הבנקים לשטייניץ: הסר מגבלות לגבי שיתוף-פעולה בינינו בנוגע להסדרי חוב

בנקאי בכיר: "או שיחליטו שזה פרויקט לאומי - או שהייעוץ הפנסיוני ייפול" ■ בנוגע למחנק האשראי הדגישו הבנקים כי הבעיה טמונה בשוק החוץ בנקאי שהפסיק לתפקד

שר האוצר, יובל שטייניץ, נפגש היום בצהריים (ה') עם הנהלת אגוד הבנקים. בפגישה, שהוגדרה "פגישת היכרות", השתתפו מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל, וראשי הבנקים הגדולים - איתן רף יו"ר לאומי, גליה מאור מנכ"ל לאומי וצבי זיו מנכ"ל הפועלים. עוד נכחו מנכ"ל בנק דיסקונט גיורא עופר, מנכ"ל הבנק הבינלאומי סמדר ברבר צדיק, מנכ"ל מזרחי טפחות אלי יונס, יו"ר בנק אגוד זאב אבלס, מנכ"ל דקסיה דוד קאפח. יו"ר האיגוד ויו"ר בנק הפועלים, דני דנקנר, לא השתתף.

הנושא המרכזי שעלה היה בקשת הבנקים משטייניץ לסייע להם בהסרת מגבלות רגולטוריות של רשות ההגבלים העסקיים בנוגע לגיבוש הסדרי חוב ביחד עם גופים מוסדיים ובהקלת היכולת החוקית של בנקים לשתף פעולה בינם לבין עצמם בטיפול בחברות הנמצאות בקשיים. הבנקאים חושבים שצריך לאפשר לבנקים שנתנו אשראי לפירמה מסוימת לשבת במשותף עם גופים מוסדיים המחזיקים באג"ח של אותה פירמה. זאת כדי להגיע להסדר משותף.

הבנקים העלו את נושא הייעוץ הפנסיוני והקשיים במימושו. "או שהמדינה תחליט שזהו פרויקט לאומי או שהייעוץ הפנסיוני ייפול", אמר לשטייניץ בנקאי בכיר.

טענות רבות

לבנקים טענות רבות על בעיות רגולטוריות, בעיות מיכוניות ועל אי היערכות מתאימה של היצרנים (חברות ביטוח וקופות גמל). בנוסף סבורים בבנקים כי העדר מסלקה פנסיונית והאיסור על קשר עם מעסיקים פוגע באפקטיביות של הייעוץ ומונע מהבנקים לתת שירות הולם ללקוחות.

שטייניץ שוחח עם הבנקים על מחנק האשראי ואמר כי התוכנית הכלכלית של האוצר למתן ערבויות ליצוא ולבנייה עוברת דרך המערכת הבנקאית. הבנקים העלו את נושא תוכנית ערבויות המדינה וביקשו כי היכולת להשתמש בהן לא תוגבל בזמן.

הערבויות בסך 12 מיליארד שקל ישמשו לגיוס אג"ח של הבנקים ויאפשרו להם גיוס הון בריבית נמוכה יותר. אך אף שחלף חודש מאז השקת תוכנית הערבויות המשופרת טרם חלה התקדמות ומשרד האוצר לא פרסם כתב ערבות. בינתיים גייסו הבנקים דרך שוק ההון כ-7 מיליארד שקל ללא ערבויות.

בנוגע למחנק האשראי הדגישו עוד הבנקים כי הבעיה טמונה בשוק החוץ בנקאי שהפסיק לתפקד ולא באשראי הבנקאי שניתן ככל האפשר, לאור מגבלות ההון.