טוויטר? מהפכה?

אטלס 5 המריאה לירח במהלך שסופו הקמת תחנת קבע שם - כמה זה שווה על טוויטר?

השער של מהדורת ה-15 ביוני של השבועון TIME מהלל את טוויטר, הנסיכה התורנית של עולם האינטרנט. "טויטר משנה את הדרך בה אנו חיים, ומלמדת אותנו כיצד נראה עתיד החדשנות", צועקת הכותרת הראשית, ו-6 עמודים נוספים מפרטים כיצד חברת המסרים הקצרים הזו כובשת את העולם.

לעומת זאת, ביום חמישי שעבר, בשעה 17:32 בפלורידה, ארה"ב, המריאה החללית אטלס 5 במסעה אל הירח. נכון לאמש, נאס"א צופה כי החללית תגיע למסלולה סביב הירח ביום שלישי השבוע, בשעה 05:43 בבוקר. חודש מהיום, ב-20 ביולי 2009, יחגוג המין האנושי ארבעים שנה מאז הפעם הראשונה בה דרכה כף רגלו של אדם על הירח.

אטלס 5 היא חלק מהתוכנית להחזיר אותנו לשם עד שנת 2020. היא נושאת עימה שני רכבי חלל, שמשימתם העיקרית היא לאתר שטחי נחיתה הולמים על הירח.

רכב אחד ישייט סביב הירח במשך כארבע שנים, ובעזרת שבע מצלמות משוכללות ביותר שיתעדו את משטחי הירח, ייצר את האטלס הראשון שלו.

הרכב השני יסיים את חייו ב-9 באוקטובר השנה, אז יכוונו אותו מדעני נאס"א להתרסקות במכתש, שנבחן כרגע כמועמד להיות אתר הנחיתות העתידי של הירח. הרכב יתרסק אל קרקע הירח במהירות של כעשרת אלפים קמ"ש, ובגלל שמשקלו הוא כשתי טונות, תיצור ההתרסקות הזו ענן אבק ענק.

ענן הפיצוץ הזה ייסרק בקפידה מהגובה על-ידי רכב החלל המצלם, וישמש לניתוח מפורט של מרכיבי הקרקע באתר הנחיתה העתידי.

עלות המבצע הנוכחי היא, לדברי נאס"א, 583 מליון דולר. אם לא יממש ממשל אובמה את איומיו לקצץ דרמטית בתקציבי תוכניות החלל (כרגע מושקעים כ-7 מיליארד דולר לשנה בתוכנית, והמספר יכפיל עצמו בתוך עשור), הרי שבשנת 2020 תוקם בקרבת הקוטב הדרומי של הירח תחנה קרקעית מאוישת דרך קבע, שתשמש את המין האנושי כבסיס קדמי לחקר החלל.

כוכבת האינטרנט התורנית

ובחזרה לגיבורה התורנית של המגזין TIME. טוויטר ממשיכה את המסורת של חברות אינטרנט המבליחות מאי-שם, ותוך פרק זמן קצר אוספות סביבן מיליוני מעריצים ברחבי העולם. פעם בכמה שנים קמה החברה התורנית, שמצליחה לעשות את זה וכובשת את העולם בסערה.

והסערה סביב טוויטר, היא ללא ספק מרשימה. גם בישראל אנשים מעניקים סופרלטיבים אין-סופיים לטוויטר. אם עדיין אין לכם חשבון טוויטר, אתם לא ממש מבינים במה שהולך עכשיו בעולם. אם אתם לא עוקבים בטוויטר אחרי עשרה סלבריטאים, מצבכם די עגום. אם לא עדכנתם אף פעם לפחות חמישים עוקבים בטוויטר לגבי תפריט ארוחת הבוקר שלכם, אתם לא ממש קיימים.

אבל, עם כל הכבוד (הראוי בהחלט) לטוויטר, היא לא המהפכה הענקית של דורנו. בהשוואה למהפכת החלל, טוויטר היא אפילו לא מהפך. היא כן תופעה מעניינת, שמעידה בעיקר שרבים מאיתנו מאסו בקשר אמיתי עם אנשים. אנחנו מעדיפים מסרים קצרצרים, מוגבלים ל-140 תווים, כי כנראה כבר אין לנו סבלנות לשיחה אמיתית. או שאין לנו מה להגיד.

ולכן, בשביל מעריצי טוויטר, ניסחתי כאן מסר תקני, בן 140 תווים בלבד: אתם באמת מאמינים שטוויטר היא מהפכה? בטח עוד לא בני 30, יש לכם מה ללמוד על החיים. אפילו יו-טיוב לא שינתה חיים למישהו. בסדר, צודקים, סוזן בויל.