רפי צרפתי: "באינטרנט עוד לא כל-כך ברור איך מודדים רייטינג, בהשוואה לטלוויזיה"

צרפתי, יו"ר משותף של קבוצת יורו ישראל, ברב-שיח על עתיד המדידה באינטרנט: "השאלה העיקרית היא האם צריכה להיות מדידה נפרדת בין האינטרנט לטלוויזיה, שכן אנחנו הולכים לעולם שבו הכלים הללו משתלבים"

"באינטרנט עוד לא כל כך ברור איך מודדים רייטינג, בהשוואה לטלוויזיה", כך סבור רפי צרפתי, יו"ר משותף של קבוצת יורו ישראל, ברב שיח על עתיד המדידה באינטרנט, שערך היום (א') החוג לשיווק בקריה האקדמית אונו, בהנחיית דורון טל, מנכ"ל סאצ'י אינטראקטיב. "בטלוויזיה ברור מי מפקח על המדידה, איך עושים את הליך המדידה וכיצד משתמשים בנתונים הללו.

צרפתי טען כי "השאלה העיקרית היא האם צריכה להיות מדידה נפרדת בין האינטרנט לטלוויזיה, שכן אנחנו הולכים לעולם שבו הכלים הללו משתלבים. וועדת המידרוג שמודדת את הרייטינג בטלוויזיה היא זו שהייתה צריכה למדוד גם את האינטרנט. אז המדדים יהיו רלוונטיים וידברו באותה שפה".

דורי שדמון, יו"ר TNS טלסקר שמפעילה את סקר TIM, אמר כי "אני חושב שהמכרז שנעשה בישראל הקדים את זמנו. יכול להיות שיש עוד מקום לכלי, כמו שגמיוז מציעה, אבל אני סבור שהכלים שקיימים היום ימשיכו להתקיים. זו לא תהיה מערכת המדידה היחידה". בכך התייחס שדמון למכרז המדידה שנערך בדצמבר 2007, ובו זכתה חברת מרקט ווטש-גמיוז, שבבעלות אבינעם ברוג. אז, הספידו רבים בתעשייה את סקר TIM, אולם עד היום לא נחתם החוזה של גמיוז, והמדידה לא החלה בפועל.

ברוג סיפר כי גמיוז פועלת כבר בלמעלה מ-20 מדינות באירופה, והיא סורקת 150 מיליארד דפים מדווחים מדי חודש. לדבריו, סקר TIM הוא מיושן והוא דומה לכרכרות. "מהרגע שבו עלו המכוניות לכביש, נגמר עידן הכרכרות". שדמון אמר בתגובה כי "אין פה מערכת שמחליפה מערכת. יש ריבוי מערכות, וכולן יכולות לעבוד במקביל".

לדברי איתי אולניק, מנכ"ל חברת המדידה e-rate, "הסיבה העיקרית שבגינה אין מערכת מסודרת היא שהשוק הישראלי לא בוגר מספיק, ולא הגיע עדיין לשלב שבו הוא מוכן לממן את המדידה". אודי מילנר, מנכ"ל ONE, דווקא סבור ההפך."תהיה מדידה, תהיו אופטימיים. האינטרנט הוא המדיום הכי מדיד שיש, והמדידה תגדיל את נתח השוק של האינטרנט מעוגת הפרסום. זה מה שגורם לאתרים ומשרדי האינטראקטיב לקחת חלק בתהליך. אני חושב שכולם כבר מוכנים לשלם בעבור זה, וזה פשוט תהליך בירוקראטי".

"באינטרנט אין תוכן שיווקי, בהשוואה למה שרואים בחו"ל", כך טוען אורי אלמן, מנכ"ל אפקט TV, שמודד תוכן שיווקי בטלוויזיה. "באינטרנט הישראלי רואים בעיקר מותגי תוכן טלוויזיוני חזקים שעיקר הפעילות שלהם מתבצעת ברשת (כגון "הישרדות" או "המירוץ למיליון"), או אתרים שעטופים באופן מיתוגי".