עליות חדות חתמו את המסחר באירופה: הדאקס זינק ב-4.1%; רנו ופולקסווגן עלו ב-9.1% וב-7.6% בהתאמה

[לטבלת ישראליות בעולם] ■ מניית אייר פראנס עלתה 0.3% לאחר שמטוס של החברה נעלם מעל האוקינוס האטלנטי ■ מניית רויאל בנק אוף סקוטלנד טיפסה ב-5.2% ■ ריו טינטו הוסיפה 6.5%

המדדים המובילים באירופה נסגרו בעליות שערים חדות, בהמשך לעליות החדות באסיה, בהובלת מניות הבנקים והאנרגיה, ועל רקע האטה בקצב ההידרדרות של הפעילות התעשייתית בגוש האירו.

הפעילות התעשייתית במדינות מרחב האירו התכווצה בקצב איטי בהרבה במאי לעומת חודשים קודמים - עדות לכך שחברות אירופיות מתחילות לצאת מהמשבר ולהגדיל את התפוקה.

הנתונים הצביעו על בלימת המשבר הכלכלי במהלך הרבעון השני של 2009. עם זאת, נראה כי לאור שיעורי האבטלה הגבוהים, יעבור עוד זמן לפני שנראה שיפור משמעותי בצמיחה הכלכלית.

מניות האנרגיה נסחרו בעליות חדות בתגובה לעלייה הנמשכת במחיר הנפט שנסחר סביב רף 68 הדולר לחבית. מחיר הנפט טיפס ב-30% במהלך חודש מאי - העלייה החודשית החדה ביותר מאז 1999. מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה ביולי עולה ב-2.3% במסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות של ניו יורק ל-67.84 דולר לחבית נפט גולמי.

לונדון נסחרה בעליות לאחר שסוכנות הנדל"ן Hometrack דיווחה על בלימת הירידה במחירי הנדל"ן במהלך חודש מאי.

ברמת הפירמות, ג'נרל מוטורס ירדה בחדות בפרנקפורט לאחר ההודעה בארה"ב על הפיכתה לפושטת רגל.

היום לא מתקיים מסחר בבורסות של שוויץ, דנמרק, נורווגיה ושבדיה.

מדד פוטסי 100 עלה בסיום ב-2% ■ מדד דאקס 30 בלט בעלייה של 4.08% ■ מדד קאק 40 הוסיף לערכו 3.11%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.25% ל-1.419 דולר והליש"ט מוסיפה 1.7% ל-1.6465 דולר.

בזירת המאקרו

מדד מנהלי הרכש (PMI) של ענף התעשייה בגוש האירו עלה ל-40.7 נקודות במאי - שיא של שבעה חודשים, לעומת 36.8 נקודות באפריל, וכאשר אנליסטים בסקר של "תומפסון רויטרס" חזו תוצאה של 40.5 נקודות.

סוכנות הנדל"ן Hometrack דיווחה כי מחירי הבתים בבריטניה לא השתנו במאי. עם זאת, במונחים שנתיים, מחירי הנדל"ן ירדו ב-9.6%.

מניות בכותרות

מניית אייר פראנס סגרה בעלייה קלה לאחר שנסחרה בירידות לאחר שמטוס של החברה מסוג איירבוס 330-200, שהמריא משדה התעופה של ריו דה ז'נרו, עם 228 נוסעים, ביניהם 12 אנשי צוות, נעלם מעל האוקיינוס האטלנטי. המטוס נעלם מהרדאר של שדה התעופה של ריו דה ז'נרו, ברזיל, ולא נחת ביעדו - שדה התעופה שארל דה גול בפריז.

מניות הכרייה והאנרגיה BHP ביליטון , ריו טינטו , רויאל דאטש של ובריטיש פטרוליום ריכזו עניין על רקע העלייה הנמשכת במחירי הנפט והמתכות.

מניות הבנקים סוסייטה ג'נרל , קומרזבנק , רויאל בנק אוף סקוטלנד ובנקו סנטנדר הציגו עליות נאות על רקע התאוששות המגזר הבנקאי בארה"ב ואירופה.

ג'נרל מוטורס (סימול: GM.F) יורדת ב-17.3% בפרנקפורט לקראת הודעת החברה על תחילת תהליך של פשיטת רגל לפיה הממשל האמריקני יעניק לה מימון של 30 מיליארד דולר לשם פירוק ואירגון מחדש. לעומתה בלטו בעליות חדות יצרניות הרכב האירופיות רנו ופולקסווגן שיהנו מירידה בתחרות.

ישראליות באירופה

חברת QLI , החברה הבת של קווינקו, היזמית והבעלים של מרכזי בידור, בתי קזינו, מלונות ופנאי באמצעות חברות ישראליות וזרות פרסמה היום (ב') את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2009. רווחי QLI ירדו ב-48.6% ל-3.7 מיליון ליש"ט לעומת 7.2 מיליון ליש"ט בתקופה המקבילה. הכנסות החברה ירדו ב-20% ל-43.6 מיליון ליש"ט לעומת 54.5 מיליון ליש"ט בתקופה המקבילה אשתקד.

פילת מדיה , המפתחת מערכות תוכנה לניהול תהליכי עבודה ברשתות טלוויזיה, הנסחרת במקביל בבורסת ת"א ובבורסת המשנה הבריטית (AIM), פרסמה היום את דו"חות הרבעון השני. מהדו"חות עולה כי החברה עברה להפסד לפני מס של 805,851 אלף ליש"ט לעומת רווח של 9,469 ליש"ט ברבעון המקביל. הכנסות החברה ירדו ב-3.6% ל-4.103 מיליון ליש"ט. ההפסד המיוחס לבעלי המניות בחברה הסתכם בכ-623 אלף ליש"ט לעומת רווח של 6,711 דולר ברבעון המקביל.

נאנט נדל"ן הודיעה כי כל החלטות ההנכה התקבלו בהצבעה השנתית של בעלי המניות שנערה ב-28 למאי.