אדיג סולאר משיקה בארץ תחנת כוח תרמו-סולארית ראשונה

תחנת הכוח מורכבת משדה של 30 מראות עוקבות (הליוסטטים), שכל אחת מהן צפויה לספק 100 קוט"ש לרשת החשמל הארצית, כמות חשמל המספקת לדברי החברה אנרגיה לכ-70 משקי בית

אדיג סולאר, ששינתה את שמה ל-AORA מקבוצת א.ד.י.ג. תעשיות והרכבות, תשיק ב-24 ביוני תחנת אנרגיה תרמו-סולארית פעילה לראשונה בישראל, בקיבוץ סמר שבערבה.

תחנת הכוח של AORA נמצאת בשטח של 2 דונמים ומורכבת משדה של 30 מראות עוקבות (הליוסטטים) ומגדל שמש בגובה 30 מטר. השדה אמור לספק 100 קוט"ש לרשת החשמל הארצית, כמות חשמל המספקת לדברי החברה אנרגיה לכ-70 משקי בית. בנוסף תספק המערכת 170 קוט"ש אנרגיה תרמית, אשר מיועדת בעתיד לשרת את צורכי הקיבוץ הקרוב.

מכיוון שבמצב התעריפים הנתון (87 אגורות לקוט"ש, בשעה שהייצור עולה לחברה כ-1.2 שקל לקוט"ש) הפרויקט אינו כלכלי, היא תתייחס אליו כאל פיילוט מסחרי ראשון שיוכיח את היכולות של החברה ללקוחות פוטנציאליים בעולם. כמו-כן, החברה צפויה לחתום במהלך ההשקה על הקמת מתקן הדגמה ראשון בספרד, ולצורך זה תצטרך לגייס ביחד עם הגוף המזמין הון של עשרות מיליוני דולרים.

לדברי חיים פריד, מנכ"ל AORA, "העובדה שאנו משתמשים במערכת היברידית משמעותה שלקוחותינו יכולים לייצר אנרגיה 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע".

כל אחת מ-30 המראות, עוקבת אחר תנועתה של השמש וממקדת את קרניה כלפי ראש מגדל. בתוכו מותקנים קולט שמש וטורבינת גז בהספק של 100 קוט"ש. הקולט מנצל את אנרגיית השמש על-מנת לחמם אוויר לטמפרטורה של 1,000 מעלות צלסיוס, ומפנה את האנרגיה הזו לתוך טורבינה אשר הופכת את האנרגיה התרמית לאנרגיית חשמל. זו אמורה לעבור ישירות לרשת החשמל הארצית של חברת חשמל.

היכולת ההיברידית של AORA מאפשרת למערכת להשתמש בשילוב של קרינה סולארית יחד עם כמעט כל דלק אלטרנטיבי, כולל ביו-גז, ביו-דיזל וגז טבעי. תכונה זו מאפשרת ליחידה מגוון מצבי הפעלה - החל מהפעלה סולארית על בסיס אנרגיית השמש בלבד ועד להפעלה היברידית, בה כאשר אין מספיק קרינה מהשמש, החשמל מיוצר באמצעות שילוב של דלק ירוק או פוסילי. כך, ניתן להבטיח אספקת אנרגיה ירוקה ללא הפסקה.

החברה הוקמה ב-2007, וגייסה עד כה 5 מיליון דולר ממשקיע פרטי יהודי אמריקני. הטכנולוגיה מבוססת על פירות מחקר שהחל במכון ויצמן בראשות פרופ' יעקב קרני, ולאחר מכן פותחה למסחור על-ידי ד"ר פנחס דורון במסגרת חברת AORA.

יובל סוסקינד, מנהל התפעול של החברה אמר כי הבעיה בארץ מבחינת טכנולוגיות סולאריות היא מחסור בשטח. "היתרון בטכנולוגיה שלנו שהיא צורכת מעט קרקע, כי היא מודולרית. ניתן לפזר את המתקנים על פני כמה נקודות בשטחים פנויים כדי לספק אנרגיה ליישוב אחד. לא צריך שכל המתקנים יהיו באותו השטח", הסביר סוסקינד.