אפשר גם אחרת: חנות חדשה לסחר הוגן נפתחה בת"א

החנות "אחותי - סחר הוגן" מאגדת ומוכרת מוצרי אמנות, אופנה ומזון על טהרת הסחר ההוגן, פרי עבודת יד של יצרניות מקומיות

מוצרים בסחר הוגן הופכים נפוצים יותר ויותר בעולם המערבי, במקביל לערנות צרכנית להעדפת מוצרים אלה. עקרונות הסחר ההוגן כוללים שכר הוגן לאלה המצויים בתחתית שרשרת המוצר - בהם הפועלים בשדות הקפה והתה, חקלאים, כורים וכד'. הבטחת השכר שיאפשר אורח חיים מכובד והולם, נעשית על חשבון רווחי המשווקים והמתווכים. לצד תנאי העבודה ההולמים יבטיח הסחר ההוגן שמירה על הסביבה ושוויון מגדרי. מוצרים הנושאים תו זה קשורים בד"כ לתעשיות עתירות בהן נפט, זהב וקפה, ובארץ מוכרים על גבי מוצרים מסוימים בהם קפה עם מסחר הוגן (אילנ'ס), מוצרי ביגוד מכותנה אורגנית (כותון) ועוד.

צעד משמעותי בהגברת המודעות למוצרי הסחר ההוגן מקדמת החנות "אחותי-סחר הוגן" שנפתחה באחרונה, ואשר מטרתה לאגד ולמכור מוצרים מתחומי האמנות, האופנה והמזון - כולם על טהרת הסחר ההוגן, פרי עבודת יד של יצרניות מקומיות.

רוב נשי

רוב המוצרים מיוצרים על-ידי נשים, אשר, כפי שמסבירה שולה קשת, מנהלת תנועת "אחותי", מתמודדות עם עוני ומחסור כלכלי, כ"מי שנפגעו יותר מהמשבר הכלכלי ומהשיטה הכלכלית הקיימת". תנועת "אחותי" עומדת מאחורי היוזמה, עם עוד שישה ארגונים חברתיים בהם העמותה להעצמה כלכלית לנשים, ארגון אלהאלי, עמותת "למענך", "קול האישה", "פעולה ירוקה" ו"סינדיאנת הגלילי".

רוב הרווח ממכירת הפריטים יחזור לטובת היצרנים. מחירי המוצרים נגישים והוגנים לצרכנים ומכירתם תאפשר להעלות לתודעה את התרבויות והמסורות האתיופית, המזרחית, הבדואית והערבית. לדברי קשת: "שלא כמו במדינות אירופה וארה"ב, בהן מייבאים את מוצרי סחר הוגן ממדינות העולם השלישי, אנו מתעקשות להציג ולמכור מוצרים של יצרניות ויצרנים מקומיים, שהכלכלה והחברה הישראלית עוד לא הכירה בסגולתם ובאיכותם".

החנות הקטנה והביתית מעוצבת בגווני ירוק-חום נעימים לעין. דיוקן המעצבות מתנוסס על כרזות ענק המכילות את פרטיהן. האווירה מחייכת ומזמינה.

לצד הפן החברתי והחשוב של עקרונות הסחר ההוגן, המוצרים בחנות עשויים רובם מחומרים ממוחזרים או ידידותיים לסביבה, כך למשל דובים חמודים התפורים מבד ממוחזר (מ-80 שקל), אגוזי כביסה אקולוגיים מהרי ההימאליה, כלי חמר וקרמיקה. פלסטיק כמעט ולא נמצא. התו על כל פריט מאשר כי מדובר ב"יצירה עצמאית המקדמת שותפויות כלכליות ומעודדת עיצוב סביבת חיים הוגנת". לחלק מהמוצרים מצורף הסבר אודות המוצר ושימושו במסורת, לדוגמה תיבת האהבה העשויה חמר ובתוכה זוג אוהבים, ואשר לפי המסורת האתיופית, כאשר האישה מעוניינת ל"קבל אהבה", היא תניח אותה פתוחה בחדר השינה. תיבה סגורה משמעה "כואב לי הראש". (120 שקל) עוד מהמסורת האתיופית העתיקה כלי בישול העשויים חמר ללא גלזורה, בהתאם למסורת העתיקה. הכלים מתאימים לבישול ואפייה. 120 -220 שקל.

דפנה רובינשטיין, רכזת פרויקט סחר הוגן מדגישה כי חלק מעקרונות הסחר ההוגן הוא שמירה על קשר ממושך וארוך טווח עם האמניות, לצד אירועים ושיווק המוצרים מחוץ למסגרת החנות. בשונה מעקרונות הסחר ההוגן הבינלאומיים, בהם לצרכן אין אפשרות לוודא כי אחרוני שרשרת הייצור מתוגמלים בהתאם, מה שעלול לפתח, ואף פיתח בעבר, שימוש ציני בעקרונות אלה, המיזם הישראלי מקצר את החוליות בשרשרת הייצור כאשר מהצרכן עובר לחנות, לעמותה ולאמנית, ששמה מצורף לכל מוצר שתרכשו.

* "אחותי - סחר הוגן", רחוב שלמה המלך 4, תל-אביב.