תקדים: פגיעה מאבן בהפגנת ערבים-ישראלים נחשבת לפעולת איבה לעניין מס רכוש

ועדת ערר של מס רכוש וקרן פיצויים קבעה, בהחלטה תקדימית, כי הבעלים של אוטובוס שנפגע מיידוי אבנים בצומת ערערה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" - זכאי לקבלת פיצויים מתוקף היותו "נפגע פעולות איבה"

ועדת ערר של מס רכוש וקרן פיצויים קבעה, בהחלטה תקדימית, כי הבעלים של אוטובוס שנפגע מיידוי אבנים בצומת ערערה במהלך מבצע "עופרת יצוקה", זכאי לקבלת פיצויים מתוקף היותו "נפגע פעולות איבה".

שמשת אוטובוס של חברת "מטיילי החווה" נופצה בדצמבר האחרון, בעת שנסע בצומת ערערה בוואדי ערה, שם התקיימה הפגנה. המשטרה קבעה כי סביר להניח כי האירוע נגרם מפעולת איבה נגד ישראל.

מנהל מס רכוש טען כי לא ניתן להוכיח שלא הוכח כי ההפגנה כוונה נגד מבצע "עופרת יצוקה", ולפיכך לא הוכחו התנאים שנקבעו בפסיקה - שהאבן כוונה נגד ישראלים בהיותם ישראלים, ושלפגיעה יש אופי של "איבה נגד ישראל". לדבריו, גם אם המניע להפגנה היה המבצע של צה"ל - הרי שאין בה מניע לפגיעה בריבונות מדינת ישראל ובאזרחיה, כנדרש.

הוועדה, בראשות עו"ד אמיר שושני ממשרד שושני-הס, קבעה כי "כל עוד לא ניתן לקרוא לעצים ולאבנים להעיד בפנינו, ובפרט לא לאבן שפגעה באוטובוס - לעיתים אין ברירה אלא להגיע למסקנות בדרך של אינדוקציה: שלילת המסקנות שאינן הגיוניות".

לדבריה, רוב האוכלוסייה באזור ערבית רואה עצמה כפלסטינית ואינה מצניעה את רגשי הזדהותה עם הפלסטינים בשטחים. סמיכות האירועים - ההפגנה ומבצע עופרת יצוקה - הביא למסקנה כי המבצע היה הסיבה להפגנה.

היא קבעה כי אין הבדל בין פגיעה כתוצאה מיידוי אבנים בשטחי יהודה ושומרון, לבין פגיעה בנסיבות דומות בתוך שטחי מדינת ישראל, גם אם לא הוכח בוודאות כי מדובר בהפגנה בעלת אופי של "איבה נגד מדינת ישראל". אחרת, נימקה הוועדה, ניתן לתהות מדוע מנהל מס רכוש מפצה על יידוי אבנים בשטחים, כאשר ייתכן כי הפלסטיני אינו מבקש לפגוע בריבונות המדינה אלא רק למחות על מדיניות הרווחה של הממשלה.

לבסוף נקבע כי מאחר שחברת האוטובוסים מבוטחת, היא תהא זכאית להשלמת הפיצוי לאחר שתגבה את המגיע לה מחברת הביטוח.