מודי'ס מפיגה את החששות ומציתה את העליות בשווקים: מאשררת את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב

תחזית הדירוג נותרה "יציבה", כלומר לא צפוי שינוי בדירוג ב-18 החודשים הקרובים ■ מודי'ס מזהירה: אם ארה"ב לא תרסן את החוב שלה ואם תשואות האג"ח יעלו בחדות - דירוג האשראי המושלם שלה יופחת

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס מאשררת היום את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב ("AAA") ובכך מפיחה רוח חיים בראלי הפוקד את השווקים מאז תחילת חודש מארס. לאחר שמדדי המניות בוול סטריט ירדו אמש בשיעור של עד 3.4%, מה שגרם לסנטימנט שלילי הבוקר בשוקי אסיה, הודעת מודי'ס משפרת את מצב רוחם של המשקיעים בעולם. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט עולים כעת בשיעור של עד 0.5% ואילו מדדי המניות באירופה מטפסים בשיעור של עד 0.6%.

יש לציין כי מודי'ס צירפה אזהרה אחת המכוונת ישירות לממשל אובמה: אם לא תתחילו להוריד את היקף החוב שלכם, דירוג האשראי יהיה בסכנה. נזכיר כי השווקים הפיננסים הגיבו בחודשים האחרונים לשמועות אודות הורדות דירוג האשראי של ארה"ב ובריטניה, אולם ההערכה הרווחת הייתה שסוכנויות דירוג האשראי לא ינקטו בשלב זה בצעד כה דרסטי. גם ביל גרוס, מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם (פימקו), התייחס לסוגיה בחודש שעבר בסקירה שהעביר ללקוחותיו, והזהיר כי על הממשל האמריקני לרסן את החוב הציבורי ולא דירוג האשראי ירד וההשלכות על השווקים ועל הכלכלה האמריקנית תהיינה שליליות מאוד.

"דירוג האשראי של ארה"ב בטוח", נמסר ממודי'ס. תחזית הדירוג נותרה "יציבה", מה שאומר שלא צפוי שינוי בדירוג במהלך 18 החודשים הקרובים.

שני גורמים עלולים להעמיד בסיכון את דירוג האשראי של ארה"ב. האחד, כאמור, במידה והממשל האמריקני לא יצליח להפחית את החוב הציבורי, אשר תפח במידה ניכרה לאחר שהממשל הזרים לשוק 12.8 טריליון דולר כדי להתמודד עם המשבר הפיננסי. גורם נוסף שעלול לסכן את דירוג האשראי, לטענת מודי'ס, הוא אי יכולתה של ארה"ב לגייס חוב בעלויות נמוכות. במילים אחרות: אם התשואות על אגרות החוב הממשלתיות האמריקניות יעלו באופן חד, אזי עלויות גיוס החוב של הממשל יתייקרו ודירוג האשראי ייבחן מחדש.

לפי מודי'ס, אם תשואות האג"ח של ארה"ב יעלו, "הדבר עלול לקרוא תיגר על קיומו של הדולר כמטבע רזרבות בינלאומי". באותה נשימה אומרים במודי'ס כי תרחיש זה אינו סביר לעת עתה.