הרצוג הודיע על רפורמה חדשה בשירותי הרווחה: התמקדות באוכלוסיות פגיעות ויותר חדשנות מצד העובדים הסוציאליים

הרפורמה של שר הרווחה תקבע גם את גבולות ההפרטה, אך תאפשר להפריט כליל את שירותי הרווחה ברשויות מסוימות

משרד הרווחה יוביל בקרוב "רפורמה מהפכנית" בתחום שירותי הרווחה ברשויות המקומיות, לאחר 30 שנה שבהן לא בוצעו שינויים מהותיים. כך הודיע היום (ג') שר הרווחה, יצחק (בוזי') הרצוג. המשרד יאמץ למעשה את הדו"ח שגיבשה ועדה מיוחדת שמינה הרצוג, בראשות יקותיאל צבע.

במרכז הרפורמה, יביא שר הרווחה לחקיקת "חוק שרותי הרווחה", שיגדיר את אופי פעילות שירותי הרווחה ברשויות ויקבע כלים מנחים חדשים. חוק זה יגדיר בדיוק את הסמכויות של גופים פרטיים שמספקים כיום שירותים למשרד הרווחה, ויאפשר במקרים חריגים שגוף פרטי (או מלכ"ר) ינהל בפועל את שירותי הרווחה ברשויות מסוימות. יחד עם זאת, במסגרת הרפורמה יקבעו לראשונה "גבולות ההפרטה" - גבולות שהיו יכולות למנוע למשל את ההליך השנוי במחלוקת להפרטתן של מעונות לילדים עם פיגור שכלי.

הדו"ח מצא כי אמנם השירותים החברתיים בארץ נחשבים לטובים בראייה עולמית, אולם הם סובלים ממחסור חמור בכוח אדם ומשאבים. מסיבה זו, בין היתר, נמצא אי שוויון בחלוקת המשאבים בין רשויות מקומיות - גם כאשר מדובר ברשויות הזהות מבחינה סוציו-אקונומית.

במסגרת הרפורמה ישימו מחלקות הרווחה דגש מיוחד על האוכלוסיות הפגיעות ביותר, ויבוצעו שינויים משמעותיים בהגדרות התפקיד של עובדי המחלקות. כך למשל, יוטלו יותר משימות שוטפות על מתמחים, ואילו העובדים הסוציאליים הוותיקים יתרכזו במשימות מורכבות יותר. בנוסף, הרפורמה תעודד את מחלקות הרווחה ליותר יזמות וחדשנות - זאת על אף מגבלות הנהלים והביורוקרטיה.

במשרד הרווחה הבהירו היום כי אמנם חלק מהמלצות הוועדה יחייבו תוספת תקציבית "שעליה מתכוון הרצוג להילחם", אך לא כל הרפומה תלוית תקציב וחלק גדול ממנה ניתן כבר ליישם. כך למשל, נקבע כי רשויות שמצויות בגידול דמוגרפי משמעותי, יזכו לעדכון מהיר באופן תקצובן.

"זו מהפיכה שחיכינו לה זמן רב והיא מהווה שינוי ושדרוג מהותי בתרבות הארגונית של השירותים החברתיים בישראל", אמר היום הרצוג. "אנחנו נחושים להוביל שינוי זה במטרה לאפשר לפונים למחלקות הרווחה לקבל את רמת השירותים החברתיים הטובה ביותר", הוא הוסיף.