מלכודת המנתחים הטכניים

ותיקי השוק זוכרים את היום שבו פעלו יחד כל פקודות הסטופ-לוס של טכנאי העולם כולו

העיקרון הכי בסיסי לתקפותה של התורה הטכנית, בהערכה וניחוש, לגבי כיוונם העתידי של מדדים שונים בשוק, מניח את קיומו של "שוק משוכלל". לפי העיקרון, המנתח, וכל השיקולים הטכניים, חסרי כל השפעה על שיקולי השחקנים העיקריים שפועלים בשוק זה.

אכן יש גם היגיון טכני בשוק ההון. היגיון שכזה האומר שכאשר ענקי השקעות, מניידים את פוזיציות הענק שלהם, מתוך שיקולי השקעה ארוכת שנים, יכולים כמה משקיעים לא גדולים, לזהות ולנצל לטובתם מאפייני שוק קצרי זמן ומוכרים, על אחת כמה וכמה אם לכך יש גם שובל ארוך של כסף ההמון - המתלהב מדי או חושש מדי.

השנה הטכנית שלנו

כל מי שעיניו בראשו (ובאתרי האינטרנט) יתקשה שלא להגיע למסקנה, כי שנת 2009 בשוק ההון מסתמנת כשנת הרנסנס למנתחים הטכניים. המנתחים הטכניים שבמשך שנים נחשבו לאזוטריים - משהו שבין קוראים בקפה לאסטרולוגים - שתמיד ראו בעיניים כלות כיצד האנליסטיקה הכלכלית מתוגמלת, בשעה שהם מושא ללעג ולשנינה, הנה פתאום הם נסיכי השוק והכול משחרים לפתחם.

ניתן למנות כמה סיבות לפריחה הטכנית:

  1. המשבר הכלכלי והצורך ב"כלי עבודה" חדשים.
  2. כשלון האנליזות הכלכליות המסורתיות.
  3. כשלון חברות הדירוג.
  4. הקיפאון בשיקולי השקעה לזמן ארוך שאחז בקרב מנהלי קרנות הפנסיה והגמל בגלל התחרות החודשית המתישה.
  5. פריחתם של ריבוא בתי ספר וחדרי מסחר קטנים, אשר מעודדים ומלמדים תורה זו.
  6. הנחה של לא מעט פעילים בשוק, ( למשל נוחי דנקנר ו":הסיבוב" בקרדיט סוויס) כי ממילא, המשבר כאן להרבה שנים, ולא כדאי "להתחתן" עם פוזיציה כלשהי, אלא לנקוט קו טכני, קצר מועד.


והנה דווקא אני כמי שנמנה עם חובבי התחום, ולפני שגם "גברת כהן מחדרה" תדבר איתי על פריצת קווי התנגדות, מבקש להזכיר ולהזהיר, שהעובדה שחלק הולך וגדל מפעילי השוק, פועלים על פי אותם עקרונות טכניים עומדת לבטל את עצם תקפותה של השיטה, לפי העיקרון שהצגתי בהתחלה, בכך שתלכוד אותם "בבועה טכנית", שבתוכה נמצאים רק הם ואשר תתפוצץ לרסיסים קטנים, יותר מקודמתה.

ותיקי השוק ודאי זוכרים, את אותו יום שני באוקטובר 1987 שבו שוק ההון בארה"ב קרס ב20% לא כתוצאה ממשבר כלכלי כלשהו, אלא כאשר כל פקודות הסטופ-לוס של כל טכנאי העולם פעלו ביחד, על קו התנגדות שנשבר.

הלקח של ויטה

לגבי השיטה הטכנית יש רק קורס אחד שלא מלמדים, ואותו כל אחד לצערי ילמד על בשרו, והוא על מגוון חולשותיו של הז'אנר, ועד כמה הוא יכול לטעות ולהטעות, תשאלו את אלה שרכשו את מניות ויטה פרי גליל השנה, ביום פריצת קווי ההתנגדות ולפני שעצרו בה את המסחר, מאז ולתמיד.

זהר רוזן הוא מנהל ההשקעות הראשי ומבעלי חברת סגולה ניהול תיקי השקעות בע"מ