הבשורה על-פי MSCI: ישראל תסווג מחדש כ"משק מפותח" החל ממאי 2010

בשוק ההון מעריכים כי להחלטה לסווג את ישראל כ"משק מפותח" יהיו השלכות שליליות בטווח הקצר, כפי שקרה ליוון בשנת 2001

חצי שנה של המתנה הגיעה לסיומה: חברת MSCI Barra, מפעילת מדדי ה-MSCI העולמיים, החליטה לשדרג את הסטאטוס של ישראל ל"משק מפותח" מ"משק מתעורר". הסיווג מחדש של ישראל ייכנס לתוקף במאי 2010.

ב-MSCI ציינו כי בעקבות הסיווג מחדש של ישראל, מדד ה-MSCI Israel יכלל בתוך המדדים MSCI World ו-MSCI EAFE. אגב, דרום קוריאה, שהייתה מועמדת לשדרוג גם היא, נותרה בסוף תחת הסיווג של "משק מתעורר".

החשש העיקרי של MSCI בבואה לבחון אם לשדרג את הסטאטוס של ישראל או לא היה אורך מחזור העסקאות בבורסה. הנהלת הבורסה אחראית על פעולת השלמת ביצוע כל עסקה בין המוכרים והקונים בבורסה, ולפי MSCI המשקיעים המוסדיים בישראל התלוננו על קוצרו של מחזור ביצוע העסקה (קרי פרק הזמן שבו הקונה מקבל את מניותיו והמוכר מקבל את כספו). בעיקרון, ניתן לקנות ולמכור ני"ע מספר פעמים במהלך כל מחזור ביצוע עסקה, וזה מה שסוחרים אכן עושים.

ב-MSCI החליטו כי אין בתלונות המוסדיים בכדי למנוע סיווג ישראל מחדש כמשק מפותח, אולם במקביל נמסר כי "MSCI מעודדת את הרגולטור בישראל ואת הבורסה בת"א לטפל בסוגיה זו שהועלתה על ידי המשקיעים המוסדיים, אשר מעדיפים 'יישור קו' עם התקנים הבינלאומיים".

השלכות שליליות בטווח הקצר

בשוק ההון ציפו כי MSCI תשדרג את מעמדה של ישראל. כפי שפורסם היום ב"גלובס", ההערכה הרווחת בשוק הייתה כי ההחלטה תתקבל, ובשוק העניקו להחלטה מבעוד מועד קבלת פנים צוננת, בשל ההשלכות השליליות בטווח הקצר. מדד המעו"ף ירד ב-3.3% והדולר עלה ב-1.2% מול השקל, בשל ההערכות בשוק כי ההחלטה לשדרג את הסטאטוס של ישראל תביא למשיכת הון החוצה על ידי משקיעים זרים.

ולמי שמבקש לבחון מקרה שידגים את השלכות ההחלטה של MSCI, הרי שהמקרה היווני מהווה דוגמה טובה למדי. בשנת 2001 קיבלה יוון שדרוג דומה לזה שקיבלה ישראל. משקלה של יוון בקרב משפחת הכלכלות המתפתחות עמד על 5%, אך הוא ירד ל-0.2% כאשר היא נכנסה לרשימת הכלכלות המפותחות. בחודשים שלאחר קבלת ההחלטה משכו משקיעים זרים כספים מיוון, והשוק היווני פיגר אחר ממוצע התשואה של השווקים המתעוררים.

מדדי ה-MSCI מכסים למעלה מ-17 אלף ני"ע ברחבי העולם, והרוב המוחלט של גופי ההשקעה בעולם נעזרים במדדים אלו, ומכאן משקלם המכריע בקביעת הסיווג הכלכלי של מדינות שונות. מבין המדינות המסווגות על ידי MSCI כ"משק מפותח", אליהן תצטרף ישראל, ניתן למנות את ארה"ב, בריטניה, אוסטריה, בלגיה, צרפת, איטליה, יפן, ספרד, סינגפור, הונג קונג ועוד.