מודדים את נשימות השוק

סקירת אינדיקטורים "מודדי דופק" השוק וניתוח טכני של מצב וול סטריט דרך S&P

משה שלום הוא סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

משקיע, ולמעשה כל סוחר בנכסים פיננסיים, צריך להבין לפחות קצת מכל דבר: מקרו כלכלה, קשרי גומלין בין השווקים השונים (מניות, סחורות, מטבעות), כללי יסוד בניתוח טכני להבנת המגמה וזיהוי אזורי ההיפוך בה, וכמו כן לעקוב אחר המאורעות הגאו-פוליטיים. מי שמחליט להימנע בכלל מאחד מהתחומים הללו, בטענה לאי השפעה על השוק, לוקח על עצמו סיכון.

לדעתי, אין די בידע מרוכז ונרחב בצד הפונדמנטלי, כדי לתזמן בדיוק פעולות בשוק. אני כמובן נמנה עם הסבורים שניתוח טכני הוא הכלי העיקרי בעבודת המשקיע העצמאי, אך איני מפחית בחשיבות הגורמים שהזכרתי קודם. אני רק מודע לכך שלמשקיע שאינו מוסדי, אין מגע ישיר עם מחלקות מחקר, קשרים עם גורמים פעילים בחברות, וזמן לנתח מאזנים.

מעקב והבנה של החדשות והגרף, לעומת זאת, יכולים ברוב המקרים להספיק כדי להיות בצד הנכון של השוק, רוב הזמן.

כחלק מדיסציפלינת הניתוח הטכני, אציג היום אינדיקאטורים המודדים את "נשימתו" של השוק (באנגלית Market Breadth). גרפים אלו מבטאים חלק ממה שמתרחש מאחורי הקלעים של השוק, ומוסיפים נדבך חשוב לניתוח הקלאסי המתחשב ברמות מחיר (תמיכה והתנגדות), אינדיקאטורים של מומנטום וספרור אליוט.

את הרשימה, ואת הדוגמא שלפתי מהאתר האמריקאי, עליו אני חוזר וממליץ מדי פעםwww.stockcharts.com:

משה שלום תמונה ראשונה


ריכוז אינדיקאטורים זה, משקף את החשש והתקווה של המשקיעים (VIX), היקף ההגנות או ההימור בצד החיובי או השלילי (Put-Call Ratio), כמות המניות המשתתפות בעליות או בירידות (A-D Line), ורמות שיא ושפל במהלך (New Highs-Lows).

קיימים עוד רבים נוספים, אבל ניתן לקבל תמונה מאוד טובה מאלו בלבד (והם ניתנים בחינם!)

הבה נסקור שניים מתוכם:

הראשון מוכר לקוראיי הקבועים ואולי גם החדשים שמעו עליו - VIX .
מדד זה מבטא את סטיית התקן המגולמת באופציות על מדד SP500 . סטייה זו, מייצגת את המחיר הנוסף שכותבי האופציות דורשים, ובכך משקפת למעשה את מידת החשש שלהם מתנודתיות.


הנה כמה כללי אצבע לגבי ה-VIX:

  1. כותבי האופציות מהווים ציבור מתוחכם יותר מהציבור הרחב ודעתם משפיעה וחשובה יותר.
  2. ירידה במניות עם עלייה ב-VIX מבטאים ירידה אמיתית.
  3. ירידה במניות עם ירידה או דשדוש ב-VIX יבטאו בדרך כלל תיקון טכני או סיום מגמת ירידות.
  4. עליה במניות עם ירידה ב-VIX יבטאו עלייה אמיתית.
  5. עלייה במניות עם עלייה ב-VIX יבטאו סיום מגמה או תיקון טכני למגמה יורדת.
  6. הגעה לאזורים גבוהים מ-40 ומעלה, מבטאת חשש גדול. מעל 50 - פאניקה.
  7. ירידה מתחת ל-20, מאותתת על שאננות מצד הכותבים.
  8. בדרך כלל, ה-VIX לא יישאר ברמות המשדרות פאניקה לאורך זמן. לעומת זאת, הוא יכול להישאר בערכים המבטאים שאננות תקופות ממושכות.


