פלאפון וסלקום: נוקיה עשויה להיפגע כתוצאה מרכישת פרטנר ע"י שאול אלוביץ'

חוששות כי לחברה תהיה נגישות למידע ויתרון עסקי ברכישת מכשירים ■ נוקיה מחזיקה בנתח של 50% משוק מכשירי הסלולר בישראל, ופרוטפוליו המכשירים שלה נמכר אצל 3 מפעילות הסלולר הגדולות

חברות הסלולר סלקום ופלאפון מעריכות כי שיתוף-הפעולה בינן לבין יורוקום, נציגת נוקיה בישראל, ייפגע אם שאול אלוביץ', הבעלים של יורוקום, ירכוש את השליטה בחברת פרטנר .

גורמים המקורבים לחברות מעריכים כי אם עסקה כזו אכן תצא לפועל ואלוביץ' ירכוש את השליטה בפרטנר - עשויה להיווצר סיטואציה חדשה בשוק שתאפשר לפרטנר נגישות למידע ויתרון עסקי ברכישת מכשירים - דבר שהן לא יסכימו שיקרה בשום פנים ואופן. הדבר עשוי, כמובן, לפגוע במכירות של נוקיה בישראל.

אותם גורמים מציינים כי הפגיעה האפשרית ביחסים עם נוקיה לא תהיה רק ברמת הנגישות למידע ולמחירים, אלא ברמת המבצעים ששתי החברות מבצעות במהלך השנה וכמעט תמיד מכשירי נוקיה לוקחים בהם חלק.

נוקיה מחזיקה בנתח של 50% משוק מכשירי הסלולר בישראל, ופרוטפוליו המכשירים שלה נמכר אצל 3 המפעילות הגדולות. באופן טבעי, מפיץ מקומי שרוצה לרכוש חברה סלולרית לה הוא מספק מכשירים - יוצר בעיה לחברות הסלולר המתחרות, ונדמה כי אין אפשרות שנוקיה או יורוקום לא ייפגעו מעסקה כזאת.

לדברי אותם גורמים, גם אם ייקבעו לעסקה כזו שורה של מגבלות ו"חומות סיניות" - אין מצב שלא ייווצר יתרון כלשהו לפרטנר בשל הקירבה לנוקיה ובשל הפסיכולוגיה העסקית שתשחק בעסקה תפקיד חשוב.

בכל מקרה, אלוביץ' יצטרך לקבל את אישורה של נוקיה לעסקה עם פרטנר אם היא תגיע לידי חתימה. בענף מעריכים כי נוקיה לא תאשר את העסקה אם היא תיפגע ממנה.

בעיה דומה יש למוטורולה עם מירס. מוטורולה היא הבעלים של מירס והיא גם מוכרת מכשירים לחברות הסלולר. אלא שבמקרה של מירס מדובר במצב שונה, מכיוון שמירס היא שחקן קטן בשוק וכך גם מוטורולה. לא אחת טענו החברות הסלולריות בעבר כי אם מירס תיכנס לדור השלישי בסלולר, יהיו לכך משמעויות בהיבט של רכש מכשירים ממוטורולה.

נוקיה העולמית לא השיבה לפניות "גלובס". סלקום ופלאפון סירבו להתייחס לידיעה.