מנכ"ל בנק ירושלים: "אנחנו מצליחים להרוויח בסביבה של ריבית אפס"

רווחי הבנק קפצו בכ-25% ברבעון הראשון, והסתכמו ב-20.8 מיליון שקל ■ התשואה על ההון - 16.7% ■ הבנק מתכוון להתמודד על רכישת הבנק לפיתוח תעשייה

מתחילת השנה זינקה מניית בנק ירושלים בלא פחות מ-55%. שווי השוק של הבנק הקטן, הנמצא בבעלות משפחת שובל, רחוק כיום רק אחוזים ספורים משוויו לפני המשבר, והוא נסחר לפי מכפיל הון של 0.71 - גבוה משמעותית ממכפילי בנקים גדולים בהרבה. תוצאות הבנק מסבירות מדוע.

הרווח הנקי של בנק ירושלים עמד ברבעון הראשון על 20.8 מיליון שקל, עלייה של 24.5% בהשוואה לרבעון המקביל. התשואה על ההון הגיעה ל-16.7%, תשואה שאינה שכיחה אצל בנקים קטנים שאינם חלק מקבוצה בנקאית גדולה.

"למרות פגיעה בפעילות מימונית עקב ירידת מרווחים, ובסביבה עסקית של ריבית אפס - הבנק מצליח להרוויח", אומר אבי בזורה, מנכ"ל הבנק. "השכלנו לפתח אפיקים אחרים ולפעול בנוסטרו כדי להרוויח מהזדמנות של סביבת הריבית האפסית".

הלימות ההון של בנק ירושלים גבוהה מאוד, ובתום הרבעון הראשון היא עמדה על 12.13%. ההון הראשוני הגיע ל-8.08%. בשל נתוניו אלה, הבנק לא יזדקק לערבות שמציעה המדינה לבנקים לצורך גיוס הון, ולא ינצל את 100 מיליון השקלים שהוקצו לו בתוכנית. על פי הערכות, תחת כללי באזל 2 שיכנסו לתוקף בסוף 2009, עשויה הלימות ההון של הבנק לעלות בשיעור של 2%.

על פי ההבנות עם בנק ישראל, על בנק ירושלים להגיע להלימות הון ראשוני של 8.5%, ולאור זאת הבנק לא יחלק דיבידנדים בשנת 2009, אך יתכן כי לאחר הגעתו ליעד ההון, במארס 2010, תישקל חלוקת דיבידנד בגין רווחי 2009.

ההון העצמי של הבנק עמד על 579 מיליון שקל. בקרן ההון שלו נרשמה עלייה בגין התאמת ניירות ערך זמינים למכירה לפי שווי הוגן בסך 37 מיליון שקל, זאת לאור עלית ערך באג"ח קונצרניות וממשלתיות.

הרווח המימוני של הבנק הסתכם ב-61 מיליון שקל - עלייה של 24% בהשוואה לרבעון המקביל. עיקר הגידול נובע מרווחי הנוסטרו של הבנק, כמו מימוש ניירות ערך זמינים למכירה, ועליית שווי של תיק ני"ע סחירים. ההפרשה לחובות מסופקים עמדה על 3.9 מיליון שקל, פי 4 מהרבעון המקביל טרום המשבר ועלייה של 15% בהשוואה לרבעון הקודם. שיעור ההפרשה מתיק האשראי עמד על 0.2%.

ירושלים הוא ביסודו בנק למשכנתאות. לאחר שנתיים של קיטון בתיק המשכנתאות כתוצאה מאי התפשרות על מרווחים, עלו הלוואות המשכנתא ברבעון הראשון ב-13%, והסתכמו ב-276 מיליון שקל.

"אנחנו לא מתפשרים לא בסיכון ולא במרווח", אומר בזורה. "מרווח אינו רק פונקציה של מחיר המכירה אלא גם של מחיר הגיוס, וברבעון הראשון העלינו את קצב הביצוע".

*האם בכוונתך להתמודד על רכישת הבנק לפיתוח תעשייה?

"הגשנו מועמדות ועוד לא הגשנו הצעה. פיתוח תעשייה מעניין מבחינה עסקית, ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לא להיות שם. נעשה בדיקת נאותות ונוכל להעריך את סיכון התיק ושווי הפעילות".

*האם יש לכם את היכולת הכספית לבצע רכישה כזו?

"יש לנו היכולת. ייתכן שלא נרכוש בכסף אלא בהחלפת מניות".