"גם אם אין לנו iPhone - יש מספיק מכשירים מתחרים"

יאן וורבי, סגן נשיא בכיר באריקסון, אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" כי יש לו כבוד לאפל, "אבל היא עושה מה שטוב לאפל. אריקסון רוצה לבוא לקראת המפעילים" ■ החזון שלו הוא שהרשתות האלחוטיות יחליפו לחלוטין את הרשתות הנייחות באינטרנט

ענקית התקשורת אריקסון מתמחה בעולם הרשתות הניידות, ויש לה היום נתח של 40% מהשוק. עד כמה ההישג הזה לא טריוויאלי בסגמנט התחרותי הזה אפשר להבין ממבט על מתחרותיה בעבר כמו נורטל, מוטורולה, לוסנט שהתמזגה לתוך אלקטל וגם השילוב בין נוקיה לסימנס שעדיין לא מהווה תחרות עבור הענקית השבדית.

לאריקסון, שדוחפת את הפתרונות האלחוטיים שלה לכל מקום בו התרגלנו לקבל בעבר שירותי תקשורת נייחים, נהוג לייחס את ההפיכה של מפעילות הסלולר למתחרות של המפעילות הנייחות ולתחליפיות שנוצרה בין הטלפון הנייד לטלפון הנייח.

הצרכנים היום משתמשים בסלולר על חשבון הטלפון הקווי בקצבים הולכים וגדלים, וכעת החזון של הענקית השבדית הוא שהרשתות האלחוטיות יחליפו לגמרי את הרשתות הנייחות באינטרנט. לפי החברה, הצרכן הביתי כבר איננו זקוק לחיבור כבלי הנחושת הישן או לחיבור לכבלים - להפך, האינטרנט הסלולרי עושה את זה בצורה הרבה יותר נוחה כי הוא זז איתו לכל מקום.

הסיבה היחידה שהצרכן צריך את הסיב האופטי לבית, ואת זה גם אריקסון מבינה, היא רק אם מדובר בשירות IPTV - טלוויזיה על-גבי האינטרנט, שלשם הולך העולם לפי אריקסון. בישראל, היא הצליחה לשכנע את סלקום שכדאי לה להגיע עם נתב סלולרי לבתים במקום לספק אינטרנט דרך השימוש ברשתות בזק והכבלים, כמו שעושה פרטנר.

"הסלולר בעולם נמצא בצמיחה מואצת מפני שהרבה יותר קל וזול לפרוס רשתות אלחוטיות", אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" יאן וורבי, סגן נשיא בכיר באריקסון. "גם במדינות מתקדמות יש קיפאון בגידול במספר המנויים הנייחים. גידול יש גם בקצבים שמגיעים לבתים, ולנו ברור שזה יהיה מבוסס על סיבים אופטיים והמגמה תתחזק עם המעבר לעולם הטלוויזיה והווידיאו, אם כי כמויות דאטה וקול גדולות יהיו מבוססות רשתות אלחוטיות".

החיבור בין הנדסה לשיווק

וורבי (53), מספר 2 בחברה, ראש היחידה העסקית של המולטימדיה, הוא אחד מהאנשים המנוסים ביותר של אריקסון בכל הקשור לממשק בין העולם השיווקי והצרכני לעולם ההנדסה, בין היתר משום שהיה ממייסדי המיזם המשותף סוני-אריקסון לייצור ושיווק טלפונים סלולריים.

המיזם הוקם משום שאריקסון הייתה חברה הנדסית מעולה, אבל לא הצליחה ליצור שינוי כמו נוקיה ולהבין מה צריכים המשתמשים, ולכן נזקקה לשינוי.

לאחרונה שב וורבי לשורות החברה-האם אריקסון כמנהל החטיבה. את וורבי מכנים מקורביו בחביבות "זקן החברה", לא בשל גילו אלא משום שהצטרף לחברה ב-1980 והיום הוא אחד מוותיקיה. התפקיד הראשון שלו היה מתלמד בחטיבת השיווק ומשם צמח לתפקידים ניהוליים.

אריקסון הצהירה שהיא רוצה להיות אחת מהשחקניות הבולטות בתחום של טלוויזיה באינטרנט אבל דומה שאתם עדיין לא שם.

"היתרון שלנו הוא דווקא שנכנסנו מאוחר יותר לשוק. יש לנו חשיבה רעננה ואין לנו מורשת והיסטוריה בתחום. יש היום 20 מיליון לקוחות לשירות אבל רובם משתמשים במוצרים ופתרונות שהם זכות קניינית של המפעילים או הספקים. זה היה טוב להתחלה, כשהלקוחות חיפשו שירות שמתחרה בכבלים או בלווין.

