העודף במאזן התשלומים של ישראל זינק פי שלושה ברבעון ל-2.7 מיליארד דולר: הירידה בייבוא היתה חדה מהירידה בייצוא

הפעם האחרונה שבה נרשם עודף כה גדול בחשבון השוטף היתה ברבעון השני של 2007, שיא הגאות הכלכלית בעולם ובארץ ■ ברבעון האחרון של 2008 הסתכם העודף ב-800 מיליון דולר בלבד

החשבון השוטף של מאזן התשלומים הסתכם ברבעון הראשון של השנה בעודף חד של 2.7 מיליארד דולר (בניכוי עונתיות), פי שלושה מהנתון ברבעון האחרון של 2008, אז עמד העודף על 0.8 מיליארד דולר בלבד, כך דיווחה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

עודף זה משקף את הירידה הבולטת בייבוא שהייתה חדה מהירידה בייצוא (22% לעומת 10% בלבד) וזאת עקב המשבר העולמי שבא לידי ביטוי בהאטה חדה בסחר העולמי. גידול זה מוסבר על ידי גידול של 2.1 מיליארד דולר בחשבון הסחורות.

עוד עולה כי רכיבים אחרים של החשבון השוטף לא השפיעו באופן משמעותי על התוצאות של הרבעון הראשון: חשבון השירותים וחשבון ההכנסות הסתכמו בסכומים דומים לרבעון הקודם.

נזכיר כי הפעם האחרונה שבה נרשם עודף כה גדול בחשבון השוטף היתה ברבעון השני של 2007, שיא הגאות הכלכלית בעולם ובארץ. חשבון הסחורות ברבעון הראשון של השנה הסתכם בעודף לאחר שנים רבות של גירעון בחשבון זה. גם כאן נוצר עודף זה תוך כדי ירידות חדות בייצוא ובייבוא סחורות והסתכם ב-700 מיליון דולר, לעומת גירעון של 1.5 מיליארד ברבעון האחרון של 2008.

עוד עולה כי ההשקעות הישירות של תושבי ישראל בחו"ל, ירדו באופן ניכר לעומת הרבעון המקביל אשתקד ולעומת הממוצעים הרבעוניים הגבוהים שנרשמו בשלוש השנים האחרונות. השקעות אלה ברבעון האחרון של 2008 הסתכמו בסכום גבוה במיוחד של 4.1 מיליארד דולר, עקב עסקה חריגה של רכישת חברה זרה ע"י חברה ישראלית.

מנגד, ההשקעות הישירות של תושבי חו"ל בישראל ברבעון הראשון של 2009 ירדו לעומת ההשקעות ברבעון המקביל אשתקד ולעומת ממוצעים רבעוניים בשלוש השנים האחרונות, אך בשיעור מתון יחסית בהשוואה לירידה בהשקעות ישירות של ישראל בחו"ל.