אירופה סגרה בירידות: הפוטסי והקאק איבדו 2%; ברקליס ירדה עוד 5.4% ולידקום הוסיפה עוד 10.2%

מדד אמון הצרכנים בבריטניה עלה ב-2 נקודות ל-53 נקודות בחדש מאי - הרמה הגבוהה ביותר מזה שישה חודשים ■ מדד דאקס נחלש ב-1.65% ■ אפי פיתוח איבדה 5.9%

יום המסחר באירופה הסתיים בירידות שערים של עד 2%, בעקבות הירידות שנרשמות בוול סטריט על רקע פרסום נתוני מאקרו חלשים יחסית לצפי ועל אף העליות באסיה. נראה כי המשקיעים מממשים רווחים לאחר שהמדדים המובילים הגיעו אתמול (ג') לרמות שיא של חמישה חודשים.

ברקע, אוולד נומות'י, בכיר בבנק המרכזי של אירופה (ECB), אמר היום כי כלכלת גוש האירו תתכווץ במידה ניכרת בשנה הנוכחית ותשמור על צמיחה אפסית בשנת 2010. חבר ה-ECB צופה גם מספר חודשים של אינפלציה נמוכה ב-16 מדינות מרחב האירו, אך הדגיש כי הוא לא חושש מדיפלציה של ממש.

הבנק האירופי המרכזי צפוי לפרסם מחר (ה') תחזיות צמיחה עגומות, לאחר שבחודש מארס העריך כי התמ"ג של גוש האירו יתכווץ בשנת 2009 בשיעור של בין 2.2% ל-3.2%, עם ממוצע של 2.7%.

בורסת לונדון נסחרה בטריטוריה השלילית על אף העלייה במדד אמון הצרכנים לחודש מאי שהגיע לרמה הגבוהה ביותר מזה חמישה חודשים. המשקיעים בבריטניה ממתינים להחלטת הריבית של הבנק המרכזי של אנגליה (BOE), שצפוי להשאיר את הריבית על רמת שפל של 0.5%.

מדד פוטסי 100 ירד בסיום ב-1.65% ■ מדד דאקס 30 ירד ב-2% ■ מדד קאק 40 איבד גם הוא 2%.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.29% ל-1.4265 דולר והליש"ט עולה ב-0.24% ל-1.6617 דולר.

בזירת המאקרו

מדד אמון הצרכנים בבריטניה עלה ב-2 נקודות ל-53 נקודות בחדש מאי - הרמה הגבוהה ביותר מזה שישה חודשים. כך דיווחה סוכנות Nationwide.

מדד מנהלי הרכש (PMI) בצרפת טיפס במאי ל-48.3 נקודות - שיא של שמונה חודשים ויותר מהתחזיות לתוצאה של 47.6 נקודות. בחודש אפריל הציג המדד תוצאה של 46.5 נקודות.

ב-12:00, שעון ישראל, יתפרסמו נתוני הצמיחה המעודכנים של גוש האירו לרבעון הראשון, שצפויים להצביע על התכווצות של 2.5%.

באותה שעה יפורסם מדד מנהלי הרכש (PPI) של גוש האירו שצפוי להצביע על נסיגה של 0.9% לעומת החודש הקודם.

מניות בכותרות

מניות תעשיית הרכב האירופית ריכזו עניין לאחר שדיווחו על ירידה חדה במכירות לחודש מאי בארה"ב. דיימלר דיווחה על ירידה של 33.4% במכירות לשוק האמריקני, BMW דיווחה על ירידה של 27.7% במכירות, פורשה דיווחה על ירידה של 27% במכירות ואילו פולקסווגן דיווחה על "ירידה מתונה" של 12.4% במכירות לארה"ב.

Bouygues דיווחה על ירידה של 55% ברווח התפעולי של הרבעון הראשון ל-174 מיליון אירו. החברה עדכנה מטה את תחזית המכירות לשנת 2009.

חברת האנרגיה בריטיש פטרוליום הודיעה על ביטול תוכנית הפנסיה לעובדים חדשים שיצטרפו לחברה מחודש אפריל 2010.

ישראליות באירופה

בסהר פועלים מעריכים כי החלק הארי של ההכנסות והרווחיות של קבוצת קרדן אן.וי , נובעות מפעילותה של GTC פולין . הבנק ממשיך להמליץ על "קנייה" למניית קרדן בהתבסס של השווי הכלכלי של פעילות GTC פולין, פוטנציאל הצמיחה של GTC סין והפעילות הדפנסיבית יותר בישראל, בעיקר בתחום הרכב והנדל"ן.

פלייטק , המספקת תוכנות לענף משחקי המחשב המקוונים, הודיעה כי השיגה רשיון חדש עם חברת Betfair לאספקת מגוון רכב של מוצרים ושירותים אינטרנטים.

מניית לידקום שוב ריכזה עניין וטיפסה בעוד 10.2% לאחר עלייה של 32.4% אמש. נציין כי חברת הטלקומניקציה הודיעה כי "מידרוג" החליטה לצרף את האג"ח של החברה ל"רשימת מעקב" עם צפי להפחתת דירוג. הדירוג הנוכחי של לידקום הוא 'Baa2'.