"הדור הבא של התקשורת יהיה מבוסס על וידיאו וטלוויזיה בצורה כזו או אחרת. זה לא רק הצינור לבית, אלא הניסיון הכולל של חיבור בין הטלוויזיה, המחשב והסלולר. לצורך כך יש צורך באיכות טובה של סיב אופטי לבית, אבל במקביל, שההמשכיות למחשב ולסלולר תהיה באותה איכות. כאן אנחנו נכנסים לתמונה.

"אם כל מה שהמפעיל רוצה הוא שירות IPTV, הוא יכול לפנות ליצרנים כמו אלקטל-לוסנט בשילוב עם מיקרוסופט. אם הוא רוצה חיבור כולל עם סטנדרט אחיד גם לאמצעי ההעברה וגם לאפליקציה, אנחנו רוצים שיפנה אלינו. יש לנו חוזים בתחום, ואנחנו יודעים לחבר את כל הדברים לבית החכם, בשיתוף סוני".

היית ממליץ היום למפעילים ללכת על סיבים אופטיים ולא על כבלי נחושת?

"זה יבוא עם הזמן, זה ברור. בשטוקהולם יש תוכנית לפיה כל בניין יהיה מחובר בתוך שלוש שנים בסיבים אופטיים דרך חברה שעובדת עם העירייה, ולטובת השימוש של כל המפעילים. בהמשך, המיזם ימשיך לכל המדינה. לשם אנחנו הולכים - חיבור לבניין ולכל דירה ולעסקים".

הימרו על ה-LTE

אריקסון החליטה לצאת מתחום ה-WiMAX, הרשתות המאפשרות קישור אלחוטי לאינטרנט לטווחים ארוכים, אף שיש עדיין ביקוש לטכנולוגיה ומפעילים פורסים רשתות גם באירופה. תחת זאת, היא החליטה לרכז מאמצים לכיוון ה-LTE, המכונות רשתות דור רביעי.

"אפילו פורום ה-WiMAX טוען שזהו שוק נישה ובעוד חמש שנים הוא יהיה קטן למדי", אומר וורבי, "אנחנו חושבים שעשינו את ההחלטה הנכונה לפני שלוש שנים והרווחנו יתרונות רבים ב-LTE משום כך".

תתחרו ברשתות הנייחות באמצעות רשתות הדור הרביעי?

"יהיו אפליקציות של LTE לבתים. למשל, חברות הבזק יגיעו לבתים עם רשתות כאלה במקום להניח נחושת לכל בית ובית משום שזה חיסכון בהוצאות ומאפשר להציע ללקוחות חיבורים סלולריים במהירויות גבוהות.

"כל זה טוב ויפה, עד שמגיעים לשירותים כמו IPTV. שם, יהיה מקום לסיבים אופטיים. אי אפשר להעמיס על רשת דור רביעי שידורי טלוויזיה מסוג HD ולספק איכות טובה לכל התושבים בשכונה".

כאחד ממייסדי סוני-אריקסון, מה אתה חושב על תופעת הסלולרי של אפל, האייפון, והאם מפעילים שלא יהיה להם את המכשיר ייפגעו בטווח הארוך?

"האייפון הראה ששינוי בממשק המשתמש משנה בקלות את הצריכה של הלקוח בתחום הדאטה. זו הפרדיגמה שאפל הציגה, והאינטואיטיביות שהמכשיר הביא איתו יוצרת שימוש מוגבר באינטרנט.

"המפעילים שקיבלו בלעדיות, נהנו מיתרון מסוים אבל זה התבסס על מותג חזק והרבה שיווק. התחרות שיש לאייפון מצד המתחרים החדשים עושה לו חיים קשים, והשוק הולך להיות הרבה יותר תחרותי.

"יש לנו כבוד גדול לאפל ולפיתוח השוק שלה, במיוחד בקרב אנשים שרוצים מכשירי High End במוצרי הצריכה האלקטרוניים. זהו לא פלח שוק גדול, אבל עד סוף השנה יהיו 20 מכשירים דומים לאייפון.

"כך שמפעילה שאין לה אייפון לא תיפגע - יהיו מספיק מכשירי מגע בשוק, ויהיו מספיק אפליקציות בחנויות כמו לאייפון. החנות של אפל נהדרת אבל היא עובדת רק בשביל אפל, וזה רק 2% מהטלפונים בעולם. כך שאפל מקימה חנות אפליקציות כדי לעזור לאפל. אנחנו מקימים חנויות כאלה כדי לעזור למפעילות".

הכותב היה אורח אריקסון בשבדיה