טום סיבל כבר לא מאמין בהיי-טק

צריך להשלים עם כך שהענף שמשך, כאותו קטר, תעשיות רבות אחריו, נהפך לסתם קרון

הון רב יורד לטמיון

כאשר בוחנים את ההשקעות בחברות הטכנולוגיה הציבוריות לאורך זמן, מגלים שהון רב ירד לטמיון. חברות ההיי-טק והביומד לא התגלו תמיד כיצרניות ערך, והוא הדין גם לגבי החברות הישראליות המבטיחות שבהן.

יש היום רק חברות כחול-לבן בודדות בלבד ששוויין הוא מיליארדי דולרים, מרבית הנציגות הישראליות מעאחרי בר לים נסחרות בשוויים של עד 100 מיליון דולר וחלק ניכר מהן גם מוכרות בפחות מ-100 מיליון דולר לשנה. אם ניקח את החברות הגדולות של היום בעולם, כאלה שהן בליבו של הקונצנזוס, נראה שמשקיעים בעלי אורך נשימה של אפילו עשרות שנים הצליחו להניב תשואות גבוהות. גם משקיעים לטווח הקצר.

אבל מה הלאה? האם שיעורי הצמיחה של מהטכנולוגיה, שהיו 15%-20% בממוצע עד התפוצצות בועת ההיי-טק ב-2000, יכולים להמשיך? הדעה המקובלת היא שלא.

לפי נתוני גרטנר, מאז 2000 ועד סוף השנה הנוכחית, שיעור הצמיחה הממוצעת השנתית של הוצאות ה-IT הוא כ-4%. ב-2009 היקף ההוצאות צפוי לרדת ב-3.7%, והדבר מעיד על התכווצות התחום כולו. 2002 הייתה השנה האחרונה שבה התחום ירד, ומאז הוא שב לעלות בכל שנה, עד 2009.

יחי המלך החדש

על הרקע הזה מעניינים במיוחד דבריו של טום סיבל (56), מי שייסד את חברת סיבל ומכר אותה לפני ארבע שנים לאורקל ב-5.9 מיליארד דולר. סיבל, שהיה עובד של אורקל בתחילת שנות ה-90, יצא ממנה כדי להקים את סיבל, הנפיק אותה, והניב תשואה אדירה לעצמו (הוא מדורג היום במקום 486 בעולם ברשימת "פורבס" עם הון אישי של 1.5 מיליארד דולר) ולמשקיעים. שמו מוזכר כמי שבבוא היום עשוי להתמודד על משרת מושל קליפורניה.

בראיון ל"סן חוזה מרקורי ניוז", עיתון המסקר את עמק הסיליקון, העביר סיבל מסר ברור: הוא כבר איננו מאמין במגזר. ישן בפני חדש הוציא, ועכשיו הוא מתמקד בחברת ההשקעות שלו First Virtual Group בנדל"ן, פילנתרופיה וחקלאות, עם נגיעות קלות באנרגיות חלופיות. הוא גם מוצא זמן להילחם במקומות בהם לטענתו הממשלה נכשלה, כמו למשל מעבדות המתאמפטמין, סם ממריץ שסיבל מנסה להעלים מן העולם.

מכל מקום, סיבל אמר כי מאז 1980 ועד 2000 גדל סגמנט הטכנולוגיה בשיעור שנתי ממוצע של 17% והגיע מכלום, מאפס של ממש, ל-1.3 טריליון דולר. "היה לי את המזל להשתתף בתהליך הזה, זו הייתה חוויה של פעם בחיים", הוסיף.

אלא שהיום הוא לא מקצה ולו דולר אחד מחברת ההשקעות שלו לבניית פורטפוליו השקעות בהיי-טק. הוא סבור שתחום ה-IT יגדל ודאי בהמשך, אך לא בקצב גבוה מזה של הכלכלה. והיא, כפי הנראה, לא תשיג שיעורי צמיחה מרשימים השנה ואולי גם בשנה הבאה. "אני לא רואה יותר את סוג החדשנות שהיה בשני העשורים האחרונים. בהרבה מובנים, חלק מהבעיות המעניינות שיצאנו לפתור כבר נפתרו".

סיבל מחזיר אותנו לנקודה שההיי-טק אולי היה קטר, אבל היום הוא קרון ככל הקרונות. תעשיית ה-IT תתקשה לדחוף את שאר התעשיות קדימה.