"הרגולטורים צריכים להיות בעלי ביקורת עצמית כדי למצוא את המקורות והשורשים של המשבר"

כך אמר גילרמו לרין, יו"ר רשות ני"ע הצ'יליאנית, בכנס הבינלאומי של רשויות ניירות ערך שנערך היום ■ יו"ר רשות ני"ע של ניו זילנד: "המשבר הינו הזדמנות אמיתית לשינוי, והזדמנות לבחון את הדברים מחדש"

"זה לא סוד שהעולם סובל ממשבר. זה גורם סבל אמיתי לאנשים שאיבדו את עבודתם, למשפחות לאנשים צעירים, ולאנשים שפרשו מעבודתם. אנו כאן כדי למצוא פתרונות לבעיות האלה. הוועידה הזו מציעה הזדמנות אמיתית כדי לדון בפתרונות האפשריים - יש לנו אחריות למצוא פתרונות לבעיות אלה". כך אמר גרג טנזר, המזכיר הכללי של "יוסקו" (IOSCO), בכנס הבינלאומי של רשויות ניירות ערך, בפתיחת החלק הפומבי של הארגון, היום (ד') בצהריים.

זוהר גושן, יו"ר הרשות לני"ע המקומית, אמר כי "מה שחשוב בכנס השנה, זה שהוא נותן לנו הזדמנות משותפת לדון במקום אחד בהסדרת השוק". גושן אמר כי מהמשבר נלמדו לקחים, וכי על הארגון לספק את הפתרונות שיובילו אותנו למצב יציב יותר.

שאול (סם) ברונפלד, יו"ר הבורסה לניירות-ערך בתל-אביב, סקר בפני אורחי הכנס את התפתחות הבורסה המקומית, החל מגלגוליה הראשונים תחת שלטון המנדט הבריטי ועד לימינו אנו. "הבורסה לני"ע ורשות לני"ע מחויבים לסטנדרטים הבינלאומיים, ופעילות הארגון חיונית לשיתוף הפעולה בין הרשויות והשחקנים בשווקים ברחבי העולם". אמר.

ג'ין דילפוק, יו"ר הרשות ני"ע של ניו זילנד, אמרה כי המשבר הינו הזדמנות אמיתית לשינוי והזדמנות לבחון את הדברים. לדבריה, "המשבר מצריך מאיתנו לתכנן את צעדינו. היום יותר מתמיד הארגון צריך ליצור מכניזם חדש ואמון חדש, לעודד את השווקים ולהמשיך להגן על המשקיעים. זו המשימה שלנו. IOSCO ישקיע מאמצים אדירים במציאת פתרונות. אסור לנו להסתכל אחורה, אלא אנו צריכים להסתכל קדימה, מבלי לשכוח את העבר".

לדברי דיפוק, "המשבר דורש מאיתנו לתכנן צעדינו בקפידה. כל מדינה כאן למדה מהמשבר. חלק מההצעות לפתרון דיברו על החמרת הרגולציה. אני לא מסכימה עם כך. צריך להיות שיתוף פעולה בין הגורמים הרגולטורים לבין עושי שוק". עוד אמרה, כי יש מקום לסטנדרטים גלובאליים, באמצעות הקמת מעין גוף על רגולטורי.

קתלין קייסי, חברה ברשות ניירות הערך האמריקנית, דיווחה כי הוועדה הטכנית בה היא חברה ב-IOSCO, ארגון הרגולציה הפיננסית הבינלאומי, כי במהלך האביב השלימה הוועדה את עבודתה בעניין מכירות בחסר. "הארגון ימשיך לשתף פעולה עם חבריו ועם רגולטורים ברחבי העולם, על מנת להגן על המשקיע ולשמור על יציבות עולמית", אמרה קייסי.

קייסי דיברה על האתגרים העומדים בפני הארגון, כמו דירוגיהן של סוכנויות דירוג אשראי בינלאומיות (נציגי אחת מהן, S&P, מגיעים היום לארץ), נהלים הקשורים באיגוח נכסים וכדומה.

גילרמו לרין, יו"ר רשות ני"ע הצ'יליאנית ויו"ר ועדת שווקים מתעורים בארגון ה-IOSCO, אמר כי למרות המאמצים שנעשו על ידי הרגולטורים, אירע המשבר. לדבריו, הרגולטורים מחוייבים להמשיך לפעול כדי להביא יציבות. לדבריו, הרגולטורים צריכים להיות בעלי ביקורת עצמית כדי למצוא את המקורות והשורשים של המשבר. לדבריו, במדינות המתעוררות, פועלים כדי למנוע את השפעות הגל השני והשלישי של המשבר.

מוקדם יותר, עם פתיחת החלק הפומבי של הכנס, הודיעה יו"ר רשות ני"ע האמריקנית (SEC), מרי שפירו, כי לא תוכל להגיע לכנס כפי שתכננה. דבריה של שפירו ישודרו באמצעות שיחת ועידה באמצעות ווידיאו. שפירו מנועה מהלגיע לכנס, בשל פגישות עבודה עבודה דחופות עם צוות נשיא ארה"ב, ברק אובמה. כפי הנראה, מדובר בכוונתו של אובמה לצמצם את סמכויות רשות ני"ע האמריקנית, על רקע המשבר הפיננסי.

לכנס הגיעו כ-700 משתתפים מכ-70 מדינות. מושב הפתיחה מתקיים ב-11:30 בהשתתפות יו"ר רשות ני"ע, פרופ' זוהר גושן, נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, סם ברונפלד, יו"ר הבורסה לני"ע, יו"ר רשות ני"ע של ניו זילנד - ג'יין דיפלוק, ואחרים.