לידיעת דנקנר: המשקיעים לא מתלהבים מההבראה של קרפור

פעיל בשוק ההון בפריס: "אנשים ציפו לבשורות חיוביות, וכרגע נראה כי אין כל חדש" ■ דנקנר הודיע לאחרונה כי ישקיע 3.5 מיליארד שקל בחברה ■ במהלך השנה שעברה הוחלפה הנהלת החברה

ענקית הקמעונאות הצרפתית קרפור (Carrefour), בה מעוניין נוחי דנקנר להשקיע 3.5 מיליארד שקל, הציגה היום את התקדמות תוכנית התייעלות שאימצה. כנראה שהמשקיעים בחו"ל לא התלהבו מדיווחי החברה, ומנייתה איבדה היום בבורסה בפריס 2.3%, כשהיא משלימה נפילה של כ-6% בשבוע האחרון.

"הרבה אנשים ציפו לבשורות חיוביות, וכרגע נראה כי אין שום דבר חדש", אמר אחד הסוחרים בפריס לסוכנות הידיעות רויטרס. מנגד, גורמים בשוק ההון מדגישים כי תהליך הבראה בחברה בסדר גודל שכזה, הוא תהליך ארוך שהשפעותיו יתחילו להתבטא רק ב-2010.

במהלך המפגשים שקיימה קרפור, היא הציגה מצגות ארוכות של עשרות שקפים, בהן נטען בין היתר כי היא עובדת על תוכנית התייעלות שמפירותיה תזכה ליהנות בשנת 2012. העיתון הצרפתי "לה פיגארו" פרסם בשבוע שעבר, כי בכוונת קרפור להביא לחיסכון של 2.8 מיליארד דולר עד שנת 2012.

מדיווחי החברה עולה עוד, כי במסגרת ההתייעלות סגרה לאחרונה שתי חנויות באיטליה, והחליטה על סגירתן של ארבע נוספות. עוד ציינה קרפור, כי היא שמה דגש על תוכנית הבראה לפעילותה בבלגיה.

החולשה טובה לדנקנר

נזכיר, כי לפני כשבוע הודיעה כור , מקבוצת אי.די.בי שבשליטת דנקנר, כי בכוונתה להשקיע עד 3.5 מיליארד שקל בענקית הקמעונאות הצרפתית הפעילה ב-33 מדינות. בינתיים השקיעה כור 284 מיליון שקל ברכישת מניות קרפור, והיא מחזיקה ב-0.25% ממנה.

כאמור, לפי שעה בשוק ההון העולמי לא מתלהבים מהבשורות, והמניה סובלת מסנטימנט שלילי. אולם, ניתן להניח כי דנקנר אינו מוטרד מכך, ואולי אף מרוצה. אם להשוות לדפוס ההתנהלות שלו בהשקעה בקרדיט סוויס, הרי שבשלב הראשוני מעדיף דנקנר שהמניה תהיה חלשה כדי שיוכל לבצע את הרכישות במחיר נמוך יחסית. כך, שכל עוד המניה מדשדשת, הדבר משרת את האינטרס שלו.

רשת קרפור, נוסדה לפני 52 שנה והייתה מחלוצות ה'היפר-מרקט' בעולם. היא החלה לפעול בצרפת, אך התרחבה למדינות רבות בעולם, ביניהן מדינות בדרום אמריקה ובמזרח אירופה. כיום, קרפור היא רשת הקמעונאות הגדולה ביותר באירופה והשנייה בגודלה בעולם, אחרי וול מארט.

קרפור התמודדה בתקופה האחרונה עם ירידה במכירותיה באירופה, ובעיקר בצרפת. בשורה התחתונה הרווחיות של הרשת סובלת משחיקה בשנים האחרונות.

כך לדוגמה, בשנת 2008 הסתכם הרווח הנקי של קרפור ב-1.54 מיליארד אירו - ירידה של 38% לעומת שנת 2007 - והיווה פחות מ-2% מסך הכנסותיה. כתוצאה מהשחיקה ברווחיות, סבלה גם מניית החברה מחולשה, ואיבדה כ-50% משוויה בשיא.

במהלך השנה שעברה הוחלפה הנהלת החברה, ולתפקיד המנכ"ל מונה לארס אולפסון, אשר קיבל מנדט לבצע תהליך הבראה אגרסיבי ברשת.