שכר בכירים: גיגי לוי, מנכ"ל 888, ממשיך להוביל גם ב-2008 את דירוג שכר מנכ"לי החברות הישראליות הנסחרות באנגליה

עמיתו של לוי - מור וייזר, מנכ"ל פלייטק - כבר נושף בעורפו ■ מי הם יתר המנכ"לים שהתמקמו בעשירייה הראשונה, ועד כמה חסר פרופורציה השכר של חלקם?

בפעם האחרונה שדירגנו כאן את שכר מנכ"לי החברות הישראליות שנסחרות בשוק ההון הבריטי (נכון לשנת 2007), הבטחנו כי בבוא העת נעדכן את הדירוג נכון לנתוני 2008, והנה אנו מקיימים את הבטחתנו.

כזכור, החברות שנסחרות בשוק ההון הבריטי (הן בבורסת המשנה - AIM - והן ברשימה הראשית - Main Market) מחויבות לפרסם דו"ח שנתי מפורט עד סוף יוני של השנה שאחרי. לכן, דו"חות 2008, שכוללים את נתוני השכר של 2008, מפורסמים עד סוף החודש הנוכחי.

כפי שנהגנו בדירוג הקודם, כדי ליצור בסיס השוואה המנטרל כמה שיותר עיוותים, לא התייחסנו בדירוג לשווי האופציות או המניות שהמנכ"ל מחזיק. וזאת ממספר טעמים: ראשית, לא לכל החברות יש מדיניות חלוקת אופציות דומה; שנית, רוב האופציות שניתנו בעבר נמצאות כיום "מחוץ לכסף", וגם שקלול שוויין לפי מודל שאינו המודל הנאיבי היה עלול לייצר עיוות; בנוסף, מספר מנכ"לים הם גם בעלי שליטה, והמניות שהם מחזיקים אינן יכולות להיחשב כחלק מחבילת התגמול שלהן. לפיכך, השכר, כפי שהוא מופיע בדירוג, כולל שכר בסיס, בונוס שניתן במזומן, וגם הפרשות שונות שנעשות במזומן לקרן פנסיה. במילים אחרות, תגמול שניתן במזומן, ואינו רק "על הנייר".

אין שינוי בראש טבלת הדירוג

ובחזרה לתוצאות הדירוג, נכון לנתוני 2008. בדומה ל-2007, בראש הדירוג התמקם גיגי לוי, מנכ"ל ענקית ההימורים המקוונים 888. חבילת השכר של לוי עמדה על 1.3 מיליון דולר (לעומת 2 מיליון דולר בשנה שלפני), וכללה שכר בסיס של 778 אלף דולר, בונוס בשווי של 334 אלף דולר, ושאר הטבות (כולל הפרשות לקרן פנסיה) בשווי של 145 אלף דולר. לשם ההשוואה, בשנה לפני עמד הבונוס של לוי על כמעט מיליון דולר, פי שלושה מהבונוס שקיבל אשתקד. 888, שבשליטת האחים אבי ואהרון שקד, היא בין החברות הישראליות הגדולות שנסחרות באירופה, ושווייה הנוכחי הוא 651 מיליון דולר, עלייה של 15% מתחילת השנה וירידה של 9% בשנה האחרונה.

במקום השני מדורג מי שהתמקם בשנת 2007 במקום העשירי, וכעת נושף בעורפו של לוי, מור וייזר, מנכ"ל פלייטק, המפתחת פלטפורמות מבוססות תוכנה לאתרי הימורים מקוונים (ולפיכך פועלת בענף בו פועלת 888). חבילת השכר של וייזר עמדה אשתקד על 679 אלף דולר בקירוב, לעומת "רק" 476 אלף דולר בשנה שלפני. במקרה של וייזר, בניגוד ללוי, השדרוג בשכרו נובעת מעלייה משמעותית מהבונוס שקיבל, אך גם מהעובדה שהחל לכהן בתפקידו כמנכ"ל פלייטק במאי 2007. אם בשנת 2007 קיבל וייזר בונוס של 225 אלף דולר, אשתקד עמד הבונוס על 375 אלף דולר בקירוב, וכך תרם למיקומו הגבוה של וייזר בדירוג.

פלייטק, נכון להיום, היא החברה הישראלית הגדולה ביותר (במונחי שווי) הנסחרת באירופה, ושווייה עומד על 1.9 מיליארד דולר, עלייה של 52% מתחילת השנה וירידה של 5% בשנה האחרונה.

את השלישייה הראשונה סוגר צבי מרום, מנכ"ל באטמ, שקיבל אשתקד שכר בשווי של 798 אלף דולר. באטמ, המייצרת ומשווקת ציוד מתגים (נתבים) מבוססי IP עבור חברות טלקום, נסחרת לפי שווי של 238 מיליון דולר, עלייה של 16% מתחילת השנה.

חברות קטנות, שכר גדול

במקרה של לוי ו-וייזר ניתן לומר כי שכרם פרופורציונלי לשווי והיקף הפעילות של החברות שהם ממנכ"לים, אך בין עשרת מקבלי השכר הבכירים בדירוג ישנם גם כאלו ששכרם אינו פרופורציונלי לשווי החברה. למשל, נדב פלטי, מנכ"ל מפיקת הטלנובלות דורי מדיה, שקיבל אשתקד שכר בשווי של 468 אלף דולר - מחצית משכרו של וייזר - בעוד שווייה של החברה הוא רק 22 מיליון דולר.

גם המקרה של אבי שחראי, מנכ"ל ויסוניק, המפתחת מוצרי אבטחה ביתיים, מעיד על חוסר פרופורציה. שכרו של שחראי עמד אשתקד על 464 אלף דולר, כששווי החברה הוא רק 32 מיליון דולר.

גרף

לבסוף, הופתענו לגלות כי שכרו של עמי וייזר, מנכ"ל סימיגון, המפתחת פתרונות תוכנה ללמידה, תרגול ושיתוף מידע, עמד על 378 אלף דולר בקירוב (יותר משליש משכרו של וייזר), כששווייה של סימיגון הוא 8 מיליון דולר בלבד.

להתראות בדירוג של 2009.

tali-z@globes.co.il