סקר: מי אשם במשבר הפיננסי העולמי? התשובה - אלן גרינספן

כך ע"פ כ-200 מנהלי קרנות ומשקיעים, שהשתתפו בסקר של חברת המחקר Evolution Securities ■ גרינספן זכה לביקורת רבה על כך ששיעורי הריבית הנמוכים שהנהיג, הובילו למחנק האשראי בשווקים ■ ביל קלינטון וגורדון בראון קיבלו את המקומות הבאים בתור ■ גם המלך מידאס קיבל קולות

כלכלות העולם מנסות כיום להתאושש מהמשבר הפיננסי מהעוצמתיים ביותר שנרשמו בהיסטוריה של העולם החופשי. בכל יום בתקופה האחרונה מתפרסמות הערכות ותחזיות מבכירי הכלכלנים והמומחים העולמיים, לגבי מתי הכלכלות המובילות בעולם יתגברו על המשבר ויחזרו להציג צמיחה. יש הטוענים כי עוד השנה נשים מאחורינו את התקופה הקשה, יש הטוענים כי ההתאוששות עדיין רחוקה.

לגבי מקורו של המשבר, הנחות העבודה מדברות על כך שהוא התחיל במשבר הסאב-פריים בשוק הדיור האמריקני. יש שיגידו כי המוסדות הפיננסים בארה"ב והעומדים בראשם, הם האשמים הישירים במשבר - הרי הם אלה שהסכימו תחת שיקולי 'חמדנות ותאוות בצע', לממן את אותן משכנתאות לצרכנים האמריקנים בתנאים לא רגילים בלשון המעטה. יש שיפנו אצבעות מאשימות לממשל האמריקני שאישר לאותם מוסדות להתנהל איך שהתנהלו, מבלי להעניק רגולציה ראויה או לכל הפחות לשים עין מנחה.

אבל, אם תשאלו 'מי אשם?', התשובה היא ברורה - לפחות ל-200 מנהלי קרנות ומשקיעים, שהשתתפו בסקר של חברת המחקר הבריטית Evolution Securities. מסקר שניהל גארי ג'נקינס, מנהל פיננסי בחברת המחקר, עולה כי האשם הוא לא אחר מאשר אלן גרינספן, יו"ר הבנק המרכזי האמריקני לשעבר.

ג'נקינס ניסה לבדוק האם לאמריקני הממוצע יש "שעיר לעאזאזל", שבו הם תולים את האשמה הישירה למצבה של כלכלת ארה"ב, ואכן הצליח למצוא תשובה. כ-35% מהנשאלים בחרו בגרינספן כאשם הישיר והעיקרי במשבר. גרינספן, שפעם נחשב בעיני רבים לאחד מיושבי-הראש הטובים ביותר שידע ה'פד', זכה לביקורת רבה בשנה האחרונה - בעיקר בגין המדיניות הפיסקלית שלו (שיעורי ריבית נמוכים. י.נ), שהובילה לטענת המבקרים למחנק האשראי בשווקים.

אחרי גרינספן, ביל קלינטון, נשיא ארה"ב לשעבר, זכה לרוב הקולות של הנשאלים (10%), לגבי האשמה במשבר. אחריו בא ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון.

בסקר היו גם בחירות, שההגדרה 'מוזרות' תתאים להן באופן המדוייק ביותר: חלק מהנשאלים בחרו בכלל במלך מידאס בעל מגע הזהב, כלכלן מהמאה ה-18 זכה למספר קולות, ואפילו מנחה של תוכניות אירוח בריטית נמצאה אשמה במשבר העולמי.