מנהלת סקטור בנייה ונדל"ן בבנק הפועלים: "נמשיך לממן את הענף הזה, עם הנחות עבודה זהירות יותר"

אליעזר פישמן: "ענף הבנקאות בישראל סיים את התקופה הכי רעה בצורה הכי טובה שיכולה להיות" ■ גיל גזית, מנכ"ל מידרוג: "יש מתודולוגיה קבועה וברורה, אך לפעמים מודלים נופלים"

"ענף הבנקאות בישראל סיים את התקופה הכי רעה בצורה הכי טובה שיכולה להיות בהתחשב בנסיבות". כך אמר היום אליעזר פישמן, יזם ומנהל חברות ובעל השליטה בקבוצת פישמן וב"גלובס", במסגרת כנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג וסאמט שטיינמץ הרינג גורמן ושות'.

פישמן אמר את הדברים בפאנל שדן בלקחים מהמשבר העולמי, אלטרנטיבות להסדרי אג"ח, ציפיות הגופים המוסדיים, כיצד יראו הנפקות החוב העתידיות, מה הן אפשרויות המימון בחו"ל ומתי יסתיים מחנק האשראי שמקשה על התאוששות שוק הנדל"ן.

להלן חלקים נבחרים של שאלות ותשובות מהפאנל.

- אם מסתכלים על המערכת שמממנת את ענף הנדל"ן בארץ ניתן לראות שני גופים: שוק בנקאי ושוק חוץ בנקאי, קרי: המשקיעים המוסדיים. האם הייתה התנהלות כושלת של שני גופים אלה?

אהוד שפירא, יו"ר הפניקס: "השוק הבנקאי חווה משבר גדול בשנות ה-80 והפיק את הלקחים ממנו. הלקח הוא ללוות היטב את מי שמימנת ולהבחין בין מטרות המימון השונות, ולכן הענף הבנקאי לא נפגע באופן אנוש מהמשבר הנוכחי. לעומת זאת, השוק המוסדי לא כל כך הבחין בין מטרות המימון ולכן נפגע יותר".

- חברות הדירוג מואשמות שלא ידעו להעריך סיכונים. האם הטעתם את המשקיעים?

גיל גזית, מנכ"ל חברת הדירוג מידרוג: "ממש לא. אחד מהמודלים של דירוגי החובות הינו מודל המבוסס על פיזור גיאוגרפי של ההשקעות. מודל זה פשוט לא עמד בציפיות המציאות וגרר את השוק מטה. עם זאת, אני רוצה להדגיש, אף חברה שדירגנו לא הגיעה למצב של חדלות פרעון".

לשאלת הנפקת האג"ח למימון הון עצמי שנטען כי החברות השתמשו בחוב כדי לממן פרויקט נדל"ן ולכן הקשיים בהחזר, גזית אמר: "זה פופוליזם. הון עצמי נשחק כמו שערך של נכס נשחק וכך צריך להסתכל על הדברים ולא להפריח סיסמאות באוויר על כך שחברות הדירוג הן האשמות בלי שום בדיקה ובלי לנתח את הדברים. יש מתודולוגיה קבועה וברורה אך לפעמים מודלים נופלים".

שוקי אברמוביץ אמר בפאנל: "מי שלא ניתח את הדברים בצורה מושכלת, הפסיד המון כסף בשוק האג"ח. מי שביצע ניתוח נכון, בהתאם לרמות הסיכון השונות וידע לפזר את הכסף נכון, לא סבל ממה שאתה רוצה לכנות משבר האשראי, הן המשקיעים המוסדיים והן המשקיעים הפרטיים. פשוט צריך להקצות זמן לתהליך קבלת ההחלטות ולנתח את העניינים בצורה מושכלת".

- רבים רואים בבנקים כחלק מבעיית מיחזור האג"ח. האם יש לבנקים יכולת להגדיל מימון לענף הנדל"ן?

קלרה צברגל, מנהלת סקטור בנייה ונדל"ן בבנק הפועלים: "להגיד שיש למערכת הבנקאות אפשרות למחזר את כל החובות - התשובה היא לא. אך בהחלט יש לה אפשרות לתת מענה לצרכים הפיננסיים של הענף".

- מה הם הפתרונות לבעיית מיחזור החובות והחזרי החוב?

שפירא, יו"ר הפניקס: "מיחזור חובות לא בהכרח מחייב הסדרי ביטחונות חדשים עם הבנקים. שינוי בהסדרי החוב כן דורש שינויים כאלה. יש הנחת עבודה בענף כי מחירי הנדל"ן תמיד יעלו. במקרה הטוב זו הנחה שאם תתמשש, זה יהיה במקרה בלבד".

צברגל: "לא היינו שותפים כשניתנו ההלוואות, ולכן אני לא רואה את המערכת הבנקאית כאחראית על פתרון בעיית הסדרי החוב".

- איך תיפתר בעיית מיחזור החובות?

פישמן: "הבנקים לא יהיו שותפים להסדרים האלה. מי שיש לו ביטחונות, הם ממחזרים לו את החוב, ולמי שאין ביטחונות - אז לא. מי שחולם על זה שהבנקים יושיעו בכל מצב, כדאי שיתעורר".

- במה שונה תהליך הדירוג של החברות כיום לבין התקופה שלפני המשבר, והאם הורדות הדירוג היא מגיפה שבאה כתגובה להערכות עבר לא נכונות?

גזית: "המתודולוגיה לא השתנתה, יכול להיות שאנחנו יותר שמרניים ומתקשים להסתכל יותר מדי רחוק קדימה. לגבי הורדות הדירוג, אני ממש לא חושב שזו מגיפה וכמובן שלא באה כתגובה לעבר. מדינת ישראל היא לא נורמלית ומעולם לא היתה. מבין כל החברות שבאו אצלנו בפני דירוג הן חברות נדל"ן, שמן הסתם נחשבות למסוכנות יותר. כל השוק של האג"ח הוא מוטה לחברות האלה והורדות הדירוג באות בעיקר בחברות נדל"ן, שנחשבות כמסוכנות.

- פישמן, אתה מסכים?

פישמן: "יש לי ברירה? חברות דירוג ושמאים זה אותו הדבר, הם במילא עושים מה שהם רוצים. אבל בשורה התחתונה, אם האג"ח שלך נסחרת ב-25%, מה זה משנה איזה דירוג יש לה?"

- צברגל, האם תמשיכו לתת אשראי לחברות הנדל"ן?

"התשובה היא כן. אנחנו נמשיך לממן את הענף הזה, כמובן עם ביקורות נוקבות יותר ועם הנחות עבודה זהירות יותר, אבל בהחלט התשובה היא כן.

- איפה אנחנו נמצאים במשבר הנדל"ן כיום?

פישמן: "למרות שאנחנו בעולם גלובלי אי אפשר לענות על זה באופן כללי. כל מדינה והמצב שלה. למשל ברוסיה, לא השכרנו מטר אחד ב-8 חודשים, ו-40% מהפרויקט השכרנו לאחרונה בבת אחת. בהודו, בגדול, זה אותו דבר. סין חזרה גם היא לצמיחה, בצרפת ואנגליה המצב פחות טוב וכך הלאה. אפשר להגיד שזה לקראת הסוף בכל מקום, כל מדינה תצא מזה בקצב שלה. שנה קדימה - כולם ייצאו מהמשבר. שנה זה לא הרבה זמן".

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"