אקסלנס: שינוי במדיניות סביבתית בארה"ב עשוי להועיל לכי"ל

אם האתנול לא יוגדר כמזהם, סבור האנליסט גלעד אלפר כי הביקושים לתירס בארה"ב צפויים לגדול - ואיתם גם מחיר הדשנים

האנליסט גלעד אלפר מבית ההשקעות אקסלנס ממשיך לטעון כי "התקווה הגדולה של כי"ל ושל שאר יצרניות הדשנים נעוצה בהמשך העלייה במחיר הנפט". לדבריו, עלייה במחיר הנפט לא נראית סבירה בשלב זה, אולם ישנה סיבה נוספת לתקווה - החמרת הרגולציה הקשורה באתנול.

תעשיית האתנול צורכת כמויות ענק של תירס (33% מכלל הביקושים לתירס בארה"ב, על-פי הדו"ח האחרון של משרד החקלאות האמריקני), מה שהביא בהתאמה לעליית מחירי התבואות, וליכולת של חברות הדשנים למכור את מוצריהן במחירים גבוהים. אלפר מעריך כי שינויי חקיקה יוכלו להביא לכך שחלקו של האתנול בתערובת הדלק תהיה גדולה יותר משיעורה כיום.

במה דברים אמורים? מו"מ הנערך בימים אלו בבית הנבחרים האמריקני (בעידודו של סנאטור דמוקרטי ממינסוטה, אחת מ"מדינות התירס" של ארה"ב) מבקש להביא לכך שהאתנול המיוצר מתירס יוגדר כמספיק ידידותי לסביבה, על-ידי שינוי הנוסחה בה ייעשה חישוב לקביעת שיעור פליטת גזי החממה.

עדיין, מדובר בטיפה בים: עליית מחירי הגרעינים (ותירס בכללם, כמאכל הבהמה העיקרי), מביאים לקשיים בשוק הבשר ויצרני החלב. 15%-20% מיצרנים אלו אלו מגיעים לפשיטת-רגל. "אפילו במחירים הנוכחים של התירס אי אפשר לעשות כסף - יש שחיטות מאסיביות של עדרים", אמר ל"גלובס" אלפר.

"אולם בכל זאת, מבחינת הסיכוי להתאוששות יחסית מהירה בשוק הדשנים לפחות מבחינת הסנטימנט ומחירי המזון, המצב נראה כרגע קצת יותר אופטימי", מסכם האנליסט. אלפר שינה את המלצתו לכימיקלים לישראל ל"נייטרלי" בתחילת החודש, ומחיר היעד עדיין עומד על 40 שקל - הנמוך ב-2% משער הפתיחה של המניה הבוקר בבורסה בתל-אביב.

כיל