משרד האוצר בארה"ב מציע למכירה כתבי אופציה של הבנקים

המשרד יאפשר לבנקים שקיבלו סיוע כספי להציע "שווי הוגן" לכתבי האופציות תוך 15 ימים ולהיענות להצעה תוך 10 ימים נוספים - בהליך מהיר שנועד להביא להחזר האחרון של הכספים שניתנו לבנקים בתוכנית החילוץ

סוכנויות הידיעות הזרות מדווחות הערב (ו') כי משרד האוצר האמריקני מציע למכירה כתבי אופציה למניות של הבנקים שקיבלו סיוע. המשרד יאפשר לבנקים להציע לשם "שווי הוגן" בתמורה לכתבי האופציות תוך 15 ימים ולהיענות להצעה תוך 10 ימים נוספים - בהליך מהיר שנועד להביא להחזר האחרון של הכספים שניתנו לבנקים בתוכנית החילוץ.

מדובר במיליונים של כתבי אופציות למניות שמחזיק הממשל הפדראלי בארה"ב המייצגות את הקשר האחרון של מרבית הבנקים הגדולים לתוכנית החילוץ המפורסמת, שהיקפה 700 מיליארד דולר. משרד האוצר מתכוון לנקוט "בשיטות שונות" על מנת לאמוד את הצעת הרכש של הבנקים המעוניינים בכתבי האופציה שלהם חזרה. אם הצדדים לא יסכימו על שערוך מוסכם, לשני הצדדים תוענק הזכות לפנות למעריכי שווי פרטיים. במקרה הגרוע ביותר, ימונה מעריך שווי כצד שלישי כדי להכריע על המחיר.

בשבוע שעבר החזירו 10 בנקים סך של 68 מיליארד דולר מכספי תוכנית החילוץ. חלקם, כולל JP מורגן-צ'ייס ומורגן סטנל, המתינו בדריכות לאפשרות הזו. ההנחה היא כי משלמי המסים יקבלו מיליארדי דולרים בחזרה עבור כתבי האופציות, אך הליך התמחור שלהם ייקח זמן רב יותר מהמתווה. זאת, כיוון שנכס הבסיס - הלא הוא מניות הבנקים - נסחר בחוסר יציבות במהלך המשבר הפיננסי הכלכלי. מן הסתם, סביר להניח שמשרד האוצר האמריקני יבקש סכום גדול יותר עבורם מזה שהבנקים יהיו מוכן לשלם בעדם.

"הנשיא ציין מפורשות כי מטרתו היא להיפטר מההשקעות בחברות הספציפיות מהר ככל שניתן", נוסח ההודעה לעיתונות. "אחזקת כתבי האופציות לטווח ארוך יותר אינה מעניקה כל ודאות כי ניתן יהיה לממשם בערך גבוה יותר, ואין זה ראוי שהממשלה תפעיל שיקול דעת משלה באשר לתזמון המכירות בשווקים", נכתב.