גזית גלוב מתכוונת להפוך עוד חברה לציבורית: FCR שבשליטתה מתכוונת לרשום את גזית אמריקה למסחר בקנדה

עושה סדר במבנה האחזקות: הזרוע הקנדית בוחנת חלוקת האחזקה באקוויטי 1 כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה, דרך מניות החברה האם, גזית אמריקה ■ תיצוק לתוך גזית אמריקה מרכזים רפואיים בקנדה בשווי נקי של 16.2 מיליון דולר

גזית גלוב , קבוצת הנדל"ן המניב שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל אשר מניותיה יפרדו בשבוע הבא ממדד המעו"ף, מתפנה לעשות סדר במבנה האחזקות המבוזר שלה בחברות השונות המתפרסות בישראל, ארה"ב ואירופה. בתוך כך, אחת מהחברות הללו - גזית אמריקה - אמורה להפוך לציבורית ולהירשם למסחר בבורסה בקנדה.

גזית גלוב תגדיל את האחזקות ב-Equity 1 במישרין

במסגרת פישוט מבנה האחזקות בקבוצה, FCR (או First Capital Realty, בשמה המלא), הזרוע הקנדית בה מחזיקה גזית גלוב ב-51.8%, תחלק כדיבידנד בעין את מניותיה בגזית קנדה. כיום, גזית אמריקה משמשת כחברת האחזקות באמצעותה מחזיקה FCR בקרן הריט האמריקנית Equity 1 , שמניותיה נסחרות בבורסה בניו-יורק.

קרן ריט (Real Estate Investment Trust, השקעה בנדל"ן בנאמנות) היא שותפות נדל"ן אמריקנית סחירה שעליה לחלק דיבידנד שנתי של יותר מ-90% מהכנסתה החייבת במס. מרבית הכנסותיה של קרן הריט צריכות לנבוע מנכסים מניבים או מריבית על משכנתאות. כקרן ריט, פטורה השותפות מתשלום מס הכנסה, בו חייבים השותפים הזוכים לדיבידנד.

מניות קרן הריט האמריקנית איבדו בשנה האחרונה 34.1% מערכן והן נסחרות לפי שווי-שוק של 1.11 מיליארד דולר כיום. מדובר בירידה של לא פחות מ-57.3% מרמת השיא באוקטובר 2007. לקרן, כידוע, אחזקות רוב (73.3%) בקרן הנדל"ן Dim Vastgoed (סימול: 2070288.AS בבורסת היורונקסט באמסטרדם) ו-9.6% ממניות רמקו-גרשנסון (סימול: RPT).

תיצוק לגזית אמריקה נכסי מרכזים רפואיים בקנדה

בנוסף, תיצוק FCR לתוך גזית אמריקה נכסי מרכזים רפואיים בקנדה בשווי נקי של 16.2 מיליון דולר. הסכום נגזר משווי הנכסים (17.2 מיליון דולר) בניכוי משכנתא שיתרתה מוערכת בכמיליון דולר. המהלך יביא לביסוסה של FCR כחברה המתמקדת במרכזים מסחריים מעוגני סופרמרקטי בקנדה, בנוסף על אחזקתה בקרן הריט הקנדית Allied Properties.

את המרכזים הרפואיים תרכוש מחברת פרומד כנגד הקצאת מניות. מדובר ב-4 מבני משרדים רפואיים בקיימברידג', אונטריו, ומבנה דומה נוסף בלונדון, באותו מחוז. לאחר ההקצאה, גזית גלוב תחזיק ב-64%-67% מגזית אמריקה.

גם אלוני חץ תיהנה מהמהלך

על הכוונה של FCR לחלק את 14.1 מיליון מניותיה (18.4%) דיווחנו ב"גלובס" כבר לפני כשבוע. כעת, הגישה החברה הנסחרת בבורסה בטורונטו לרשויות טיוטת תשקיף לחלוקת הדיבידנד, למרות שדירקטוריון החברה טרם אישר את החלוקה. לכשתצא החלוקה לפועל, גזית גלוב תהיה הנהנית העיקרית ממנו, כבעלת השליטה ב-FCR. בחברה הקנדית מחזיקה גם אלוני חץ של נתן חץ (18.45%, נכון לסוף 2008). FCR נסחרת בטורונטו לפי שווי-שוק של 1.57 מיליארד דולר קנדי (1.36 מיליארד דולר אמריקני).

אלוני חץ, אגב, הפכה גם לשותפה בגזית גלוב ביוני האחרון, בעקבות הנפקת מניות בסך 108 מיליון שקל. אלוני חץ, שעדיין אינה מוגדרת בעלת עניין (אחזקה של 3.62% בלבד), מכרה לה אג"ח של FCR באחזקתה בהיקף דומה, בעסקה סיבובית שהייתה אמורה להביא להותרת גזית גלוב במדד המעו"ף - אך לשווא, כאמור. גזית גלוב נסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי-שוק של 2.94 מיליארד שקל והיא חברת הנדל"ן הציבורית השנייה בגודלה מבחינה זו אחרי אפריקה ישראל .

לפני חלוקת דיבידנד רבעונית ב-FCR

לגזית אמריקה חוב בנקאי בסך של כ-98.1 מיליון דולר, והוא מבוטח במניות קרן הריט Equity 1 שהיא מחזיקה. חוב נוסף של החברה הוא הלוואת בעלים ל-FCR, בהיקף של כ-36 מיליון דולר. על מנת לאפשר לבעלי המניות שלה לאחר חלוקת הדיבידנד לסחור במניה, היא מתכוונת לרשום אותה למסחר בקנדה.

גזית גלוב מחזיקה ב-FCR באמצעות חברה בת בבעלותה המלאה, גזית קנדה. FCR, יצוין, צפויה לחלק ב-9 ביולי דיבידנד (32 סנט קנדי למניה) למחזיקים במניותיה ב-26 ביוני, ונכון לסוף מארס החזיקה במזומנים ובשווי-מזומנים של 8.08 מיליון דולר קנדי, עלייה של 11.3% מיתרתן בסוף דצמבר אשתקד.