ארז בחר בנוחי דנקנר

מה ויגודמן, מהמנהלים המוערכים במשק, מחפש במכתשים-אגן עם אברהם ביגר

התפטרותו של ארז ויגודמן מתפקיד מנכ"ל קבוצת שטראוס עוררה מצד אחד, תדהמה, ומצד שני ציפייה. לאורך השנים הפך ויגודמן, בזכות הקבלות העסקיות שהביא לקבוצה, לשם היותר מזוהה עם קבוצת שטראוס, על אף שאינו נמנה עם בעלי השליטה. הזהות הייתה כל-כך גדולה, שאיש לא צפה את פרישתו, והיא עוררה, כצפוי, ספקולציות (ללא שום בסיס עובדתי ידוע) באשר לנסיבותיה.

מרגע שהתפטר, הפך ויגודמן למועמד פוטנציאלי לתפקידים רמים בשוק הישראלי והבינלאומי - לפחות בכותרות העיתונים. בין היתר, הוצע לו לכהן כמנכ"ל משרד האוצר, דובר על כך שישתלב בהנהלה הבכירה של אחד הבנקים, במוסד פיננסי גדול בחו"ל, ועוד.

אלא שהציפייה הזאת הפכה להפתעה נוספת עם ההודעה על מינויו של ויגודמן למנכ"ל חברת מכתשים-אגן, שבשליטת קבוצת אי.די.בי. בהודעה הרי נמסר כי אברהם ביגר, מנהל בכיר ודומיננטי בפני עצמו, ימשיך לכהן כיו"ר פעיל.

מכתשים ושטראוס הן שתי חברות גלובליות. הביצועים שלהן לא שונים באופן משמעותי, וגם הדירוג שלהן ב"דאנס 100" - מדד החברות המובילות בתעשייה - קרוב מאוד. מכתשים מדורגת במקום ה-8, שטראוס ב-11.

נכון ששטראוס נסחרת בבורסה של תל-אביב לפי שווי שוק של 4.05 מיליארד שקל, ומכתשים נסחרת לפי שווי שוק של 9.7 מיליארד שקל. אבל שווי שוק, כפי שרובנו יודעים, לא תמיד מביא לידי ביטוי את ערכה האמיתי של חברה.

פריסת הפעילות הבינלאומית של מכתשים גדולה יותר, אבל הפוטנציאל של שטראוס עוד לפניה.

אז מה בדיוק יש לויגודמן, אחד המנהלים המוערכים במשק, לחפש במכתשים-אגן, ועוד תחת יו"ר פעיל כאברהם ביגר?

בקבוצת שטראוס עמד ויגודמן, אדם דומיננטי, בראש הפירמידה. אמנם עופרה שטראוס היא יו"ר הקבוצה, אבל ויגודמן פעל לצדה ולא תחתיה. מה אם כן צפוי במכתשים-אגן? האם ההודעה כי ביגר ימשיך לכהן כיו"ר פעיל, ולא רק כיו"ר, יש בה כדי לרמוז על הבאות?

ביגר, מנהל מוכשר ומוערך, ידוע כמנהל מאוד דומיננטי ומעורב. כדאי אולי להביט על ניסיון העבר.

כאשר ביגר נכנס לתפקיד יו"ר שופרסל, המנכ"ל דאז, יואל פלדשו, עזב את הרשת תוך חודשים ספורים. כשביגר הגיע למכתשים-אגן, המנכ"ל דאז ומנכ"ל טבע היום, שלמה ינאי, עזב גם כן תוך זמן קצר לטובת טבע, וביגר שימש בשני התפקידים. האם אותו ביגר יפנה כעת את הבמה לויגודמן או שהדומיננטיות של שניהם תגיע להתנגשות?

הגעתו של ויגודמן למכתשים-אגן מחזקת את התחושה שמשהו קרה בקבוצת שטראוס טרם החלטתו להתפטר. אבל יש גם אפשרויות אחרות.

האחת, לויגודמן הייתה תוכנית שהשתבשה. השנייה, מכתשים-אגן עומדת בפני רכישות גדולות. השלישית, נוחי דנקנר הראה לויגודמן אופק רחב הרבה יותר באי.די.בי. האם ייתכן כי האופק הוא התרת במת מכתשים-אגן כולה לויגודמן או תפקיד אחר בקבוצה? כרגע, הכול בגדר ניחושים.

נזכיר, כי עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום, הגיע לאי.די.בי, כאשר התפקיד שאליו הגיע תחילה כלל לא היה מוגדר. מה שבטוח הוא, שדנקנר רכש עוד מנכ"ל שמביא איתו גם יכולות וגם קבלות, ולכן עשה עסקה מצוינת. ימים יגידו אם אפשר יהיה לומר את אותו הדבר גם על ויגודמן.

עוד נקודה למחשבה: מה אומרת לנו העובדה שמיכאל שטראוס הוא מליץ היושר של ויגודמן גם למנכ"ל משרד האוצר וגם לניהול מכתשים-אגן?