לקראת המסחר בזכויות מחר: טבע תממש מלוא זכויותיה בביוליין

טבע תשקיע 5.6 מיליון שקל כדי לשמור על נתח האחזקה שלה בחברה העוסקת בפיתוח תרופות למגוון מחלות - 10.6%

לקראת המסחר בזכויותיה שיתקיים מחר (ג'), טבע , חברת התרופות הישראלית, הודיעה כי תנצל את מלוא הזכויות בביוליין . טבע תשקיע 5.6 מיליון שקל כדי לשמור על נתח האחזקה שלה בחברה העוסקת בפיתוח תרופות למגוון מחלות - 10.6%. זאת, על-ידי רכישת כ-4.95 מיליון מניות נוספות. טבע, יצוין, היא בעלת המניות הרביעית בגודלה - לאחר קבוצת גיזה (11.75%), פאן אטלנטיק (10.99%) וקרן הון-סיכון פיטנגו (10.65%).

הנפקת הזכויות תבוצע בפועל בעוד שלושה ימים (יום ה'). על ההנפקה הוחלט לפני 20 יום, במסגרתו היא מעמידה להנפקה 41% ממניותיה בשווי של 53 מיליון שקל. גם פאן אטלנטיק, בעלת המניות השנייה בגודלה בחברה, כאמור, הודיעה על כוונתה לממש זכויות בעלות של 5.8 מיליון שקל - כך שכעת, היקף הגיוס המובטח עומד על 11.4 מיליון שקל לפחות. גם המנכ"ל, ד"ר מוריס לסטר, הודיע גם הוא על כוונה לרכוש מניות (מחזיק ב-4.5% מהן).

לפי הצעת המדף, יונפקו המניות במחיר של 1.13 שקל, ביחס שכל 7 מניות מקנות 5 זכויות (דילול של 40%), גבוה ב-8.9% משער הפתיחה של המניה הבוקר. לחברה, נזכיר, תוכנית למתן כתבי אופציות של העובדים אשר לא תעודכן בעקבות ההנפקה, כך שחלקם התיאורטי של העובדים בהון המניות ידולל.

הנפקת הזכויות עומדת במרכזו של חילוקי דיעות במועצת המנהלים של ביוליין, ובין היתר מעורבת בו טבע - היות והיא מתכוונת לממש את כל הזכויות שניתנו לה למניות, מעמדה צפוי להתחזק על פני בעלי מניות שלא יממשו את הזכות והנתח שלהם בחברה ידולל. סוגיית המחיר ותזמון ההנפקה עמדו אף הם בבסיס חילוקי הדעות בדירקטוריון.

המתנגדים להנפקה ביקשו ככל כנראה להמתין לתוצאות שני ניסויים המבוצעות כעת במוצרי החברה כדי למנפם, במידה והתוצאות יהיו חיוביות, למימון משתלם יותר ומדלל פחות. הם חששו כי התקציב לא ייוצב ולא יקוצץ, ובתוך כמה חודשים החברה שוב תגיע למצוקת מזומנים. תוך רבעון פחתו יתרות המוזמנים של בילויין ב-35.3% ל-39.08 מיליון שקל בסוף מארס. בהשוואה לסוף הרבעון הראשון, מדובר בירידה תלולה אף יותר (76.4%-).

התומכים בה ביקשו לגייס סכום כסף משמעותי לפני קבלת התוצאות, כדי שבמקרה של הצלחה, יגיעו למו"מ על שיתוף הפעולה מעמדת כוח ובמקרה של כישלון, לא תימחק החברה, אלא תקדם מוצרים נוספים. בעקבות חילוקי הדעות פרשו הדירקטורים רות אלון, שותפה בקרן הון הסיכון פיטנגו, זאב הולצמן, יו"ר קרן הון הסיכון גיזה וד"ר תמר האוסון, שותפה בחברת JSB, המספקת שירותי פיתוח עסקי לחברות ביומד.

מכל פנים, נראה כי המשקיעים מקבלים את הדיווח בבורסה כחדשות שליליות: המניה צונחת ב-8.3% נכון לשעת הכנת הידיעה (ואף יותר מכך מוקדם יותר), בתמורה הכספית הגבוהה פי 8.4 מהממוצע היומי במניה ב-90 הימים האחרונים, וזאת כשעוד מחצית מיום המסחר עוד לפנינו. ביוליין נסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי-שוק של 117.9 מיליון שקל ואחזקות הציבור בה מהוות כשליש מהון המניות של החברה. מתחילת השנה השלימה המניה זינוק של 152.4% בשערה.

ביוליין