הישראלי שיעבור לנהל ב-HP תחום של 1.5 מיליארד דולר

קובי אלבז, עד לאחרונה מנכ"ל חטיבת המחשוב האישי ב-HP, יהפוך למנהל בחברה האירופית ■ בראיון ל"גלובס" הוא אומר כי HP ישראל שיפרה את שירות הלקוחות ולא חוששת ממותגים חדשים

אחת הבעיות הקשות של HP בישראל הייתה התדמית הגרועה שלה בכל הקשור לשירות לקוחות. בשנים האחרונות, היא ביצעה מספר מהלכים כדי להעלות את הרמה - כולל הרחבת מרכז התמיכה הטלפוני, הגדלת המעבדות, ומכירת שירותים שלא היו קיימים בעבר בישראל, כמו דיאגנוסטיקה מרחוק למוצריה.

"אני משוכנע שיצאנו מהתדמית השלילית שהייתה לנו. שיפרנו את הרמה", כך אומר בראיון ל"גלובס" קובי אלבז, מנכ"ל חטיבת המחשוב האישי ב-HP. במהלך הרבעון השלישי יתחיל אלבז את תפקידו החדש - תפקיד בכיר ב-HP אירופה, כמנהל היחידה העסקית של תחנות עבודה ופתרונות מחשוב אישי של EMEA (אירופה, מזרח תיכון ואפריקה). לפי הערכות IDC, זהו תחום של 1.5 מיליארד דולר. HP עדיין לא הודיעה מי יהיה מחליפו.

אלבז, שהתעסק בעיקר במוצרים למשתמש הקצה, יעבור לעולם של מוצרים יותר עסקיים ופתרונות מחשוב אישי - כמו תחנות עבודה מקצועיות וקופות רושמות.

בידול מותגים

HP התמקדה בשנה האחרונה בעיקר במוצרים תחת המותג קומפאק, לאחר שהשיקה את תת-המותג הזה בשנה שעברה. לחברה יש אסטרטגיית שני מותגים: קומפאק מיועד בעיקר ללקוחות עם רגישות למחיר, בעוד שב-HP, החברה יותר מדגישה את נושא העיצוב והיכולות הבידוריות שהמחשבים האלו מספקים.

"ההחלטה לעבוד עם שני מותגים אפשרה לנו לעשות את הבידול מול הלקוחות שמשווים את המוצרים שלנו עם חברות שמתחרות על מחיר", אומר אלבז. "עם קומפאק אנחנו מצליחים להתחרות בשוק בצורה יעילה יותר".

לדברי אלבז, המשבר גרם ללקוחות הישראלים להוציא פחות כסף על מחשבים ניידים בפרט, ועל מוצרי צריכה בכלל. "טווחי המחירים של מחשבים ניידים בישראל ירדו בעקבות המיתון", הוא אומר, "המחיר הממוצע של מחשב נייד היום הוא 3,000-4,000 שקל, לעומת כ-5,000 שקל לפני כשנה".

מהלך נוסף שביצעה HP לאחרונה הוא פתיחת 9 "מתחמי חוויה" (חנות בתוך חנות) - ובכך בחרה לא לפעול בעולם חנויות הקונספט, בו פועלות אפל ונוקיה בעולם וגם בארץ. "בשביל להצליח בישראל עם חנות קונספט צריך שהמון לקוחות יעברו בה, ועלות ההשקעה צריכה להיות בהתאם. אני לא בטוח שתנועת לקוחות בארץ מצדיקה חנות כזו", אומר אלבז.

"השינוי שהיה חשוב לנו להוביל, הוא הדרך שהלקוח הישראלי נפגש עם טכנולוגיה. עד לא מזמן, לקוח ישראלי לא היה יכול לחוות את המוצרים בחנויות ולכן החלטנו לשנות את הדרך של תהליך הרכישה בישראל". אלבז טוען שבעקבות פתיחת המתחמים, תנועת הלקוחות בחנויות גדלה וצרכנים שנחשפו למוצרי פרימיום גם רכשו אותם בעקבות כך.

אפל ביצעה בשנה וחצי האחרונות ניסיון לפנות לקהל לקוחות רחב יותר בישראל - אם באמצעות חנות הדגל שלה או באמצעות שיתופי פעולה עם חברות למכירת מוצריה. "יש הבדל בינינו לבין אפל, גם בסוג המוצרים וגם בעובדה שאנחנו משווקים מוצרים שהם סטנדרט בתעשייה. אפל היא מתחרה, והכניסה שלה לישראל עושה רק טוב לתעשיית המחשוב".

בתקופה האחרונה החלו המותגים פוג'יקום ו-Hasee למכור מחשבים ניידים בישראל. לטענת אלבז, מותגים אלו לא מהווים תחרות מול היצרניות הגדולות כמו HP, לנובו או Dell, שגם שולטות במכירות. "בעולם המחשוב, ככל שהחברה גדולה יותר, כך יש לה את היכולת להתחרות ביצרנים שונים. הלקוח רוצה לקנות מוצר שיש לו גם 'אבא', בעיקר בתחום המחשבים הניידים", אומר אלבז.

קטגוריה נוספת ש-HP נכנסה אליה בשנה האחרונה, היא האביזרים, שנשלטה בעיקר על יצרניות כמו לוג'יטק או מיקרוסופט.

תחום אחר ש-HP ניסתה להיות פעילה בו במשך מספר שנים בישראל, אך ללא הצלחה, הוא הסלולר. מכשירים של HP היו בבדיקות אצל המפעילות, אבל מסיבות שונות הם לא החלו להימכר כאן. מה הסיבה? לפי אלבז, זו בחירה של החברה. "HP החליטה להתמקד במכירת הטלפונים שלה רק במספר מדינות, בכדי לבחון את השוק. החלטנו לא להשיק את הטלפונים שלנו בישראל, אבל אם נחליט להשיק אותם - נפנה למפעילות הסלולריות".