מנכ"ל AOL: "חיפוש הוא לא אסטרטגיית ליבה שלנו"

טים ארמסטרונג נתן לישראלים את כתובת המייל שלו, וחשף: "אנחנו עתידים להשיק בעוד כחודשיים את AOL ונצ'רס"

היזמים הישראלים יכולים להיות מרוצים. השקעות אולי קשה להשיג, וגם תנאי העבודה לא מזכירים את אלו שאפיינו את הימים טרום המשבר, אבל החיבור בין הקהילה הישראלית לבין תעשיית האינטרנט העולמית ממשיך להיות חלק מההוויה המקומית.

אתמול (ב') זכו הסטארט=אפיסטים הישראלים להתחכך באופן לא פורמלי עם המנכ"ל החדש של AOL העולמית, טים ארמסטרונג, שהיה אורח הכבוד של פרויקט הגאראז' גיקס.

האווירה בגאראז' בחולון הייתה פחות מחשמלת מזו שאפפה את ביקורו של סרגי ברין, ממייסדי גוגל, שהגיע לאותו מקום בדיוק בשנה שעברה. אולם התחושה שאפפה את היזמים הייתה כי לארמסטרונג יש סיכוי אמיתי להצעיד את AOL לעידן ישן=חדש - עידן שבו היא יכולה לחזור ולהיות שחקנית מרכזית בסצנת האינטרנט העולמית.

להבדיל מגוגל, שלא רכשה בישראל אף חברה, היזמים שהגיעו אמש לאירוע חשו שיש גם סיכוי ממשי גם להימכר ל=AOL, שכבר רכשה בעבר ארבע חברות ישראליות בסכום מצטבר של מאות מיליוני דולרים.

"מזג האוויר נפלא כאן והאנשים נהדרים", אמר ארמסטרונג. "אמנם, הגאראז' הוא קצת 'חור', אבל הבנתי שניקיתם היום אז תודה לכם". ממש כמו באירוע של ברין, על הבמה עמד לצידו של ארמסטרונג יזם האינטרנט ואיש העסקים יוסי ורדי.

"אני מכיר את יוסי זמן רב, והוא חלק מהסיבה שאני פה. סרגיי אמר את זה בשנה שעברה - יוסי הוא אחד מהאנשים שסייעו לגוגל להקים את מודל הפרסום המוצלח של החברה והשם שלו נמצא בכל מקום". אולי זו הסיבה שורדי גם הצליח להוציא גם ממנו את המייל האישי שלו - tim.armstrong@aol.corp.com - לטובת היזמים שיזדקקו לדרך פניה ישירה.

מחפש השקעות בישראל

ארמסטרונג נפגש בביקורו הנוכחי גם עם חברות סטארט=אפ מקומיות, בהן Innovid, שמפתחת טכנולוגיה לפרסום בווידיאו; קנשו, הפועלת אף היא בשוק הפרסום המקוון; וחברת התוכנה הסלולרית פרינג. "ישראל תמשיך להיות מקום לחדשנות ולפיתוח, ונעשה עוד השקעות בישראל", הכריז.

כשנשאל ארמסטרונג כיצד תשתנה AOL תחת ההנהגה שלו, הוא אמר ש"נשיק בעוד כחודשיים את AOL ונצ'רס. כשהגעתי לחברה התחלתי להיפגש עם העובדים, ואחת השאלות ששאלתי הייתה 'מה החברה מפספסת', ובכל פגישה אמרו לי: 'חדשנות'. נחגוג השנה 25 שנה לקיומה של AOL - קנינו הרבה חברות לאורך הזמן ונמשיך לעשות זאת גם בישראל, בארה"ב, בהודו ובאירופה".

ארמסטרונג הוסיף כי "לא באתי לחברה בשביל לעשות דברים קטנים אלא בשביל להוביל תהליכים גדולים. AOL הייתה קהילה סגורה, אבל אחרי שנשלים את הפרידה שלנו מטיים=וורנר, נתחיל להסתכל יותר לכיוון של קוד פתוח. ברגע שנהיה עצמאיים, נעשה הרבה השקעות בתחומים שקשורים לתקשורת ותוכן, אבל גם נשקיע בתחומים חדשים של האינטרנט.


"בכל מדינה שבה אנחנו נמצאים אנחנו אוספים רעיונות לגבי האופן שבו החברה צריכה לתפקד, ואחד הדברים שנתמקד בהם הוא איך לקשר בין הנכסים השונים שיש לנו, כדוגמת ICQ, לבין AOL".

לגבי התחרות בשוק החיפוש, שבו AOL מפגרת אחרי גוגל, יאהו ומיקרוסופט ויש לה נתח של כ=5% לפי נתוני קומסקור הודה ארמסטרונג כי "אנחנו מכוונים לכיוון קצת שונה ומחויבים להשקיע בתחומים בהם אנחנו חושבים שאנחנו יכולים לנצח. מבחינה אסטרטגית, החיפוש חשוב לנו, אבל הוא לא אחת מאסטרטגיות הליבה של החברה, ולכן אנחנו יכולים להשקיע את מירב הזמן שלנו בכיוונים אחרים".

"עצה ליזמים - שימו את האגו בצד"

לדברי אביחי ניסנבוים, מנהל הפעילות של AOL בישראל שמלווה אותו בביקורו, הגעתו של ארמסטרונג מעידה "על רמת המחויבות של החברה לשוק הישראלי ולחדשנות".

ניסנבוים יהיה חבר בפאנל השופטים בתחרות הסטארט=אפים של "גלובס" ו=TWS שתיערך ב=13 ביולי במסגרת ועידת נתח שוק של "גלובס". "אני מחפש חברות שמציעות פתרון שיכול לשנות שוק בצורה מהותית ולהפוך אותו למשהו יותר גדול", הוא אומר על הקריטריונים שמנחים אותו בבחירה, "מלבד זאת, הצוות האנושי הוא אחד הדברים הכי קריטיים להצלחה, לצד אפשרויות ההפצה של המוצר".

לדבריו, "יש בשוק המון אפליקציות ושירותים שאין להם מערך מובנה שמאפשר להם לבלוט מעל הרעש. העצה הכי טובה שאני יכול לתת ליזמים היא לשים את האגו בצד ואת הסבלנות בחזית. יזמים צריכים להבין שהם נכנסים למשהו שלא הולך להיות קל, ולכן הם חייבים תשוקה גדולה לרעיון שלהם. חשוב גם לדבר עם כמה שיותר אנשים במטרה לקבל כמה שיותר פידבקים, וללמוד מניסיון מצטבר של אחרים".

ניסנבוים היה ממקימי חברת Yedda (ידע) ב=2005, חברה שנמכרה ל=AOL בסוף 2007 תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים. לגבי המשבר הנוכחי מגלה ניסנבוים סימני אופטימיות: "אנחנו נמצאים בשלב הישורת, לאחר בלימה של המשבר. בקרוב תהיה שוב עלייה ואני מאמין שגל הפיטורים ייפסק לעת עתה".