מכירות הבתים הקיימים בארה"ב עלו במאי זה החודש השני ברציפות; מחירו של בית ממוצע בארה"ב - 173 אלף דולר

איתות נוסף להתייצבות שוק הדיור האמריקני: מכירות הבתים הקיימים עלו ל-4.77 מיליון יחידות ■ בחודשיים האחרונים החלו הריביות על המשכנתאות לעלות - צפו בגרף הריבית על משכנתאות ל-30 שנה

מכירות הבתים הקיימים (יד שנייה) בארה"ב ממשיכים להתרומם זה החודש השני ברציפות. לפי נתונים שפרסם היום משרד המסחר האמריקני, מכירות הבתים הקיימים בחודש מאי הסתכמו ב-4.77 מיליון יחידות לעומת 4.68 מיליון בתים בחודש אפריל. הנתון היה נמוך מציפיות האנליסטים, שעמדו על 4.82 מיליון בתים.

זוהי הפעם הראשונה מאז 2005 שנרשמת עלייה במכירות במשך חודשיים רצופים. כוחות מנוגדים פועלים כיום על שוק הדיור בארה"ב: מחד, המיתון הקשה והאבטלה הגואה מרתיעים חלק מהאמריקנים מרכישות בתים, אולם מנגד שילוב של ריביות נמוכות על המשכנתאות, תכנית התמרוץ של ממשל אובמה ומחירי הבתים הנמוכים יחסית גורמים לאחרים לנצל את ההזדמנות ולרכוש בתים.

מהנתונים שפורסמו היום עולה, כי מחיר הבתים הממוצע ירד ב-16.8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והגיע לרמה של 173 אלף דולר. מלאי הבתים שלא נמכרו ירד ל-3.8 מיליון יחידות, ולפי קצב המכירות במאי המלאי מספיר ל-9.6 חודשים.

מחיר הבתים הממוצע בארה"ב נפל ב-26% מאז השיא אליו הגיע ביולי 2006. בועת הנדל"ן בארה"ב התנפצה בקיץ 2006 לאחר שנים של עליות מחירים, והתרסקות שוק משכנתאות הסאב-פריים בקיץ 2007 רק החריפה את המיתון בשוק הדיור. ממשל אובמה מנסה להוציא את שוק הדיור מהבוץ על ידי הצעת תמריצים לנוטלי המשכנתאות, ובמקביל מציע הממשל הטבת מס בהיקף של 8,000 דולר עבור מי שירכוש דירה ראשונה עד ה-1 בדצמבר. לפי נתוני איגוד המתווכים הלאומי בארה"ב, כ-40% מרוכשי הבתים בחודש אפריל היו אנשים שרכשו את דירתם הראשונה. גם הפדרל ריזרב מנסה להפשיר את שוק המשכתאות ולאפשר מתן הלוואות לרכישות בתים, וזאת על ידי רכישת ני"ע מגובי משכנתאות, תכנית עליה הכריז לפני מספר חודשים.

באשר לריביות על המשכנתאות בארה"ב, הרי שאלו עדיין שוהות ברמות שפל שלא נראו מזה עשורים, אולם בחודשיים האחרונים החלו הריביות לעלות (כפי שניתן לראות בגרף המצורף המציג את התנהגות ריבית המשכנתאות ל-30 שנה ב-12 החודשים האחרונים). הריבית על המשכנתאות ל-30 שנה עומדת היום על 5.68%. לצורך ההשוואה, ריבית זו עמדה על 4.92% בחודש שעבר, ובתחילת אפריל היא עמדה על 4.81% בלבד - הרמה הנמוכה מאז 1972.

גרף משכנתאות