"אם תקחו את החברה לפירוק, אשים את המפתחות על השולחן"

כך אמר היום ג'רי מנדל, מנכ"ל GMF, למחזיקי האג"ח של החברה ■ הם מצידם הציגו את דרישותיהם: ערבות על כל סכום החוב, 55 מיליון שקל, ודחיית תשלום שלא תעלה על שנה וחצי

"זכותכם לקחת את החברה לפירוק, אני אשים את המפתחות על השולחן אם כך תחליטו", כך אמר היום ג'רי מנדל, מנכ"ל חברת המימון GMF בישיבת מחזיקי אג"ח שהתקיימה ברמת גן. בישיבה הוחלט לתת ל-GMF את האפשרות להגיע להסדר עם בעלי האג"ח תוך שבועיים. אם לא יתגבש הסדר, בעלי האג"ח יפנו לבית המשפט בבקשה למנות מפרק לחברה. עוד הוחלט, שעל מנת שהאג"ח לא יגרע ממסחר, יום האקס לתשלום האג"ח יידחה ב-30 ימים.

את המו"מ מטעם מחזיקי האג"ח ינהלו עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט, המייצגים מספר מחזיקי אג"ח פרטיים. "הוסמכנו על מנת לתת סיכוי להסדר, שמבוסס על התחייבות של בעלי המניות לערוב לתוצאות החברה ולתשלומי האג"ח. ברור כי צריך לשפר בצורה משמעותית את הצעת בעלי המניות", אמר היום נאור ל"גלובס".

הצעת בעלי המניות של GMF, קרן RP, המחזיקה ב-63% ממניותיה, ואי.בי.אי חיתום מייסודו של רונן צלניר, המחזיקה ב-36% מהחברה, פורסמה לפני כיומיים ועוררה את מורת רוחם של מחזיקי האג"ח. "אנחנו כבר מענישים את פועלים אי.בי.אי בהנפקות שהם מנסים לגייס", אמרו היום כמה מנציגי הגופים המוסדיים, בתגובה להסדר שהציעה החברה, ועל רקע תחושתם כי בעלי המניות של החברה, ובמיוחד צלניר, מתנערים מאחריותם כלפי מחזיקי האג"ח. למרות האמירות הלוחמניות של המוסדיים, ספק אם אכן גיוסים של חברות בדירוג גבוה שמובילה פועלים אי.בי.אי, ייפגעו רק בשל מעורבותה ב-GMF.

לגבות ריבית וקרן מתוך הערבות

אחרי שפורסם שלשום ההסדר, פנה מנדל אל נאור וגרשט במטרה לנהל משא ומתן על ההצעות שעלו בהסדר. כפי שעדכן היום נאור את מחזיקי האג"ח, ההצעה הראשונה של בעלי המניות כלל לא באה בחשבון. הצעה זו כללה "תספורת" של 40% מערך האג"ח, כאשר החברה הציעה לשלם 60 אגורות על כל שקל ערך נקוב של אג"ח.

לגבי ההצעה השנייה, נאור ציין כי מחזיקי האג"ח ביקשו לשנות בה מספר פרטים. ההצעה המקורית קבעה כי פירעון יתרת החוב, העומדת על כ-55 מיליון שקל, יידחה ב-30 חודשים, אך תשלומים שתצליח GMF לגבות בתקופה הדחייה יועברו למחזיקי האג"ח על חשבון פירעון הקרן והריבית. אולם מחזיקי האג"ח מוכנים כעת לדחייה של שנה עד שנה וחצי לכל היותר.

עוד נקבע בהצעה המקורית, כי כל יתרת החוב תשולם במועד אחד (BULLET), והריבית המשולמת תרד ל-3.5%. כמו כן בעלי המניות התחייבו להעמיד ערבות של 23 מיליון שקל,שתפחת כנגד כל תשלום שישולם על חשבון הקרן או הריבית. אולם מחזיקי האג"ח דורשים כי הערבות תגדל ל-30 מליון שקל לכל הפחות, וכי היא תינתן עד השקל האחרון, כלומר לא תפחת לאחר שישולמו 23 מיליון שקל הראשונים, אלא רק לאחר תשלום למחזיקי האג"ח. GMF הינה חברה למימון שהחלה לפעול בתחילת שנת 2007, במתן הלוואות לחברות שלא יכלו לקבל מימון מהבנק, תמורת ריביות גבוהות שנעו בין 13% ל-20%. לפני כחודשיים, התגבש חשש כי GMF לא תוכל לעמוד בתשלומי האג"ח שגייסה, על רקע קשיים בהחזר ההלוואות. לאחר מספר ישיבות עם מחזיקי האג"ח, הוחלט לפני כחודש לתת לחברה ארכה של שבועיים לצורך גביית הכסף.

אולם בחלוף שבועיים הודיעה החברה כי לא תעמוד בתשלום הקרן הקרוב, וישנו חשש גם לגבי שאר התשלומים. מדובר בתשלום של 26 מיליון שקל שהיה אמור להיות משולם ב-25 ביוני, ובתשלום נוסף שאמור להיות משולם בדצמבר. למרות ההזדמנות שנתנו מחזיקי האג"ח לחברה, מנדל עדכן היום כי "אין חדש", והוסיף, "אין לי עדכונים חדשים לגבי מצב הלווים, קופת המזומנים עדיין עומדת על כ-1.5 מליון דולר". *