בנק ישראל: לאחר הרפורמה - פועלים ולאומי הם הזולים ביותר

מהבנק נמסר כי מתחילת הרפורמה בעמלות חלה ירידה ממוצעת בשירותים בנקאיים נפוצים בשיעור שבין 24% ל-10% ■ כרטיסי האשראי של ויזה כאל המונפקים בבנק דיסקונט והבנק הבינלאומי הם היקרים ביותר

במלאת שנה לרפורמה בעמלות, מציג בנק ישראל את ממצאיו עד כה: בעקבות הרפורמה חלה הפחתה משמעותית בהוצאה החודשית הממוצעת של משקי-הבית לחשבון על שירותי עו"ש.

לאחר שעיקר ההפחתה חלה ברבעון השלישי של 2008, מיד עם תחילת הרפורמה, זו התייצבה עם מגמת ירידה קלה ברבעון הראשון של 2009: ההוצאה על סל השירותים הנפוצים בעו"ש והלוואות צרכניות פחתה ב-24% - מ-22.9 שקל לפני הרפורמה ל-18.4 שקל ברבעון הראשון של 2009.

ההוצאה על סל השירותים הנפוצים בעו"ש פחתה ב-10% - מ-17.8 שקל לפני הרפורמה ל-16.1 שקל ברבעון הראשון של 2009.

עוד נמסר מהבנק כי ההוצאה החודשית הממוצעת על סל שירותים נפוצים בעו"ש עומדת ברבעון הראשון של שנת 2009 על 14.6 שקל בממוצע בשני הבנקים הגדולים, המשרתים קרוב ל-70% ממשקי-הבית - לעומת 18.8 שקל לפני הרפורמה. במקביל, עומדת הוצאה זו ב-5 הבנקים הגדולים על 16.1 שקל - לעומת 17.8 שקל לפני הרפורמה.

עוד נמסר מהבנק כי ההוצאה הממוצעת לכרטיס בגין אחזקת כרטיסי אשראי נפוצים (כרטיס מקומי, כרטיס בינלאומי, וכרטיס זהב של כל החברות) של לאומי קארד ושל ישראכרט, המהווים כ-70% מכלל הכרטיסים מסוגים אלה המוחזקים על-ידי לקוחות, היא כ-4.85 שקלים; ושל חברת ויזה כאל, המהווים כ-30% מכלל הכרטיסים המוחזקים על-ידי לקוחות, היא 10.2 שקל.

על-פי הערכת הפיקוח על הבנקים המבוססת על נתוני ההכנסות מעמלות, לא חל שינוי בהוצאה על אחזקת כרטיסי האשראי בעת המעבר לרפורמה.

לאחר הרפורמה בעמלות, בנק הפועלים ובנק לאומי הם הבנקים הזולים ביותר למשקי-בית מבין 5 הבנקים הגדולים, ולעומתם - הבנק הבינלאומי הוא הבנק היקר ביותר. בנוסף, כרטיסי האשראי של ויזה כאל המונפקים בבנק דיסקונט והבנק הבינלאומי הם היקרים ביותר.

יו"ר ועדת הכלכלה בה הוצגו הממצאים, ח"כ אופיר אקוניס, הודיע כי הוועדה מברכת על הצעדים שננקטו-כמו תעריפון ,שקיפות - שמאפשרים לציבור לדעת מה נגבה ממנו בכל בנק. אך הנתונים מצביעים, לפי דברי אקוניס, כי הרפורמה טרם השיגה את מטרותיה וכי עבודה רבה עוד לפנינו ובעיקר לפני המפקח על הבנקים. המפקח על הבנקים הסכים לדבריו ואמר כי אכן הדרך עוד ארוכה.

משה פרל, מנכ"ל איגוד הבנקים, טען כי ציבור לקוחות הבנקים לא שילמו הרבה בעבר על עמלות הבנק , וגם היום לא משלמים הרבה. "לפי כל הבדיקות שנעשו, משק בית משלם עד 40 שקל על עמלות סכום זעום יחסית לשאר השירותים (חשמל, מים, סלולר וכיו"ב) שהוא משלם.

גרף

המועצה לצרכנות מסרה: "גם אחרי שנה לרפורמה, אין תחרות בין הבנקים. 560 אלף צרכנים שחתמו באתר המועצה לצרכנות על תמיכה בהצעת החוק הקוראת לביטול עמלות העו"ש מעידים שאין תחרות בין הבנקים ומבקשים מהמפקח לבטל את העמלות".