טיפ לקראת "המיסוי הירוק": דחו מכירת מכונית משומשת - וקנו חדשה בגישור

בדרך זו אפשר לתפוס את המחיר הישן על החדשה ואת המחיר החדש על המשומשת ■ עם זאת, קשה לדעת איך יתנהג הביקוש בשוק המשומשות לאחר עליית המחירים - ולכן מומלץ גם לברר אצל היבואנים עד כמה לדעתם יתייקרו הדגמים שהם מייבאים

ההיסטוריה מלמדת, שמחירוני המשומשות בישראל זקוקים לתקופת הסתגלות לאחר כל שינוי רגולציה. לעתים, כאשר השינוי צפוי, ההסתגלות אורכת חודש אחד בלבד. במקרים אחרים נדרשים חודשים רבים כדי ליישר קו.

אבל, מה שיקרה באוגוסט הקרוב עם הכניסה לתוקף של "המיסוי הירוק" הוא לא "עוד שינוי" אלא סופת הוריקן, שעתידה לטלטל את שוק המשומשות ולהעלות את אי-הוודאות לרמה חדשה.

סיבה אחת לכך היא שעד לרגע האחרון, בתחילת אוגוסט, יהיה קשה מאוד לדעת כיצד ישפיע המיסוי הירוק על מחירי כלי הרכב החדשים (בהנחה שהרפורמה אכן תיושם). במקרה של נישות כמו רכבי יוקרה וג'יפים, אפשר לצפות - ברמה גבוהה של ודאות - להתייקרות של עשרות אלפי שקלים במחירי המחירון של החדשות, ובהתאם גם להתייקרות של המשומשות בנות עד שלוש שנים.

אבל במקרה של משפחתיות, מכוניות קטנות ודגמי ביניים, המחיר של כל דגם עשוי לנוע בכיוונים שונים ובעוצמה שונה. התוצאה היא שמי שעומד למכור רכב משומש צעיר יחסית בחודש הקרוב עתיד להיתקל במבוכה רבתי.

ניסיונות לתמחר מראש את ההתייקרות הצפויה נתקלים כבר היום בסירוב, ואילו המוכרים המוסדיים מתלבטים בין הדחף "לרוקן מגרשים" לרצון להמתין כמה שבועות לעליית המחירים. התוצאה המיידית היא הקטנת ההנחות בעסקאות מכר.

אז מה ההצעה הטובה ביותר שלנו למי שרוצה להחליף משומשת במכונית חדשה, כדי להספיק לרכוש רכב לפני ההתייקרות באוגוסט? באופן כללי, ההמלצה היא - לדחות את מכירת המשומשת ולממן את רכישת החדשה בסיוע אמצעי גישור כלשהו, כמו מימון של היבואן או מימון ממקור אחר.

בדרך זו אפשר לתפוס את המחיר הישן על החדשה ואת המחיר החדש על המשומשת. עם זאת, קשה לדעת איך יתנהג הביקוש בשוק המשומשות לאחר עליית המחירים, והאם לא יגיב בקיפאון של עסקאות. מומלץ גם לעשות שיעורי בית ולהעריך עד כמה צפוי להתייקר הרכב החדש. רוב היבואנים כבר יודעים להעריך זאת, לא רשמית. כך או כך, צריך להיות מודע לסיכון. ככה זה כשפועלים בשוק לא משוכלל.