הראנד הדרום-אפריקני: המטבע בעל הביצועים הטובים ביותר השנה

[לאתר המט"ח] התחזקותו של הראנד ב-3.1% בשבוע שעבר עודדה חברות רבות להמיר את ההכנסות שלהן למטבע הדרום-אפריקני ■ מאז תחילת מאי עלה ב-5.9% לעומת הדולר

שער החליפין של הראנד הדרום-אפריקני לעומת הדולר האמריקני ממשיך לעלות זה חודש רביעי ברציפות, והמטבע נמצא בתקופה הטובה ביותר שלו מאז 2004. הזינוק של הראנד מתרחש כאשר המשקיעים מהמרים שצניחת הריביות בעולם תוביל להתאוששות מהירה, ואז יוכלו החברות להחזיר את הכסף לשוק המקומי שלהן.

הראנד, המטבע בעל הביצועים הטובים ביותר השנה, חצה בסוף השבוע שעבר את הרף של 8 דולרים, בפעם הראשונה מאז ספטמבר 2008, לאחר שהבנק המרכזי במדינה הוריד את הריבית העיקרית שלו, במטרה להגביר את הביקושים במשק. המטבע לא נפגע מההודעה שפרסמה לפני שבועיים ממשלת דרום-אפריקה, ובה הודתה כי הכלכלה המקומית נכנסה למיתון בפעם הראשונה זה 17 שנה.

התחזקותו של הראנד ב-3.1% בשבוע שעבר עודדה חברות רבות להמיר את ההכנסות שלהן למטבע הדרום-אפריקני. מאז תחילת מאי עלה הראנד ב-5.9% לעומת הדולר. מאז תחילת 2009 רשם המטבע זינוק של 27% מול הדולר האמריקני.

ימשיך ויתחזק

הראנד היה גם המטבע שנהנה מהביצועים הטובים ביותר מתוך הרשימה של 16 המטבעות הנסחרים ביותר בעולם בשבוע שעבר. סוכנות בלומברג עקבה אחר ביצועי המטבעות, לאור ההשערה לפיה עשויה בארטי איירטל ההודית לבצע במזומן את עסקת הרכש שהיקפה 4 מיליארד דולר, תמורת אחזקה של 49% בקבוצת MTN, הפועלת מיוהנסבורג.

"השמועות על האפשרות להשקעות זרות בדרום-אפריקה הגבירו את ההשערות לפיהן הראנד עשוי להמשיך ולהתחזק", אמר טימותי אש, ראש המחלקה הלונדונית לכלכלות מתפתחות ברויאל בנק אוף סקוטלנד.

ביצועי המטבע הדרום-אפריקני נותרו חזקים גם אחרי פרסום דו"ח שלפיו פער המסחר במדינה צמח ל-1.5 מיליארד ראנד (188 מיליון דולר) מ-512 מיליון ראנד בלבד במארס - סכום הנמוך מ-3.4 מיליארד, ממוצע הערכותיהם של 11 כלכלנים שסקרה בלומברג.

[לאתר המט"ח] [לטבלת שערי חליפין]