והרי התחזית להמשך 2009: מימושים בחופשת הקיץ - ואחריה ראלי גדול; הדולר יזנק ל-4.2 - וידעך ל-3.7

חיים ישראל, מריל לינץ': "גם בעשור האבוד ביפן היו 22 גלים של עליות חדות של מעל 30% - וכל פעם השוק חזר לרדת" ■ שלמה מעוז, אקסלנס נשואה: "הריבית הנמוכה דוחפת את כולם לנכסים מסוכנים" ■ איתן אדמוני, בנק ירושלים: "בחודשים הקרובים יפורסמו בישראל נתונים כלכליים שיוכיחו עד כמה קשה המיתון, מה שיגרום להתחזקות הדולר"

רגע לפני תחילתה של המחצית השנייה של 2009, מבט על השווקים מתחילת השנה מציג תמונה אופטימית למדי: מדד המעו"ף עלה בכ-33% מתחילת 2009, הנדל"ן עלה ב-96% ומדד היתר 50 זינק ב-123% והוא מחזיק בתואר המדד בעל התשואה הטובה ביותר מתחילת השנה.

רק לפני חודשים ספורים סבל שוק האג"ח הקונצרניות מהקיפאון בשוק האשראי בחוץ בנקאי. בשלהי 2008, "גיוס" נחשב למילה גסה והחשש מאי יכולתן של חברות רבות (בעיקר מתחום הנדל"ן) למחזר חוב ולהגיע למעשה לחדלות פירעון גדל. היום, חצי שנה בתוך 2009, החברות הציבוריות גייסו כבר למעלה מ-12 מיליארד שקל בשוק - ומדדי התל בונד התאוששו בהתאם: התל-בונד 40 זינק מתחילת השנה ב-33%, התל-בונד 60 הניב תשואה של 21% והתל-בונד 20 עלה ב-13.5% ושבר את השיא מיוני 2008.

המשקיעים בשוק המט"ח קיבלו ברבעון השני של 2009 דז'ה-וו מהתקופה שלפני קריסת ליהמן ברדרס והחרפת המשבר: במקביל לעלייה במניות ובאג"ח הקונצרניות, הדולר נחלש ב-6.5% מול השקל וירד מתחת לרמה של 4 השקלים, חרף רכישות המט"ח של בנק ישראל. מתחילת השנה אמנם רשם הדולר עלייה של 4.6% מול השקל, אולם הסיפור הגדול הוא כאמור ההיחלשות המשמעותית של הדולר ב-3 החודשים האחרונים, במקביל להיחלשותו בעולם על רקע ההתאוששות בשוקי המניות.

המחצית השנייה של השנה כבר כמעט כאן, ובשוק ההון מעריכים כי העליות שראינו ברבעון השני לא יחזרו על עצמן ברבעון השלישי. ההערכה היא כי בתקופה הקרובה, לפחות בחודשי הקיץ, שוק המניות ידשדש ברמות הנוכחיות או ירשום ירידות קלות; אולם השילוב של ריבית נמוכה ורמות נזילות גבוהות ימשיכו לדחוף את המשקיעים לאפיקים המסוכנים יותר בהמשך, וההערכות הן כי העליות יחזרו לקראת הרבעון הרביעי. נראה כי על דבר אחד יש הסכמה בשוק: הירידות החדות הזכורות לנו מימי קריסת ליהמן ברדרס לא יחזרו.

גם בעשור האבוד ביפן היו גלים של עליות חדות

"נמשיך לחקות את הנעשה בשוקי חו"ל", אומר ל"גלובס" חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר במריל לינץ', בית ההשקעות שנרכש על ידי בנק אוף אמריקה בספטמבר האחרון. "ההבדל היחיד בינינו לבין שווקים אחרים בחו"ל הוא שרמות הנזילות של הגופים המוסדיים המקומיים נמצאים בשיא היסטורי".

ישראל מסכים עם התחזית של אסטרטג המניות הראשי של מריל לינץ' בארה"ב, מייקל הרטנט, אשר מעריך כי שוקי המניות עומדים בפני גל מימושים בטווח הקצר, אולם בתום חופשת הקיץ "ראלי גדול" יפקוד את השווקים. ישראל מציין כי העליות בשווקים בחודשים האחרונים הם בבחינת "תיקון אלים" ולא שינוי מגמה של ממש, ולדעתו "ריצת האמוק הזו לא מוצדקת".

חיים ישראל

"ראלי גדול". חיים ישראל, מריל לינץ'

"שינוי מגמה אמיתי קורה לאורך זמן ובצורה יציבה", אומר ישראל. "השלב הראשון הוא כניסה של המוסדיים והשלב השני הוא כניסה של משקי הבית לבורסה. עדיין לא ראינו חזרה של משקי הבית. כמו כן, הנתונים לא מאותתים על תום המשבר ולא ממש ידוע מתי הוא יסתיים. באשר לעליות בחדות בשווקים ברבעון האחרון, צריך לזכור כי גם בעשור האבוד ביפן היו 22 גלים של עליות חדות של מעל 30% - וכל פעם השוק חזר לרדת".

