מקדונלד'ס שואפת להדיח את סטארבקס ממעמדה כרשת בתי-הקפה המובילה באירופה

סטארבקס, שמפעילה 1,300 סניפים באירופה, מצמצמת את פעילותה האירופית - ומנגד מקדונלד'ס צפויה להגיע ל-1,200 סניפי מק-קפה באירופה עד סוף 2009

רשת המזון המהיר מקדונלד'ס שואפת להדיח את סטארבקס ממעמדה כרשת בתי-הקפה המובילה באירופה. מקדונלד'ס מתכננת לפתוח השנה כמה מאות סניפי מק-קפה שימכרו מאפים וקפוצ'ינו. סטארבקס, שמפעילה 1,300 סניפים באירופה, מצמצמת את פעילותה האירופית, בדיוק כשהמתחרה מגבשת תוכניות צמיחה שאפתניות למוצרי הקפה הממותגים שלה באזור.

מספר סניפי מק-קפה באירופה צפויים השנה להגיע ל-1,200, מדובר בסניפים שיפעלו מתוך סניפים קיימים של מקדונלד'ס, או בסמוך להם. מקדונלד'ס עדיין לא פתחה סניף מק-קפה בבריטניה, שבה נמצאים כ-50% מסניפי סטארבקס באירופה.

אווירה חמימה

לדברי ג'רום טפאני, מנהל הכספים הראשי של מקדונלד'ס אירופה, "אנחנו יכולים להפוך למוכרי הקפה הגדולים ביותר באירופה". הוא הוסיף שסניפי מק-קפה מושכים לקוחות חדשים באמצעות יצירה של "אווירה חמימה", ופנייה לקהל הצרכנים שמחפשים ארוחת בוקר בדרכם לעבודה.

סניפי מק-קפה צצו באוסטרליה בתחילת שנות התשעים, והמקום הראשון שבו הן הושקו באירופה היה אירלנד, ב-2002. סניפי מק-קפה פועלים בקרוב למחצית מ-1,200 מסעדות מקדונלד'ס בגרמניה, וכן בכ-20% ממסעדות מקדונלד'ס ברוסיה ובאיטליה. הרשת פותחת סניפים חדשים בצרפת ובאוסטריה.

מקדונלד'ס התקינה מכונות קפה יוקרתיות בסניפי מק-קפה, בניסיון למשוך גם את צרכני הקפה הספקניים. כמו כן, מוכרת החברה בשווקים שונים תערובות קפה שונות מתוצרת קראפט, כדי לענות על הטעם המקומי. מחירו של ספל קפוצ'ינו נע מ-2 אירו ל-2.5 אירו (2.80-3.50 דולר).

גידול בביקוש

צמיחתה של רשת מק-קפה תורמת לשגשוגה של מקדונלד'ס, שרשמה עלייה גם במכירות מוצרי הליבה שלה - המבורגרים וצ'יפס - עקב הגידול בביקוש בקרב צרכנים שהכנסתם הפנויה נפגעה מהמיתון. בארה"ב השיקה מקדונלד'ס מסע פרסום לקידום הקפוצ'ינו והלאטה בסניפיה ובנקודות המכירה תוך כדי נסיעה, כאשר הלקוחות ישובים במכוניותיהם (drive through).

החברה טוענת שהאסטרטגיה של פתיחת מק-קפה במסעדות מקדונלד'ס קיימות באירופה - בעלות של 60-85 אלף אירו לסניף - אפשרה לה להשיב לעצמה את ההשקעה בקצב מהיר יותר מהקצב שבו השיבה לעצמה סטארבקס את השקעותיה, וכן לחדור לשווקים קשים כמו איטליה. "מבחינה עסקית, המקרה שלנו שונה מזה של סטארבקס", אמר טפאני.