את האינדיקאטור השני, (NYSE Advance-Decline Line) אציג עם גרף יומי שלו:

משה שלום תמונה שנייה

אינדיקאטור זה, המוכל על כל פעילות הבורסה בניו יורק, מחושב כך:

ערך היום = ערך אתמול + (כמות היורדות - כמות העולות).

כך מתקבל גרף המבטא את מידת ההשתתפות במהלך העליות או הירידות. אם קיים הפרש קטן בין כמות העולות והיורדות, נקבל דשדוש בהשתתפות. דשדוש כזה יהווה אזהרה חמורה למגמה השלטת. ניתן לראות את תפקיד אינדיקאטור זה קצת בדומה לערכו הטכני של המחזור: תנועתו חייבת לאשר את העלייה או הירידה במדד.

סטייה מהם מסכנת את המגמה. גם לאינדיקאטור זה ניתן להצמיד STOC ו-RSI כדי לזהות דרכו מצבי קניות או מכירות יתר וסטיות.

לסיכום: למנתחים הטכניים קיימים הרבה מאוד כלים נלווים. את חלק מהם הצגתי כאן, אבל אני ממליץ מאוד לאלו הרוצים להתעמק בהם, לקרא קצת יותר על מהותם ושימושם. בכל מקרה, כולם משמשים כאמצעים להזהיר או לאשר מגמה, ולדעתי, אין לסחור על פיהם אלא רק על פי אירוע טכני הבא לידי ביטוי בגרף המחיר.

וול סטריט פינת S&P

לעוקבים אחר השוק האמריקאי. הנה לפניכם גרף שבועי ויומי של מדד 500 S&P:

משה שלום תמונה שלישית


  1. לאחר פריצת אזור הדשדוש בתחילת יוני (כאשר התבשרנו על עלייה משמעותית באמון הצרכנים), נכנס המדד לדשדוש רוחבי נוסף, אשר יצר יתד עולה (דובית) עם הגבול התחתון של התעלה העולה (2 סגול).

  2. דשדוש זה, היווה דווקא סימן חיובי נדרש להורדת ערכי קניות היתר במתנדים (מוצג כאן כ-STOC ב-1 סגול), אבל במקום לקבל פריצה מעלה ליעד הבא (הגבול העליון של התעלה), המדד נפל לגבול התחתון.

  3. מאז מאי, מתקיימת סטייה שלילית בין העלייה במדד להיסטוגרמת MACD, (המבוטאת כאן ב-4 סגול).

  4. בגרף השבועי, ניתן להבחין בכך שהממוצע 200 יום (חום), עדיין יורד למרות כל העליות אותן ספג המדד (6 סגול).

  5. המתנדים השבועיים רק מתחילים להראות סימנים של חזרה ממצבי קניות יתר (5 סגול).

שורה תחתונה

קיימת סבירות גבוהה שהתיקון (b) לגל העליות האחרון (a) החל. מצבי קניות היתר בגרף השבועי, השבירה מטה של הדשדוש היומי, והגעתו של המדד לאזור תיקון של שליש בערך, מחזקים השערה זו. אישור להשערה נקבל כאשר המדד ישבור סופית את הגבול התחתון של התעלה העולה.

היעד המיידי נמצא ב-875 (3 סגול), שהיא רמת התמיכה החשובה האחרונה ולאחר מכן 850, 810, ו-780 שבהם מתקיים שילוב של תמיכה ותיקון פיבונצ'י.

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על סקירותיו, הודעות על קורסים וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב את המלים: "אני מעוניין להצטרף" בשדה הנושא או בגוף המייל.