למרות המשבר בשווקים: תיק הנכסים במט"ח של בנק ישראל הציג תשואה של 5.95% ב-2008

ועדיין, בנק ישראל לא הצליח לעמוד ביעד התשואה שהציב לעצמו ■ בעקבות רכישות הדולרים של בנק ישראל: יתרות המט''ח הנוכחיות מכסות היום כמחצית מסך החוב החיצוני של המשק במונחי ברוטו

תיק הנכסים במטבע חוץ של בנק ישראל השיג ב-2008 תשואה חיובית של 5.95%, כך עולה מדו''ח השקעת יתרות המט''ח של הבנק שהתפרסם היום (א'). נזכיר, כי בשנת 2008 רובם הגדול של הגופים הפיננסים בארץ השיגו תשואות שליליות - כמו גם חלק ניכר מהבנקים המרכזיים בעולם, עקב המשבר הקשה שפרץ בשוק ההון העולמי במחצית השנה שעברה.

התשואה שהציג תיק הנכסים של הבנק המרכזי היא מהגבוהות שהשיג בנק ישראל בעשור האחרון. ההישג מעניין במיוחד, לאור העובדה כי מדיניות ההשקעה של בנק ישראל היא בהגדרתה שמרנית מאוד; מכאן, שפונקצית המטרה של תיק זה אינו מיקסום רווחים (כמו בחברות ביטוח או בנקים, לדוגמא) אלא שמירה על יציבות הפיננסית של המשק ואי-אובדן ערכו של התיק. נזכיר, כי לעומת מנהלי תיקים אחרים, על בנק ישראל חובה להחזיק מוצרים פיננסים בעלי נזילות גבוהה - מדובר בהשקעות אותם ניתן להמיר מיידית למזומן, וכך להזרים אותם למשק במקרה חירום, כגון קריסת בנק.

למרות ההישג, חטיבת השווקים של בנק ישראל לא הצליחה לעמוד ביעד התשואה שקבע לעצמה. מדי שנה, קובעים כלכלני החטיבה "תיק דימיוני", כאשר הניהול האקטיבי של כלכלני החטיבה צפוי להניב תשואה עודפת מתיק זה. ב-2008, התשואה נפלה בכשני עשיריות האחוז מהתיק הפיקטיבי.

עוד עולה מהדו''ח, כי בעקבות תוכנית רכישות המט''ח ששיגר בנק ישראל בתחילת 2008 - אשר במסגרתו נרכשו כ-12 מיליארד דולרים - זינקו יתרות המט''ח של הבנק מרמה של כ-29 מיליארד דולר בממוצע (ב-2007) לרמה של 39 מיליארד דולר בסוף 2008. בעקבות הזינוק ביתרות המט''ח, גדלה יציבתו הפיננסי של המשק; גידול זה בא לידי ביטוי בשני פרמטרים: יתרות המט''ח הנוכחיות מכסות היום כמחצית מסך החוב החיצוני ברוטו של המשק, כמו כן, מכסות הן את כלל החוב החיצוני בטווח הקצר טווח של המשק.