מפגינים איראנים שורפים תמונות של אחמדיניג'אד; אנליסטים אמריקניים: "איראן לא על סף מהפכה"

(עדכון) ברק אובמה: "לא מן הנמנע שאחמדיניג'אד אכן זכה בבחירות" ■ ארה"ב מנמיכה ציפיות לשינוי באיראן; אנליסטים אמריקניים: המדינה אינה נמצאת על סף מהפכה

ארה"ב מנמיכה ציפיות לשינוי משמעותי באיראן. אנליסטים מודיעיניים אמריקניים אומרים, כי המדינה אינה נמצאת על סף מהפכה, אם כי עדיין קיים שם פוטנציאל לאנדרלמוסיה נוספת.

בתשובה לשאלה האם איראן נמצאת במצב של "קדם-הפיכה", אמר פקיד בכיר בממשל אובמה, בעל גישה לדיווחי האנליסטים: "האנליסטים אינם בטוחים שאיראן הגיעה לשלב הזה. אבל הכוונה אינה לומר שהשלטונות באיראן אינם יכולים לשגות ולהחמיר בכך את המצב; למעשה, הם כבר עשו שגיאות".

הפקיד הבכיר, שמצוטט באתר של ערוץ החדשות MSNBC, הוסיף: "טהראן היא טהראן, אבל היא אינה איראן. אין להוציא מכלל אפשרות, שאחמדיניג'אד אכן גבר בבחירות על מיר חוסיין מוסאווי".

לפי הערכות רבות, תומכיו של מוסאווי, הנחשב מתון יחסית, הם בני המעמד הבינוני והעליון, אינטלקטואלים, סטודנטים ואנשי עסקים שמרוכזים בטהראן. עיקר התמיכה במחמוד אחמדיניג'אד מרוכזת באזורים כפריים ובשכונות של בני המעמד הנמוך בערים הגדולות. הפגנות הדמים, מוקד הסיקור של המדיה העולמית, נערכו בעיקר בטהראן.

ראש המוסד, מאיר דגן, השמיע אתמול הערכות דומות בדיון בועדת החוץ והביטחון של הכנסת. לדבריו, "המהומות מתרחשות בטהראן ובעוד מחוז אחד בלבד והן לא יימשכו עוד זמן רב... האם זה יגיע למהפכה? מסופקני".

הוא אמר, כי זיופי הבחירות באיראן דומים לאלה שנחשפים בכל מדינה דמוקרטית. לדבריו, מה שקובע זו עמדת המנהיג העליון, עלי חמינאי, וזו לא השתנתה. "מדובר בוויכוח בתוך האליטה האיראנית. יש חילוקי דעות על מקורות ההשפעה, אך זה עניין פנימי ולא חיצוני".

"המציאות באיראן אינה עומדת להשתנות בעקבות הבחירות", אמר דגן.

הפקיד הבכיר בממשל אובמה ציין, שהממשל אינו מאשים את אחמדיניג'אד ותומכיו בגניבת הבחירות, בין השאר מפני שהבית הלבן מבין שיהיה עליו לשאת ולתת עם אחמדיניג'אד אם הוא יצליח לשרוד את המחלוקת הנוכחית. אבל הזהירות האמריקנית נובעת גם מהערכות מודיעיניות, שלפיהן מעמדו של אחמדיניג'אד חזק הרבה יותר מכפי שעולה מהדיווחים המצולמים על ההפגנות בטהראן.

אבל הפקיד אמר, שאין חילוקי דעות על כך שאחמדיניג'אד ומשטר האייתאללות עשו שגיאות. "זה לא היה נבון כל כך להכריז על ניצחון בבחירות במהירות כה רבה (כמה שעות לאחר סגירת הקלפיות); גם הצהרותיו של אחמדדיניג'אד, שהשווה את המפגינים ל'עשבים שוטים' ואת ההפגנות לטירוף של חסידי נבחרת כדורגל, לא עזרו".

בראיון ל-CNBC אמר הנשיא אובמה, כי הבדלי המדיניות בין אחמדיניג'אד לבין מוסאווי אינם גדולים כל כך. "בכל מקרה, אנחנו נצטך להתעסק עם משטר איראני שמבחינה היסטורית מגלה עוינות לארה"ב".

הנשיא הסביר מדוע בכל התבטאויותיו הוא נמנע מהבעת תמיכה במפגינים או מהצהרה ששמהשטר באיראן זייף את תוצאות הבחירות.

"נראה לי שחשוב להכיר בכך שהדרך הקלה ביתר לכוחות ריאקציונריים בתוך איראן למחוץ את הגורמים המתקדמים במדינה היא להכריז שארה"ב מעודדת את הגורמים המתקדמים האלה", אמר אובמה. "לכן מה שאמרתי (בפומבי) הוא, שההחלטה נתונה בידי העם האיראני. אנו לא מתערבים".

פוליטיקאים רפובליקניים, ובכללם סנטור ג'ון מקיין, מתחו ביקורת על האופן שבו מגיב אובמה על המהומות באיראן. "הנשיא צריך להוקיע את אחמדיניג'אד ולהכריז שהבחירות זויפו", אמר מקיין.