בנק ישראל צריך לחשוף את הבנקים

אם מצבם כל כך טוב, יהיו הבנקים ראשונים להרוויח, אם לא - זכות הציבור לדעת ומייד

טל עבדה, סמנכ"ל השקעות, כלל פורקס

מדוע לא עושים מבחני עמידות לבנקים בישראל? אם מצבם טוב, הבנקים יהיו המרוויחים העיקריים מהמהלך. אם לא, זכותו של הציבור לדעת ומייד.

כל בנק מנהל את הסיכונים שלו על באופן שוטף, על בסיס ICAAP, בזל 1, בקרוב בזל 2ותקנות אחרות שקבע המפקח על הבנקים. יחס הלימות ההון נקבע ונמצא תחת מעקב, אך אני סבור שאין בכך די.

מבחני העמידות (Stress tests) בודקים את יכולתו של בנק (או כל מוסד פיננסי אחר) להתמודד עם מצבים קיצוניים מורכבים. המבחנים מבררים את כושר ההתמודדות עם מצבי חדלות פרעון מאסיביים בשוק האשראי, ייסוף ופיחות במטבעות, שינויי ריבית ואינפלציה קיצוניים ותרחישים אחרים. בנוסף לכך, הייחוד של המבחן הוא התחשבותו בשינוי התפיסה שהביא איתו המשבר.

ניהול הסיכונים בארה"ב שלפני המשבר נחשב למתקדם בעולם וכלל את רוב התקנות שמיושמות בישראל ועוד כמה נוספות. בסופו של דבר לחלק מהבנקים לא היה בכך די.

הרגולטור האמריקאי הבין שיש צורך להחמיר את המדדים ולבנות מתודולוגיה משופרת שתתבסס על מסקנות המשבר האחרון. עשרת בנקים הגדולים בארה"ב חוייבו לבצע את מבחני העמידות בלוח זמנים קצר ולהגיש את המסקנות לרגולטור.

לא עוד נהלים ארוכי טווח שישומם לוקח שנים (ראה ICAP ותקנות בזל) אלה מבחן מיידי בוחן כליות ולב, מעודכן לאתגרים הקיימים היום, שייתן תוצאה יישומית בטווח קצר.

הרוגלטור האמריקאי דירג את מידת האיתנות של כל גוף, פירסם את ממצאיו וחייב את הבנקים החלשים לגייס הון ולפעול לשיפור המצב. המשקיעים למדו, הפנימו ויכלו להחליט לאיזה סיכון ראוי או לא ראוי לחשוף את לקוחותיהם.

הציבור ניזון משמועות

תוצאות מבחני העמידות בארה"ב הצביעו על כך שהבנקים ידרשו לגייס עוד 75 מיליארד דולר כדי לעמוד בדרישות. התקשורת הפיננסית העולמית געשה, והבנקים החלשים חוייבו לגייס הון רב על בסיס התוצאות, גיוס שהסתכם עד כה בכ-40 מיליארד דולר לחיזוק ייציבותם. המהלך שינה את פני המגזר הפיננסי בארה"ב והחזיר את אמון בעלי החשבונות בבנקים בהם מתנהלים חשבונותיהם. כתוצאה מכך חזרה הוודאות לאפיקי ההשקעה הבנקאיים והמניות עלו.

תוצאות המבחן חשובות ומשפיעות עד כדי כך שהשבוע הוקם בקונגרס האמריקני לובי שדורש ביצוע חוזר של המבחנים שידווח על תהליך השיפור ביציבות הבנקים.

בישראל מנהלים כל הבנקים מערכים לניהול סיכונים, אבל הציבור ניזון רק מהתבטאיות של המפקח על הבנקים ושל הנגיד, שחוזרים וטוענים שהבנקים בישראל יציבים ואיתנים.

צריך לבצע את מבחני העמידות בישראל, ולא פחות חשוב, לפרסם את תוצאותיו ואת דוחות התקנות הקיימות לציבור הרחב. אם המצב באמת מצויין, אימון הציבור יתחזק ומניות הבנקים ימריאו. הנהנים העיקריים יהיו בעלי השליטה, אבל הציבור ידע שכספו נמצא במקום בטוח, דבר שלא קורה היום.

בנקים מעורערים

אם יש בנקים שלהם תוצאות בעייתיות, הציבור חייב לדעת על כך. זכותו וחובתו לדעת. התוצאות יאלצו את הבעלים לתגובה מהירה במטרה לשפר את האיתנות, גם אם זה יחייב אותם לעשות את הדבר שאינם מעוניינים בו: למכור מניות ולרדת בהחזקות, או אפילו להביא כסף מהבית. גם במקרה זה הציבור ייצא נשכר, כיוון שאיתנות הגופים החלשים יותר תשתפר.

רוני חזקיהו, איש שכבר הוכיח שהוא לא פוחד ממאבקים, צריך לחייב את הבנקים בישראל לעבור את המבחן בעתיד הקרוב ולפרסם את תוצאותיו. יגדיל לעשות אם יפנה גם לידין ענתבי, ויחד יכלילו במהלך גם את חברות הביטוח וקרנות הפנסייה.

אם יהיה ניסיון של הבנקים למנוע את המהלך, הדבר ידליק לנו, המשקיעים נורה אדומה.

לקבלת תזכורת בדוא"ל על מאמר חדש שלח "אני מעוניין" למייל tal@clalforex.co.il■ טוויטר: twitter.com/TalAvda