חתן פרס נובל לכלכלה פול קרוגמן לא מתרגש מהראלי בשווקים: "לא מדובר בהתאוששות של ממש"

קרוגמן משבח את הפעולות הפיסקאליות שנקטו הממשלים המערביים במסגרת התמודדותם עם המשבר הכלכלי, ומדגיש: "יכול להיות שאנחנו בדרך לסיבוב שני של תכניות תמרוץ"

פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה, אומר בראיון לעיתון "גרדיאן" הבריטי כי הוא חושש מפני עשור אבוד בכלכלה המערבית, כמו זה שפקד את יפן בשנות ה-90.

"השנה הראשונה במשבר הנוכחי הייתה קשה יותר מכל מה שהיינו עדים לו במהלך השפל הכלכלי ביפן בעשור האבוד שלה", אומר קרוגמן. "הסיכוי לסטגנציה ארוכת-טווח הינו גבוה מאוד". קרוגמן מבהיר כי חרף העובדה שארה"ב ומדינות המערב הגיבו למשבר הנוכחי מהר יותר מכפי שהגיבה יפן בשנות ה-90, התוצאות לעת עתה זהות.

באשר לניצני ההתאוששות המופיעים לאחרונה, לצד העליות בשוקי המניות ברחבי העולם, קרוגמן אומר כי "לא מדובר בהתאוששות של ממש", ומביא כדוגמה את מדד מנהלי הרכש בבריטניה שנמצא מעט מעל רמת ה-50 נקודות, מה שמעיד על רמה גבולית בין מיתון לצמיחה.

"מי יודע אם יש היגיון בהתנהגות שוקי המניות?", שואל קרוגמן. "לפני מספר חודשים השווקים תמחרו תרחיש אפוקליפטי. כעת השווקים תיקנו אך אין זה אומר שהמצב הכלכלי הולך להיות טוב".

המיתון בארה"ב החל רשמית בדצמבר 2007, כלומר הוא נמשך כבר כמעט 20 חודשים. קרוגמן חוזר למיתון הקודם של שנת 2001 ומזכיר כי למרות שהמיתון אז הסתיים רשמית כעבור שנתיים, שוק העבודה המשיך להיות חלש והמיתון שם נמשך למעשה 30 חודשים.

קרוגמן משבח את הפעולות הפיסקאליות שנקטו הממשלים המערביים במסגרת התמודדותם עם המשבר הכלכלי. "הפעולות הללו הצליחו למתן את השפעת המשבר", הוא אומר, ואף סבור כי בארה"ב ניתן היה להתערב יותר: "תכנית התמרוץ של הממשל האמריקני היא בגובה של 4% מהתמ"ג; כדי לחזור למצב של תעסוקה מלאה היה צורך ב-5% מהתמ"ג ואף יותר מכך. ייתכן שנגיע לשם. יכול להיות שאנחנו בדרך לסיבוב שני של תכניות תמרוץ".