ועדת השרים לחקיקה הצביעה נגד "חוק אנרגיה מתחדשת"; ח"כ ניצן הורוביץ: "תעודת עניות למדינת ישראל"

"ממשלת ישראל מעדיפה כנראה להעמיק את התלות ביבוא פחם ונפט ממקורות זרים, להגביר את הזיהום ולפעול בניגוד מוחלט לכיוון בו צועד עכשיו העולם"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

השרים בוועדת השרים לחקיקה הצביעו נגד "חוק האנרגיה המתחדשת" שהועלה אתמול (א') להצבעה. הצעת החוק, יוזמה של ארגון גרינפיס, הוגשה ע"י חברי הכנסת ניצן הורוביץ, דב חנין ואופיר פינס-פז.

החוק מגדיר יעדי מינימום ליישום אנרגיה מתחדשת בהיקף של לפחות 20% עד 2030. ההצעה של גרינפיס מבקשת לעגן בחקיקה יעדי מינימום של אנרגיה מתחדשת, לוחות זמנים, תמריצים כלכליים ותעריף ירוק מיוחד שישולם לצרכנים שהופכים ליצרנים.

החוק עלה להצבעה כבר לפני 3 שבועות בחטף ובטרם ניתנה לשרים הזדמנות לעיין בחומר המקצועי הרלבנטי ואכן, החוק לא זכה לתמיכת השרים. בעקבות זאת, ביקש השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, להגיש ערעור על ההחלטה ולדון בחוק מחדש בישיבה אתמול, יחד עם מידע נוסף רלבנטי שלא הוצג בפני השרים באותו מועד.

במקביל למאמצים לעודד את השרים לקבל חוק זה, פרסם גרינפיס דו"ח כדאיות כלכלית של אנרגיה מתחדשת (סולארית, רוח וביו מסה) בשוק הישראלי. בין היתר הציג הדו"ח, שנעשה ע"י חברת אקו אנרג'י כי יישום נרחב של אנרגיה מתחדשת בישראל יניב למשק הישראלי 10 מיליארד שקלים ולפחות 5,500 מקומות עבודה חדשים, בעיקר בפריפריה.

עו"ד נילי גרוסמן, מנהלת קמפיין האנרגיה בגרינפיס, אמרה בתגובה: "ממשלת ישראל העדיפה אינטרסים פוליטיים ושיקולים קואליציוניים על פני טובת הציבור, איכות האוויר והאנרגיה הנקייה. נראה כי שיקולים של כבוד ואגו גברו על שיקולי תוכן. חבל שהשרים לא טרחו להישמע לקולו של הציבור שפנה אליו באלפיו לעודדו להצביע בעד החוק. מצער שהשרים לא טרחו לעיין בחומר מקצועי כלשהו טרם הצבעתם הראשונה. נמשיך לקדם את האנרגיה המתחדשת בכל ערוץ ואפיק שיתאפשר לנו".

ח"כ ניצן הורוביץ, מגיש הצעת החוק: "החלטת הממשלה היא תעודת עניות למדינת ישראל ומעידה על חוסר הבנה בסיסי של הצורך החיוני במעבר לאנרגיה מתחדשת. ממשלת ישראל מעדיפה כנראה להעמיק את התלות ביבוא פחם ונפט ממקורות זרים, להגביר את הזיהום ולפעול בניגוד מוחלט לכיוון בו צועד עכשיו העולם".