מסתמן: מדידת הריטיינג באינטרנט תחל ללא וואלה ו-ynet

אבינועם ברוג, מבעלי Market Watch המייצגת את גמיוז: "אנחנו נשלם את החלק של וואלה, כך שאף אחד לא יצטרך לשלם יותר. אנחנו לא שמחים, שכן וואלה הוא שחקן מרכזי; עם זאת, אני מאמין שבסוף כולם יצטרפו"

מתגבש הסכם להתחלת מדידת הרייטינג באינטרנט גם ללא שיתוף-פעולה מצד שתי השחקניות הגדולות בשוק: וואלה ו-ynet - כך נודע ל"גלובס".

היום (ד') צפויה להתקיים פגישה מכרעת בנושא, בה יוכרעו הפרטים המדויקים של ההסכם החדש, העלויות שנגזרות מכך ולוחות הזמנים לביצוע המדידה.

הפיתרון שמוצע כעת כולל התחייבות מצד חברת גמיוז (שזכתה במכרז באמצעות הנציגה הישראלית Market Watch) לשלם את החלק היחסי של וואלה, במטרה להתניע את התהליך גם בלעדיה.

כזכור, המכרז למדידת הרייטינג באינטרנט התקיים בדצמבר 2007, אולם עד היום טרם החלה המדידה.

על-פי גורמים בשוק, מדידת הרייטינג התעכבה בתקופה האחרונה בשל עיכובים מצד וואלה, שאינה מעוניינת להתחייב לתשלום הכספי הנדרש ממנה תמורת המדידה.

נציין כי עלות המדידה אמורה להתחלק בין משרדי האינטראקטיב והאתרים הישראליים בהתאם לגודלם היחסי, עיקרון שגוזר עלות משמעותית יותר עבור וואלה ו-ynet. להבדיל מוואלה, ynet לא היתה חלק מהתהליך עוד מתחילת הדרך, כך שהיא לא נכללה בחישוב העלות הכללית של המדידה.

אבינעם ברוג, מבעלי Market Watch לצד ארז בהט, אישר את הידיעה: "אנחנו בהחלט שוקלים את האפשרות להתחיל למדוד ללא שיתוף-פעולה מצד וואלה ו-ynet, אם בוואלה וב-ynet יחליטו שלא להצטרף למדידה או ימשיכו בדחיית ההחלטה שלהם. במקרה כזה, ניאלץ להתחיל בלעדיהם".

לדבריו, "אנחנו נשלם את החלק היחסי של וואלה, כך שאף אחד מהמשתתפים לא יצטרך לשלם יותר. אנחנו לא שמחים מהעובדה הזו, שכן וואלה הוא שחקן מרכזי בבניית הקונספט. עם זאת, אני מאמין כי בסוף כולם יצטרפו, וכי העיכוב מצד וואלה הוא רק טכני וזמני".

אולם, ברוג סירב להתחייב לגבי מועד תחילת המדידה, ורק ציין כי "אחרי שנה וחצי, נותר לי רק להיות זהיר, ובגלל שחיכינו כל-כך הרבה זמן - נחכה גם עוד אם צריך".

יש לציין כי גמיוז מסוגלת למדוד גם ללא שיתוף-פעולה של שתי השחקניות המרכזיות, זאת בשל העובדה שלצד המערכת שתושתל בשרתי האתרים שיצטרפו לתהליך, יופעל גם פאנל מייצג של 3,000 גולשים, שבמחשביהם תותקן אפליקציה שתספק נתונים מדויקים על הרגלי הגלישה שלהם, ללא תלות או הסכמה מצד האתרים (בדומה לפאנל המדידה שמפעילה ועדת המדרוג בטלוויזיה).

עם זאת, אי-ההשתתפות של וואלה ו-ynet תגרום לכך ששוק הפרסום המקוון עדיין יושפע מנתונים לא אחידים, והיא בעיקר צפויה לפגוע בתקווה העיקרית של האתרים האחרים בישראל - הסטת תקציבי פרסום לעבר שחקנים נוספים בשוק, ושבירת הדואופול של וואלה ו-ynet.

מוואלה לא נמסרה תגובה.

קיצור תולדות המדידה

26.12.2007

Market Watch, בבעלות אבינועם ברוג, יחד עם ארז בהט, הנציג הישראלי של חברת גמיוז, זכו במכרז למדידת הרייטינג באינטרנט. גמיוז התמודדה מול באזז מטריקס, השותפה הישראלית של נילסן.

26.3.2008

3 חודשים לאחר החתימה עם גמיוז, טרם נחתם החוזה הסופי בין איגוד חברות הפרסום לבין חברות האינטראקטיב ונציגי האתרים הגדולים. המחלוקות עם וואלה ו-ynet מתחילות.

22.6.2008

חצי שנה לזכייה במכרז, אין עדיין סימן להתחלת המדידה. יגאל בר-און, מנכ"ל איגוד חברות הפרסום, עדיין אופטימי: "יש כבר טיוטה ראשונית, ותוך חודש ייסגר הנושא המשפטי ותתחיל המדידה".

25.7.2008

גוגל מפתחת מערכת משלה למדידת אתרי אינטרנט וסיוע לקניית שטחי פרסום באינטרנט, ומודיעה כי לא תחבור למערכת המדידה הישראלית. באיגוד חברות הפרסום ובחברות האינטראקטיב עדיין אופטימיים.

10.12.2008

מוקמת "ועדת הרייטינג של איגוד חברות הפרסום", בהסכמת רוב האתרים בארץ, אולם nrg של "מעריב" מצטרף לוואלה ול-ynet ומודיע כי לא יצטרף. באיגוד עדיין אופטימיים: "המדידה תחל בפברואר 2009"

1.7.2009

בגמיוז מבינים כי וואלה ו-ynet לא מתכוונים להצטרף למדגם, ומחליטים לצאת לדרך בלעדיהם. בגמיוז למדו לפחות משהו מניסיון העבר, והם לא מתחייבים על תאריך יעד להתחלת המדידה.