העליון: לא ניתן להקים מרכז מסחרי באזור המיועד לתעשייה

קיבל את ערעור חברת אדרי-אל כנגד חברת ביג בעניין הקמת מרכז מסחרי בקריית-שמונה, שבו הושקעו עד כה כ-60 מיליון שקל ■ עם זאת, הדיון הוחזר למחוזי כדי שיכריע אם יש להצהיר על ביטול היתר הבנייה למרכז המסחרי

בית המשפט העליון קבע כי לא ניתן להקים מרכז מסחרי באזור המיועד לתעשייה. בכך קיבלו השופטים אסתר חיות, אדמונד לוי וחנן מלצר את הערעור שהגישה חברת אדרי-אל כנגד חברת ביג ואחרים בעניין הקמתו של מרכז מסחרי בקריית-שמונה, שבו הושקעו עד כה כ-60 מיליון שקל.

עם זאת, העליון החזיר את הדיון לבית המשפט המחוזי כדי שיכריע אם יש להצהיר על ביטולו של היתר הבנייה למרכז המסחרי, בהתבסס על חוק הבטלות היחסית.

לפי החוק הישראלי, פגם שנפל בפעולותיה של הרשות לא יביא בהכרח לביטול הפעולה. תיאוריה זאת מכונה תאוריית "הבטלות היחסית", שבוחנת אם נעשה צדק יחסי עם כל הגורמים העלולים להיות מושפעים מההכרעה בעניין, תוך כדי מתן משקל הולם למהות אי-החוקיות או הפגיעה שבמעשה של הרשות המינהלית.

מדובר במרכז מסחרי שהקימה חברת ביג באישור הרשויות על כשטח של כ-11 אלף מ"ר, בשטח שייעודו הקבוע הוא לתעשייה. כנגד הקמת המרכז עתרה חברת אדרי-אל, לאחר שהמחוזי בנצרת אישר את הקמתו. בפברואר השנה המליץ בית המשפט העליון על ביטול היתר הבנייה. בתוך כך הגיש היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בקשה להצטרף לדיון, והודיע כי הוא מתנגד להקמתם של מרכזים מסחריים מחוץ לערים, שכן הדבר עשוי לגרום לגלישת המסחר ממרכזי הערים, להתפוררות המרכזים העירוניים הקיימים, לפגיעה בשטחים פתוחים ובעסקים קיימים, לצמצום התחרות ועוד.

בחודש שעבר הוציא העליון צו המקפיא את כל פעולות הבנייה וההתאמה לצורכי מסחר של המרכז המסחרי עד מתן פסק דין בעניין. הצו שהוצא בחודש שעבר יישאר בתוקפו עד למתן החלטה בעניין במחוזי.

את אדרי-אל ייצגו עוה"ד יובל גלאון ודורון טל ממשרד שביט-בראון-גלאון-צין-נוב-יגור. חברת ביג יוצגה על-ידי עו"ד יצחק חג'ג'. (עע"מ 7296/06).