לראשונה: סכסוך עבודה בבנק האירופי המרכזי בגלל רפורמה בתוכנית הפנסיה

[למדור שוקי עולם] עובדי הבנק הודיעו כי ב-3 ביוני הם יקיימו שביתת אזהרה בת 90 דקות, במקביל למפגש החודשי של מועצת הנגידים בת 22 החברים של ה-ECB ■ העובדים מוחאים על שינויים צפויים בתנאי הפנסיה שלהם

עובדי הבנק האירופי המרכזי (ECB) מתכננים שביתה במחאה על השינויים הצפויים בתוכנית הפנסיה שלהם. זהו סכסוך העבודה הראשון בתולדות הבנק. העובדים הודיעו כי ב-3 ביוני הם יקיימו שביתת אזהרה בת 90 דקות, במקביל למפגש החודשי של מועצת הנגידים בת 22 החברים של ה-ECB.

הנהלת ה-ECB הודיעה כי היא תדאג כי פעילויות בנקאיות חיוניות יבוצעו גם במהלך שביתת המחאה. הדעה הרווחת היא שהעובדים במוסדות האיחוד האירופי נהנים מהטבות נאות ומביטחון תעסוקתי, אך השביתה מצביעה על החרפת המתח בין מועצת הנגידים של ה-ECB לאיגודי העובדים בסוגיית הרפורמה שמבקש הבנק לבצע בתוכנית הפנסיה של עובדיו.

את פעולות המחאה של העובדים יזם איגוד העובדים של הבנק, IPSO (ארגון השירותים הציבוריים הבינלאומיים והאירופיים), שבו חברים 460 מתוך 1,500 עובדי הבנק.

הרפורמה היא ניסיון של הבנק לחסוך ולהימנע מגירעונות מימון עתידיים. השביתה מוכיחה שאפילו מוסדות כמו ה-ECB חשופים ללחצים שנוצרו מהתארכות תוחלת החיים ומהתשואות הגרועות בשווקים הפיננסיים. במסגרת הרפורמה בתוכנית הפנסיה של עובדי ה-ECB, שעליה הכריז הבנק ביום ו' שעבר, יוגדלו הפרשות הפנסיה ממשכורתם של העובדים, וכן תוגדל השתתפות הבנק בתוכנית הפנסיה.

כמו כן, יוכנסו שינויים באופן שבו מחושבות ההטבות לעובדים, ויצומצמו התמריצים לעובדים המבקשים לצאת לגמלאות לפני גיל הפרישה הרגיל, 65. בהנהלת ה-ECB טוענים שעובדים שפורשים בגיל 65 לא ייפגעו מהשינויים, אך יבוטלו הסובסידיות שמקבלים עובדים שפורשים לפני גיל זה. בבנק ציינו כי במשך שנתיים נערכו דיונים על השינויים, כולל "התייעצויות מקיפות עם נציגיהם של עובדי ה-ECB".

לדברי הנהלת הבנק, השינויים הכרחיים לנוכח "התמורות בסביבה הדמוגרפית והכלכלית, בייחוד התארכות תוחלת החיים והירידה בשערי הריבית ארוכת הטווח". השביתה שתיערך בשבוע הבא תהיה השביתה הראשונה שנערכה בעת האחרונה בבנק מרכזי גדול באירופה.