תבוסה לתעשיית הטבק: ה-FDA יפקח על ייצור, מכירה ופרסום של מוצרי עישון

אובמה, מעשן בגמילה: "מחכה בקוצר רוח לחתום על הצעת החוק" ■ קרוב ל-20% מהאמריקנים מעשנים ■ לפי ההערכות הרשמיות, כ-440 אלף אמריקנים מתים מדי שנה מסרטן, מחלות לב, אמפיזמה ומחלות אחרות הנגרמות מעישון

הצעת חוק שמעניקה בפעם הראשונה לממשל האמריקני סמכויות פיקוח רחבות על תעשיית הסיגריות זכתה שלשום (ו') באישור סופי בקונגרס האמריקני, והנשיא ברק אובמה הודיע שיחתום עליה במהירות כדי להופכה לחוק.

בית הנבחרים העביר את החוק ברוב גורף של 309-97, יום לאחר שההצעה עברה בסנאט. החוק החדש הוא ניצחונם המתוק של הפעילים הלוחמים בלובי החזק של תעשיית הטבק בקונגרס, משום שהוא כופה על תעשיית הסיגריות פיקוח של מינהל המזון והתרופות, ה-FDA. החוק מאפשר ל-FDA לקבוע הגבלות חדשות ונוקשות על ייצור ושיווק מוצרי טבק, מלבד איסור גורף על מכירת סיגריות ותכולת הניקוטין הממכרת שלהן.

"להגן על ילדינו"

קרוב ל-20% מהאמריקנים מעשנים. לפי ההערכות הרשמיות, כ-440 אלף אמריקנים מתים מדי שנה מסרטן, מחלות לב, אמפיזמה (בצקת ריאה) ומחלות אחרות הנגרמות מעישון. "החקיקה הזו תגן על ילדינו ותשפר את בריאות הציבור", אמר אובמה לאחר ההצבעה. הנשיא הודה שהוא מנהל בעצמו מאבק להיגמל מעישון. "לכן אני מצפה בקוצר רוח לחתום על החוק".

על-פי החוק, ה-FDA ינהל לראשונה ניטור של תעשיית הטבק ובדיקה של היצרניות. הללו יצטרכו לשלם לרשות הזו מאות מיליוני דולרים בדמי פיקוח, להירשם בה ולספק לה רשימה של כל מוצריהן. החוק גם קורא לפרסום אזהרות גדולות יותר על החפיסות, להגבלה של מכירה של מוצרי עישון באוטומטים, לאסור על רוב הסיגריות בטעמים ולהגביל עוד יותר פרסומת המיועדת לבני נוער.

יו"ר ועדת האנרגיה והמסחר בבית הנבחרים, הנרי וקסמן, שהיה בין מובילי הצעת החוק, אמר שהפיקוח של ה-FDA ירסן את תעשיית הטבק שידועה בשיווק האגרסיבי שלה. וקסמן אמר כי "אנו עדים לנשימה האחרונה של מאמצי תעשיית הטבק להגן על רווחיה על חשבון בריאותנו ובמחיר חייהם של אמריקנים, ולשכנע ילדים להתרגל לעישון".

מלבד חברת פיליפ מוריס , יצרנית מרלבורו, מקבוצת אלטריה, הגדולה ביותר, התנגדו כל היצרניות לחוק, בטענה שהוא יפגע במאמציהן להוציא לשוק סיגריות חדשות ובטוחות יותר לשימוש.

בעיה רצינית

ל-FDA תהיה גם הסמכות האחרונה לגבי מוצרים חדשים ותיוגם כ"לייט" או "דלי זפת". הרגולציה של תעשיית הטבק פוצלה עד כה בין המדינות, פסיקות בתי המשפט ורשויות כמו נציבות הסחר הפדרלית. חלק גדול מסמכויות הפיקוח ירוכז מעתה בידי ה-FDA.

"הטבק הוא בעיה רצינית מאוד של בריאות הציבור, ואנחנו באמת חשים שפיקוח שלנו על התעשייה הזו ומוצריה יכול לצמצם את נטל התחלואה, ולקדם תוכניות גמילה חזקות יותר", מסרה לכתבים נציבת ה-FDA, מרגרט המבורג.

מבקרים של החוק טוענים שהנוסח שהתקבל אינו הולכת מספיק רחוק. הם היו אוסרים כליל על ניקוטין ועל סיגריות מנטול הפופולריות, מעלים את גיל ההיתר לרכישת מוצרי טבק מ-18 ל-21 ומגבילים מכירות לחנויות מסוימות, באופן הדומה למגבלות על חנויות המוכרות משקאות חריפים.