תוכנית אובמה שתיחשף השבוע תעניק ל'פד' סמכויות לפקח על הגופים הפיננסים ותאפשר לממשלה לפרק חברות

כך מדווח "הוול סטריט ג'ורנל" ■ אובמה יחשוף את "הנייר הלבן" ביום רביעי ■ התוכנית צפויה להשפיע על כל תחום בבנקאות, מחיתום של משכנתאות ועד האופן שבו ניתן לסחור במכשירים פיננסים מורכבים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, צפוי לחשוף בהמשך השבוע (ד') את התוכנית המקיפה ביותר מאז שנות ה-30 לפיקוח וארגון מחדש של המערכת הפיננסית - מהלך שישפיע על כל תחום בבנקאות, מחיתום של משכנתאות ועד האופן שבו ניתן לסחור במכשירים פיננסים מורכבים. כך לפי טיוטת התוכנית שהגיעה לידי "הוול סטריט ג'ורנל".

במרכז התוכנית, המתוארת על ידי בכירים בממשל אובמה כ"נייר לבן" (דו"ח ממשלתי רשמי אובייקטיבי ומפורט על נושא חשוב. א.ה), נסיון להעניק ל'פדרל ריזרב' סמכויות לפקח על הגופים הפיננסים הגדולים, לאפשר לממשלה לפרק ולבנות מחדש חברות (כפי שה-FDIC עושה עם בנקים), והקמת גוף רגולטורי חדש למוצרים פיננסים המיועדים לצרכנים.

התוכנית מקיפה אומנם, אך היא אינה מגיעה לידי מיזוג מלא של סמוכיות הפיקוח בידי הממשל, כך לדוגמה, מספר סוכניות חיצוניות ימשיכו לפקח על בנקים. כמו כן, הממשל לא יגביל את גודלם וטווח פעולתם של הגופים הפיננסים. עם זאת, לאחר יישומה של התוכנית, חברות גדולות ייתקשו למנף את נכסיהם הפיננסים באופן שעלול לאיים על המערכת הפיננסית כולה (עיין ערך מקרה AIG. א.ה).

לאחר שאובמה יחשוף את התוכנית, ה"נייר הלבן" יגיע לגבעת הקפיטול, ויצטרך לקבל את אישור הקונגרס, לפני שהוא ייושם הלכה למעשה. שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, צפוי להופיע לפני הסנאט ביום חמישי הקרוב, ולדון בתוכנית.