רעידת האדמה תורגש גם פה

פשיטת-הרגל של ג'נרל מוטורס תשפיע על 3 מעגלים: צרכנים, מפעלים וספקים

פשיטת הרגל של ג'נרל מוטורס היא רעידת אדמה, שתורגש גם אצלנו. ההשפעה המקומית צפויה להתמקד בשלושה מעגלים ודווקא המעגל הצרכני, כלומר שיווק רכבי GM בישראל, הוא המשני והפחות חשוב מביניהם.

מעגל הצרכנים

בכל הנוגע לשיווק רכבי ג'נרל מוטורס בישראל לא צפויים שינויים מהותיים בטווח הנראה לעין, מכיוון ששניים משלושת המותגים העיקריים של החברה בישראל - שברולט וקדילק - מוגדרים בתור "מותגי ליבה", ולפיכך ימשיכו ליהנות מהשקעה במחקר ובפיתוח, מייצור כמעט סדיר ומתמיכה מלאה בשירות, גם תחת הניהול של הממשל האמריקני.

עדיין לא ברור מה יהיה גורלו של המותג ביואיק, שממנו נמכרים בישראל כמה מאות יחידות בשנה, אבל גם אם הוא ייאלץ לשלם את מחיר הקיצוצים שיכתיב הממשל האמריקני, הוא עדיין יזכה לתמיכה ושוק הרכב הישראלי כמעט לא ירגיש בהבדל. "מותגי החוץ" של GM, אופל הגרמנית וסאאב השוודית, כמעט אינם מיוצגים בישראל בשנים האחרונות, ולכן השפעתם זניחה.

חברת UMI, יבואנית GM, שכ-10% ממנה נמצאים בבעלות החברה האמריקנית, מדגישה כי העסקים נמשכים כרגיל וכי לא צפויים עיכובים באספקת כלי רכב או חלפים. UMI נחשבת לחברה יציבה ורווחית מאוד, והשנה הקודמת היתה שנת שיא שלה, עם מכירות של קרוב ל-17 אלף כלי רכב חדשים. בקופתה של UMI יש הרבה מאוד מזומנים ועיקר הסחורה שהיא מוכרת מגיעה מהמפעלים היציבים יחסית של GM בקוריאה.

מעגל המפעלים

בשני מעגלים אחרים פשיטת הרגל עשויה להיות הרבה יותר מוחשית. מעגל אחד נוגע למפעלים מקומיים וספקי רכיבים וטכנולוגיות לתעשיית הרכב, שג'נרל מוטורס - וחברות-בת שלה - תפסו עד כה נתח נכבד מעסקי הייצוא שלהם. בשיא, התקרב ההיקף של רכישות הגומלין של GM בישראל ל-100 מיליון דולר בשנה. ההשקעה הזו כבר התכווצה באופן דרמטי וכעת היא עשויה להפוך לזרזיף.

ספקים ישראליים עשויים לגלות שמרדף אחרי חובות שוטפים של חברה שנמצאת ב"צ'פטר 11", עלול להיות מאתגר מאוד. ככל הידוע ל"גלובס", אין שינוי במעמדו של מרכז המחקר והפיתוח המתקדם של GM בהרצליה, שמעסיק כמה עשרות מהנדסים.

מעגל הספקים הבינלאומיים

המעגל השלישי הוא ההשפעה הפוטנציאלית של פשיטת הרגל על הספקים הבינלאומיים הגדולים של חלפים לרכב, שחיו בסימביוזה הדוקה עם GM ועתה עלולים להיגרר אחריה לפשיטת רגל. מדובר בענקים כמו דלפי, ויסטאון ואחרים, שעובדות כמעט עם כל יצרניות הרכב בעולם.

לתעשיית הרכב תלות קריטית באספקת חלקים "בדיוק בזמן". כל עיכוב עלול לשתק מיידית פסי ייצור שלמים. די במושבים, מחשב מנוע או חלק בתיבת ההילוכים כדי לעצור את הייצור. *