הכל בגלל הריבית האפסית

במסגרת ההתמודדות עם המשבר, חתכו הבנקים המרכזיים בעולם כולו את הריביות. הפדרל ריזרב הוריד את הריבית בארה"ב לרמה של 0%-0.25%, ובישראל חתך הנגיד סטנלי פישר את הריבית לרמה של 0.5% בלבד. מדובר ברמות שפל היסטוריות, מה שהוריד באופן משמעותי את הריביות האפיקים הסולידיים. בשלב מסוים, הבינו המשקיעים שכספם "קבור" בפיקדונות או באג"ח ממשלתיות המניבות תשואות נמוכות, והחליטו להסיט את ההון לאפיקים המסוכנים יותר - מניות ואג"ח קונצרניות.

"הריבית הנמוכה דוחפת את כולם לנכסים מסוכנים", אומר שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה. "הישראלים קונים אג"ח קונצרניות, מניות ודירות כי אין להם אלטרנטיבה אחרת. בנק ישראל הוריד את הריבית לרמה אפסית ואני לא רואה שינוי בריבית בחודשים הקרובים. כל עוד הריבית אפסית - זהו הזרז לעליות בישראל ובכל העולם".

מעוז מסביר כי טמונים סיכונים בשוק בשל העלייה בהוצאות המימון (שצפויה להתגבר בחודשים הקרובים עם עליית האינפלציה) אשר תשחק את רווחי החברות, הירידה בייצוא, העלייה בהפרשות הבנקים לחובות אבודים ועוד. אך מול כל הסיכונים הללו ניצבת עובדה פשוטה אחת: הריבית בארץ אפסית ולכן המשקיעים מוכנים לקחת את הסיכון.

שלמה מעוז, צילום תמר מצפי

"המשקיעים מוכנים לקחת סיכון". שלמה מעוז, אקסלנס-נשואה

מעוז מדגיש גם כי המיתון עדיין כאן והוא לא יסתיים בסוף השנה, כפי שמעריכים בבנק ישראל. לדבריו, האבטלה תמשיך לעלות וצמיחה של ממש נוכל לראות אולי ברבעון השני של 2010. מה הכוונה ב"צמיחה של ממש"? ובכן, מעוז צופה כי ברבעון השני תרשום כלכלת ישראל צמיחה חיובית, בניגוד לצמיחה שלילית של 3.9% שנרשמה ברבעון הראשון. אך הצמיחה החיובית ברבעון השני תושג הודות לירידה חדה בייבוא, כלומר מפרט טכני ולא כתוצאה מהתאוששות בריאה ויציבה.

"יהיו מימושים בתקופה הקרובה, אך לא תהיה ירידה חריפה, והעליות יחזרו לקראת הסתיו", אומר מעוז, ומדגיש: "עכשיו, יותר מאי פעם, עולה החשיבות של פיזור וניהול הסיכונים, היות והתנודות חדות מאוד והכל תלוי בכיוון הריבית".

הדולר: עלייה לצורך ירידה

שוק המט"ח המקומי הוא קרקע פוריה למחלוקות בקרב המומחים. מחד, ניצבים גופים זרים כגון ברקליס קפיטל וגולדמן זאקס, אשר מעריכים כי הדולר ימשיך במגמת ההיחלשות מול השקל, לאחר שזה ירד ב-6.5% ב-3 החודשים האחרונים. מנגד, ניצבים כלכלנים בשוק המקומי אשר צופים כי המיתון בישראל קשה יותר מכפי שהשוק מתמחר, והנתונים הכלכליים שייצאו בחודשים הקרובים יוכיחו זאת. לפיכך, הם סבורים, כי הדולר צפוי לעלות חזרה אל מעל ל-4 שקלים בחודשים הקרובים, לפני שיחזור להיחלש. ומה יכול סטנלי פישר לעשות בנידון? כלום.

"המיתון יצר אצלנו עודף בחשבון השוטף, ולכן רכישות המט"ח של פישר לא מספיקות", אומר מעוז. "אין שום דבר שפישר יכול לעשות".

מעוז מעריך כי ברבעון השלישי שוק המט"ח יאופיין ביציבות יחסית, עם סטייה של 3%-4% במסחר בדולר מול השקל. אך המפנה יגיע, לדעתו, ברבעון האחרון של השנה: "ברבעון הרביעי תחזור היחלשות השקל כיוון שארה"ב תהיה הראשונה לצאת מהמיתון. אנימעריך שבסוף ינואר 2010 הדולר יכול להגיע ל-4.2 שקלים".

גם איתן אדמוני, מנהל מסחר המט"ח בבנק ירושלים, מעריך כי הדולר יחזור לרמה של 4.2 שקלים בחודשים הקרובים, אולם הוא מדגיש כי בטווח הארוך הדולר יחזור לרדת, ויגיע בשלב ראשון ל-3.7 שקלים.

"יש לבנק ישראל בעיה עם רכישות הדולרים שלו", אומר אדמוני. "הדולר נחלש בעיקר בגלל המגמה בעולם ובנק ישראל לא יכול להתמודד עם היצעים וביקושים מהשוק העולמי. עם זאת, אני מעריך כי בחודשים הקרובים יפורסמו בישראל נתונים כלכליים שיוכיחו עד כמה קשה המיתון, מה שיגרום להתחזקות הדולר. כמו כן, אני צופה מימושים בשוקי המניות, מה שיחזק את הדולר בשוק המט"ח העולמי, שכן בתקופות של ירידות במניות הדולר נחשב לחוף מבטחים, והמשקיעים נוהרים אליו".

[לאתר המט"ח]