ועדת הכספים דחתה את ההצבעה בנוגע להעלאת המיסוי על הסיגריות

נציג דובק: "אנחנו לא מבקשים לעודד עישון - אבל השיטה הזו מעודדת זליגה מהמעשנים בשכבות החלשות לסיגריות הזרות והיקרות" ■ המיסוי על הבנזין אושר בדיעבד

הדיון היום (א') בוועדת הכספים סביב אישור בדיעבד של העלאת המס על הסיגריות הפך לסוער. הצדדים, בהם רשות המסים ויצרניות ויבואני הסיגריות, התווכחו ביניהם על העלאת המיסוי למחירי הסיגריות, שנכנס לתוקפו לפני למעלה מחודש ודורש כעת, בדיעבד, את אישורה של ועדת הכספים. העלאת המיסוי על הסיגריות נועדה להכניס לקופת המדינה עוד 700 מיליון שקל ובכך לצמצום את הגרעון הממשלתי.

"אין אפשרות להעלות רק את המס הקצוב על הסיגריות בלי להעלות את המס היחסי", אמר בועז סופר, סמנכ''ל בכיר ברשות המסים. "אנו מנסים ככל יכולתנו לעשות את הדברים בצורה מאוזנת ולכן העלינו את שניהם על מנת לשמור את האיזון בין הסיגריה הזולה לבין היקרה. במידה ולא היה ייצור מקומי של סיגריות בארץ, היינו מטילים רק מס קצוב", אמר סופר.

נציג יצרנית הסיגריות הישראלית דובק, עו"ד דני פרידמן, טען בדיון כי "הפגיעה בדובק היא קשה מאוד, זו שיטת מיסוי שפוגעת בסיגריות הזולות. אנחנו לא מבקשים לעודד עישון אבל השיטה הזו מעודדת זליגה מהמעשנים בשכבות החלשות לסיגריות הזרות והיקרות. דובק לא מעסיקה עובדים שווייצרים והעובדים הישראלים לא ימצאו מקום עבודה אחר. אני קורא לכם: אל תפגעו בייצור המקומי", אמר פרידמן.

יו''ר הוועדה, משה גפני, החליט כי הצדדים יצטרכו להגיע לפשרה בתיווכה של רשות המסים ולהביא תיקון להצעה עד לדיון הבא בנושא. בכך, למעשה נדחתה ההצבעה על העלאת מיסוי הסיגריות.

המיסוי על הבנזין אושר בדיעבד

במקביל, אישרה היום ועדת הכספים בדיעבד את העלאת המס על הבנזין ב-30 אגורות ברוב קולות. הגזירה עצמה כבר נכנסה לתוקף אך על פי החוק, ההחלטה חייבת לקבל אישור של ועדת הכספים. נציג איגוד נהגי המוניות ביקש בדיון להחריג את המוניות מהמיסוי אך ברשות המסים הבהירו כי לא ניתן לעשות כן.