אובמה מגנה הפיגוע במוזיאון השואה בוושינגטון; איש ביטחון נרצח

(עדכון) "הטוב שבגויים הרגו": זה שם הספר שכתב החשוד בירי - אנטשימי בן 89 שנורה וייתכן שלא ישרוד את פצעיו, בספר גינה את מה שהוא ראה כמזימה של היהדות העולמית להשמדת התרבות המערבית

הנשיא ברק אובמה גינה אמש (ד') את פיגוע הירי במוזיאן השואה בוושינגטון שבו נרצח מאבטח בשער המוזיאון. החשוד, גבר בן 89, ג'יימס פון ברון, ממדינת מרילנד, נורה בידי מאבטחים אחרים ונפצע קשה. ייתכן שלא ישרד את פצעיו. ככל הידוע הוא פעל לבדו.

בהודעת הנשיא נאמר: "נעצבתי ונדהמתי מהירי במוזיאון לזכר השואה בוושינגטון. פעולה מזעזעת זאת מזכיה לנו שאנו צריכים להוסיף לעמוד על המשמר נגד אנישמיות ודעות קדומות בכל הצורות. שום מוסד אמריקני אינו חשוב יותר למאמץ הזה מאשר מוזיאון השואה, ושם פעולת אלימות לא תשחק את נחישותינו לכבד את אלה שאבדו ע"י בנית עולם שוחר שלם וסובלני יותר".

הנשיא הוסיף: "היום איבדנו איש ביטחון אמיץ, שעמד על המשמר ביד לזכר השואה. מחשבותיי ותפילותיי נתונות למשפחתו ולידידיו בזמן כאוב זה".

אייב פוקסמן, נשיא בני ברית, ארגון שחרט על דגלו את המלחמה באנטישמיות, אמר אמש לגלובס, כי החשוד הוא אחד משורה ארוכה של קנאים מהימין הקיצוני, אדם שמתנגד לכל צורת ממשל, מתעב מיסים, גזעני ואנטישמי, שהאמין בכל לבו שהמשלה באמריקה נשלטת ע"י הציונים.

"אין אפשרות למנוע מקרים כאלה", אמר פוקסמן. "ארה"ב היא מדינה שבה חירות ההבעה מתירה לך להיות אנטישמי וגזעני. רשויות אכיפת הוק אינן יכולות לעצור אנשים אלא לאחר מעשה, לו לפניו".

החשוד האמין בקונספירציה נגד הנצרות, שמנהלים יהודים, כושים ומיעוטים אחרים. הוא כתב לפני כמה שנים ספר, "הטוב שבגויים הרגו" (Kill the Best Gentiles), שבו גינה את מה שהוא ראה כמזימה של היהדות העולמית להשמיד את התרבות המערבית.

"בזמן זה אנו נמצאים במאבק לחיים ולמוות עם האויב ההיסטורי, מאבק שיכריע אם האומה הזו (ארה"ב) תוסיף לשרוד", כתב פון ברון. "אנו מפסידים את המלחמה הזו בגלל מסך ברזל שירד על על הזירה והפקיע את התיקון להראשון לחוקה (שמבטיח את חירות הבעה)".

החשוד כתב מאמר באתר אינטרנט גזעני (לפי כמה ידיעות הבלוג שלו), תחת הכותרת "הנצרות והשואה". הוא כתב, כי "השואה הורסת את התרבות המערבית". בפוסטינג אחר הוא כתב: "ארה"ב נעשתה פח אשפה של העולם השלישי... העולם כולו צחק על הנוצרים האמריקניים". ובמקום אחר: "הבעיה היא, שהיטלר לחא חיסל מספיק יהודים".

ב-1981 נעצר פון ברון עם רובה מול פדרל ריזרב, והודיע כי ברצונו לקחת בני ערובה כגמול על "פשעי" הבנק המרכזי ואחריותו לריבית נשכנית באמריקה. הוא נדון לשבע שנות מאסר. לימים טען, כי חבר מושבעים שחור ושופט יהודי עיוותו את דינו. פון ברון מוכר היטב לארגונים למען זכויות האדם ולמאבק בגזענות בארה"ב, אך לא ברור אם הוא היה במעקב משטרתי.

כמה פרשנים הביעו סברה שהיורה נתקף זעם על דברי אובמה במחנה ההשמדה בבוכנוואלד, בשבוע שעבר. כזכור הוקיע הנשיא במילים קשות את מכחישי השואה. אחד הפרשנים אמר, כי מדובר בגזען אכול שנאה, שהגיע לסוף ימיו, ולא היה יכול להתמודד עם העובדה ש"הרעים" (נשיא שחור ובעלי בריתו היהודים) ניצחו. הוא רצה לצאת מהעולם כגיבור בעיני הגזענים בארה"ב.

בירי, שהתחולל בכניסה לבניין, נפצעו שלושה אנשים, בכללם איש ביטחון, שמת אחר-כך מפצעיו בבית-חולים. יש הערכות, שנמנע אסון גדול הרבה יותר מפני שבמוזיאון היו מאות ילדים. החשוד ביקש להיכנס פנימה עם נשקו, רובה ארוך קנה, שיוצר בתחילת המאה שעברה. הוא נכנס לבניין עם נשק שלוף, התקדם לעבר גלאי הנשק והחל לירות. הוא הגיע למקום במכונית אדמה שעליה תווית נכה וחנה באתר חניה לנכים.

איש ביטחון אחר שלף את נשקו וירה בחשוד, שנפצע ונלכד. יש ידיעות על אדם נוסף שנפצע קל משברי זכוכית.

התקרית החלה כמה דקות לפני השעה 1 בצהריים (8 בערב לפי שעון ישראל). עשרות ניידות משטרה ורכבי הצלה, לרבות רכבים של כוח משימה נגד הטרור של אף.בי.איי., חשו לאזור המוזיאון ובשעת מסירת הידיעה יש פקקי תנועה אדירים באזור ה"מול", שדירת המוזיאונים הרחבה שמשתרעת בין הקונגרס לבין יד לינקולן, לא הרחק מהבית הלבן. מוזיאון השואה שוכן במרחק קצר מה"מול", ליד המטבעה הלאומית, אחד משני המפעלים להדפסת שטרי כסף ויציקת מטבעות של הממשל הפדרלי.

אחד מעדי הראיה, דיב אנרו, תייר מקנזס, סיפר שעמד בכניסה למוזיאון כאשר שמע יריה אחת, ואחר-כך רצף של ארבע, חמש יריות. לדבריו, מישהו צרח "כולם לשכב על הרצפה". הוא, אשתו ושני ילדיו נשבו מיד עד שפונו מהאתר ע"י שוטרים. אנרו אמר: "האירוע היה מפחיד בצורה קיצונית".

שגרירות ישראל בושינגטון הביעה צער ותדהמה על הירי. השגרירות גינתה את התקפה ומוסיפה לעקוב אחר המצב. המשנה לראש הממשלה, משה יעלון, לא היה במוזיאון ולא תכנן לבקר בו.

ארגון מוסלמי בארה"ב פרסם הלילה הודעה המגנה את ההתקפה ומכריזה: "אנו ניצבים לצד העם היהודי".

זו הפעם השניה שמוסד יהודי בוושינגטון משמשמטרה להתקפת טרור בשנות ה-70 השתלטו אנשי כת מוסלמית על מטה בני ברית בלב וושינגטון והחזיקו בני ערובה במשך שעות רבות.